قدس آنلاین: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۱۹۰ تن زعفران در خراسان رضوی تولید شده که ۷۵ درصد آن به خارج از کشور صادر شده و ۲۵ درصد دیگر هم مورد مصرف داخلی قرار گرفته است.

۱۹۰ تن زعفران در خراسان رضوی تولید شده است

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی مزروعی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: در بحث کاهش‌های تنش‌های طبیعی بیشترین اثر و خسارت را در بخش کشاورزی داریم که به دلیل تغییرات اقلیمی، حرارتی و رخدادهای طبیعی به وجود می‌آید و باید سیستم کاری را به‌طوی مدیریت کنیم که کمترین میزان اثرگذاری را در آسیب‌ها داشته باشیم.

وی افزود: آنچه که می‌خواهیم در صحرا کشت کنیم یا باید متناسب با اقلیم باشد و یا اینکه شرایط مورد نیاز آن محصول فراهم شود و آنچه که تولید می‌شود حتی در باغات باید مدیریت شده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه توجه ویژه‌ای به سیستم گلخانه‌ای شده، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی سیستم گلخانه‌ای را ایجاد کرده که نیازمند 2 هزار میلیارد تومان بودجه و اعتبار کشوری بوده که از این مبلغ 300 هزار میلیارد تومان آن سهم خراسان رضوی است و در این رابطه ستادی در استان تشکیل شده تا این مهم به طور جدی پیگیری شود.

مزروعی تصریح کرد: دیگر در محیط باز هیچ چیزی تولید نمی‌شود و همه محصولات در فضای گلخانه‌ای تولید خواهند شد، زیرا در محیط گلخانه‌ای تا 30 برابر محیط باز امکان تولید وجود دارد ضمن اینکه محصولی سالم و باکیفیت تولید می‌شود و بنا داریم تا تمام تولیدات فضای باز را زیر سقف گلخانه بیاوریم تا به لحاظ تولید کمی و کیفی، کاهش خسارت‌ها و غیره شاهد تغییراتی مثبت باشیم.

وی تأکید کرد: طرح ملی زعفران در رأس برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفته و در این راستا نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی و وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده تا نسبت به این مهم توجه و عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به جایگاه زعفران در استان، گفت: در بحث زعفران باید به گونه‌ای همت کنیم که در دنیای صنعتی امروز همیشه 100 قدم جلو باشیم، اما متأسفانه توجه کافی مسئولان امر را نسبت به این مهم شاهد نیستیم و از رسانه‌ها درخواست داریم تا در این زمینه آگاه‌سازی مناسبی داشته باشند.

مزروعی گفت: زعفران در زمان فصل برداشت از تأثیرات اقلیمی متأثر می‌شود و در دنیا طراحی باغات به‌گونه‌ای است که در زمان خطر چترهایی باز می‌شود که از بروز آسیب جلوگیری کند و باید چنین سیستم‌های پیشرفته‌ای را در حوزه کشاورزی در کشور راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: نیازمند تسهیلات ارزان‌قیمت در بحث گلخانه‌ها هستیم و متأسفانه خراسان رضوی در این رابطه در رتبه بسیار پائینی قرار گرفته و با وجود 10 درصد تولید کشورزی در حوزه کشاورزی تنها شامل 2 درصد حمایت‌ها قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با رشد سطح کشت مکانیزه استان، عنوان کرد: در سال گذشته شاهد افزایش 16 درصدی سطح کشت مکانیزه در خراسان رضوی بودیم و این عدد که در سال 92 به میزان 34 درصد بود در سال 93 با افزایش 16 درصدی‌ای که داشت به 50 درصد رسید، همچنین در سال گذشته در 14 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان آبیاری تحت فشار داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال جاری دوبرابر شود.

مزروعی تصریح کرد: امسال 300 میلیارد تومان برای توسعه گلخانه‌ای پیش‌بینی شده تا در حوزه کشاورزی شاهد اشتغالی ایمن باشیم.

وی افزود: 190 تن زعفران در خراسان رضوی تولید شده که 75 درصد آن به خارج از کشور صادر شده و 25 درصد دیگر هم مورد مصرف داخلی قرار گرفته است و این میزان تولید هزار و 26 میلیارد تومان درآمدزایی داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به نقش زعفران در درآمدزایی استان، بیان کرد: خراسان رضوی 10650 میلیارد تومان درآمدزایی در حوزه کشاورزی در دو بخش زراعی و دامی داشته است که از این میزان 10 درصد مربوط به بحث زعفران بوده است.

مزروعی تصریح کرد: برای افزایش تولید زعفران پیشنهاداتی مطرح شده که مورد تأیید دولت و تصویب مجلس قرار گرفته و در این رابطه نیازمند تسهیلاتی با اعتبار 250 میلیارد تومان هستیم که در یک برنامه 5 ساله تولیدات کشاورزی خراسان رضوی را از 200 تن به 500 تن افزایش دهیم و تولید محصول باکیفیت و برگزاری آموزش‌های لازم برای فعالان این حوزه به صورت ویژه مورد توجه بوده است.

*70 هزار هکتار باغات زعفران در خراسان رضوی وجود دارد

محمدرضا قدسی مدیر هماهنگی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، اظهار داشت: امنیت غذایی وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی بوده و مهم‌ترین محور در بحث مصرف بهینه آب بوده است.

وی افزود: خراسان رضوی جزو نمونه‌های کشوری در تولیدات کشاورزی و دامی بوده و به احتمال زیاد رتبه نخست کشور را کسب خواهد کرد و این مجموعه نگاه ویژه‌ای در بحث امنیت غذایی محصولات کشاورزی و دامی دارد.

