نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای مسلمان در شهر کوچک سنار سودان نشان ضعف شدید دستگاه های دیپلماسی و مسوولان ما است.

عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در بحث پایتخت فرهنگی جهان اسلام بسیار ضعیف است

به گزارش قدس آنلاین، نصرالله پژمان‌فر ضمن اعلام این مطلب توضیح داد: در سال 2010 جلسه ای در آیسسکو برگزار و تصمیم گرفته شد تا اجلاس وزرای کشور های اسلامی در مشهد برگزار شود. این مساله از سوی مسوولان هم در آن تاریخ و هم طی چند وقت گذشته به صورت رسمی اعلام شد که ما در سال 2017 میزبان جلسه وزرای کشورهای اسلامی در مشهد خواهیم بود. اما متاسفانه بعد از اجلاس مسقط وزیر ارشاد اعلام کرد اجلاس وزیران در این مقطع تاریخی در مشهد برگزار نمی شود و مشهد فقط پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعلام شده است که آن هم اثری ندارد و مراسمی برگزار نخواهیم کرد.
وی درباره تذکر امروز نمایندگان خراسان به رییس جهور نیز تصریح کرد: امروز در تذکری که به رییس جمهور دادیم چند مساله را مطرح کردیم. مساله اول این بود که مصوبه ای در 2010 درباره این موضوع داشتیم یا خیر؟ اگر مصوبه ای در خصوص برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در مشهد نداشته ایم چرا خبر دروغ را محور قرار دادند و فضای عمومی شهر و کشور را درگیر خود کرده و دستگاه های مختلفی همانند استانداری، مسوولان شهرداری و ... برنامه ریزی کرده اند. این توهین به مردم ما و به خصوص مردم شهر مشهد است. اگر هم واقعیت داشته چطور دیپلماسی ما اینقدر ضعیف باشد که برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای مسلمان به کشوری دیگر اختصاص داشته باشد.
پژمانفر شهر سنار سودان را شهری کوچک در شرق آفریقا خواند و افزود: وقتی قرار است این اجلاس در این شهر کوچک برگزار شود نشانه ضعف شدید دستگاه های دیپلماسی و مسوولان ما بوده است و ما این مساله را توهین به کشور اسلامی خودمان می دانیم چون دستگاه دیپلماسی ما ضعیف وارد شد و فرصت به وجود آمده و امر قطعی شده را بر اساس هر نوع لابی از سوی سودان از دست دادیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وضعیت فعلی شهر مشهد را با سال 2006 که اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود مقایسه کرد و گفت: در آن سال شخص رییس جمهور اختیارات لازم را به استاندار وقت می سپارد. استاندار هم با جدیت وارد موضوع می شود و نتیجه آن برگزاری این جلسه در اصفهان با برنامه ریزی خوب است اما این بار رییس ستاد وزیر ارشاد است که از اول هم نشان داد نسبت به این مساله انگیزه کافی ندارد. پیگیری های ایشان بسیارضعیف و نتیجه آن جابجایی این اجلاس بود.
نماینده مردم مشهد در مجلس، دستگاه اجرایی را مقصر دانست و ضمن اعلام پیگیری های لازم درباره این موضوع که باعث بی احترامی به نظام اسلامی شده، متذکر شد و گفت: ممکن است مسوولان بگویند ما نسبت به این موضع اقداماتی کردیم. سوال ما این است که اقداماتی که نشان دهد دولت نسبت به این موضوع انگیزه دارند چیست؟ کدام بودجه را گذاشته اند؟ کدام ردیف را ایجاد کردند؟ کدام عملی را انجام دادند که دلالتی بر انگیزه دولت نسبت به پیگیری این موضوع بوده است؟ به جز چند جلسه اداری که در تهران و مشهد برگزار شد و یک سری کلیات مطرح شده هیچگونه عملیات اجرایی نداشته ایم و این نگران کننده است.
وی با اشاره به اینکه طبق پیگیری هایی انجام شده در بودجه سال 95 ردیفی برای این موضوع پیش بینی نشده است، گفت: از رییس جمهور خواستیم با توجه به لغو اجلاس کشور های اسلامی و ضعفی که وزارت ارشاد درباره این موضوع داشته، ایشان شخصا وارد شوند و اشکال پیش آمده را با جدیت جبران نمایند و نگذارند این موضوع به کشور خسارتی بیش از این وارد نماید.
پژمانفر در پایان ضمن تاکید بر جمله امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «همه کشور زیر مجموعه حضرت رضا (ع) است» اظهار داشت: در ایام شهادت بیش از سه میلیون زائر داشتیم و مسوولان نباید موضوع را به گونه پیش ببرند که باعث دلخوری مردم شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.