مدیر هماهنگی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر از قهرمانان نمونه تولید در سی‌ام دی ماه، خاطرنشان کرد: در این مراسم از 58 تولیدکننده برتر تقدیر به عمل می‌آید که سه نفر از آنها از خراسان رضوی هستند که شامل برگزیده چغندرقند با تولید 176 تن در هر هکتار، برگزیده زعفران با تولید 31.5 کیلوگرم در هر هکتار و برگزیده سیب با تولید 120 تن در هر هکتار بوده است.

قدسی تصریح کرد: وقف در کشاورزی مغفول مانده بود که خوشبختانه در نخستین گام وقف زعفران را داشتیم و 70 هزار هکتار باغات زعفران در خراسان رضوی وجود دارد و تلاشمان این است که این محصول در خراسان‌های رضوی و جنوبی بماند و پاداش‌های مرتبط با زعفران تنها به این دو استان اعطا شود.

وی تأکید کرد: هدفمان این است که به میانگین عملکرد 8 تا 10 کیلوگرم برسیم و امیدواریم که شاهد گسترش وقف کشاورزی باشیم و خیران بخش کشاورزی ورود پیدا کنند.

مدیر هماهنگی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به جایگاه کلزا در استان، گفت: رکورد کلزا در خراسان رضوی بسیار خوب بوده و به رکورد تولید 8 تن و 700 کیلوگرم در سال رسیده است.

*میزان درآمد حاصل از تولید زغفران در خراسان رضوی افزایشی 6.5 برابری داشته است

بهزاد صادقی کارشناس مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی هم در سخنانی اظهار داشت: با وجود اهمیت زعفران در خراسان اما مطبوعات ساکت هستند و اهمیت این محصول را برای مردم بیان نکرده‌اند و امیدواریم که با انتشار مطالبی ثمربخش توسط اصحاب رسانه شاهد رفع این مشکل باشیم.

وی افزود: امروزه مهم‌ترین مسئله بخش کشاورزی در کشور موضوع آب است و ایران 5 هزار سال با مشکل کم‌آبی مواجه بوده و باید به سمت گیاهان نجات بخش برویم.

کارشناس مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی خاطرنشان کرد: به جهت اهمیت وقف در حوزه کشاورزی آن هم با موضوع بسیار مهم زعفران مبلغ 25.5 میلیون تومان با سود سالانه 5 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم و این کار باهدف افزایش راندمان تولید و عدم سودجویی دلالان طلای سرخ در دنیا به‌‍ویژه در کشورهای چین و افغانستان صورت پذیرفت و بتوانم با این وقف سبب دلگرمی و افزایش توان و قدرت کاری فعالان این عرصه باشم.

صادقی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان شورای تولید زعفران خراسان رضوی را به راه‌انداخته و جلسات ماهانه‌ای در جهت رفع و پیگیری مشکلات حوزه زعفران  در این شورا برگزار می‌شود و اعضای اصلی آن هم رئیس اداره جهاد کشاورزی تربت حیدریه، رئیس اداره جهاد کشاورزی قاین، استاد اقتصاد دانشگده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، سرمایه‌گذار نمونه حوزه زعفران و نویسنده برترین مقاله مرتبط با موضوع زغفران هستند.

وی تأکید کرد: در سال گذشته 237 تن تولید زعفران داشتیم که به درآمد هزار و 26 میلیارد تومان در رمزهای خراسان‌های رضوی و جنوبی رسید و به سرما نسبت به سال 92 با کاهش همراه بود.

کارشناس مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی عنوان کرد: میزان درآمد حاصل از تولید زغفران در خراسان رضوی افزایشی 6.5 برابری داشته و میزان درآمد حاصل از تولید این محصول در خراسان جنوبی نیز با میزان درآمد حاصل از تولیدات پنبه، گندم و چغندر برابری می‌کند.

صادقی گفت: زعفران‌های خراسان چاه‌های نفت تجدیدپذیر ایران هستند و باید به اهمیت این محصول توجه داشت و در همین راستا حمایت ویژه‌ای از 2 کشاورز نمونه تولیدکننده زعفران در خراسان جنوبی و یک کشاورز نمونه تولید کننده این محصول در خراسان رضوی صورت می‌پذیرد و اگر این کشاورز خانم باشد حمایت‌ها ویژه‌تر خواهد بود.

وی افزود: امسال به تولید حدود 90 هزار هکتار زعفران می‌رسیم که 85 هزار هکتار آن قطعی است و میانگین تولید زعفران استان در هرهکتار 3.5 کیلوگرم بوده است آن هم در صورتیکه در سال 1352 تنها تولید 3 هزار هکتار را داشتیم.

کارشناس مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی بیان کرد: سازمان پژوهش‌های کشوری معتقد است که 200 روز کار یک اشتغال تولید می‌کند و یک هکتار زعفران نیز سبب اشتغال 228 روزه 90 هزار نفر می‌شود.

صادقی تصریح کرد: تولید یک شغل در صنعت 80 میلیون تومان هزینه دارد و در زعفران این عدد 11 برابر است.

وی تأکید کرد: 85 درصد آب‌های زیرزمینی استان بیرون کشیده شده و تنها 15 درصد آن باقی مانده و با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار می‌توان مدیریت خوبی در این حوزه داشت و زعفران می‌تواند قهرمان مبارزه با خشکسالی باشد، به شرط آنکه از بروز خطرهای داخلی و خارجی آن جلوگیری شود.

کارشناس مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی خاطرنشان کرد: استاندار خراسان رضوی برای رفع مشکلات زعفران نامه‌ای به دو وزیر جهادکشاورزی و کشور ارسال کرده و نیز درخواستی به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی داده شده است، اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نشده است و در این نامه‌ها به آسیب‌های صنعت زعفران خراسان اشاره شد و از رسانه‌ها هم درخواست دارم تا این مهم را به‌طور جد پیگیری کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.