مدیرکل سازمان حج و زیارت خراسان رضوی گفت: انتقال پیکر جانباختگان فاجعه منا با تریلرهای غیر استاندارد انجام شد که بسیاری از پیکرهای حجاج ما در آن تریلرها فاسد شد.

۴۰ درصد از کاروان‌های ایران در فاجعه منا جان باختند‌/پلیس در خیابان ۲۰۴ عمدا جلوی حجاج ایرانی را ‌می‌گرفت/پیکرهای حجاج در ‌تریلرها فاسد شد/چرا اجساد برخی جان‌باختگان حادثه منا گم شد؟
  •  

به گزارش قدس آنلاین  و به نقل از فارس، مسعود مجردی عصر امروز در جلسه جمع‌بندی اقدامات ستاد اربعین و فاجعه منا که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: صبح روز این اتفاق مقارن با ساعت 8:30 صبح که از خیابان 204 با من تماس گرفتند، گفتند به حجاج آبرسانی کنید.‌

مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی افزود: شب قبل از حادثه از ساعت 17 تا ساعت 24 حدود 60 درصد از بانوان وقوف اضطراری خود را انجام دادند و در روز حادثه حدود 40 درصد از کاروان‌های ایران در حادثه منا جان باختند.
 
وی بیان کرد: روز حادثه 40 درصد از حجاج ایران به سمت سوق‌العرب و جوهر حرکت کردند و با توجه به اینکه این خیابان‌ها با دوربین کنترل می‌شد گاهی پلیس جلوی زائران ایرانی را می‌گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: دو طرف خیابان 204 خاص حجاج و همچنین سوق العرب محل تردد حجاج ایران و سایر کشورها بود لذا زمانی که در ساعات آغازین صبح یعنی 8:30 به خیابان 204 رفتم، مشاهده کردم که تراکم روانی در حال انجام است که آنگاه صدای آمبولانس‌ها را شنیدم و وقتی به محل رسیدم گارد عربستان از نقطه‌ای دیگر، اجازه ورود نمی‌داد اما به دلیل پوشش امدادگونه توانستیم هر طور شده خود را به آنجا برسانیم.
 
مجردی ادامه داد: وقتی به محل حادثه رسیدیم مشاهده کردیم که تلفات بسیار زیاد است، کسی برای کمک‌رسانی حضور نداشت که در این بین مشاهده شد آب زیادی کف خیابان ناشی از بطری‌های آب معدنی سرازیر است.

وی با بیان اینکه آبرسانی وجود داشت اما چون بدن‌های حجاج به چپ و راست خیابان متمایل شده بود امکان استفاده از آب وجود نداشت، گفت: در این بین ساعت 13 متوجه شدیم امیر مکه با یک گردان می‌خواهد برای بررسی منطقه وارد عمل شود، همچنین ساعت 15 نخستین نفرات برای جمع‌آوری اجساد وارد عمل شدند که همانطور که قبلا عنوان شده بود با تریلرهای غیر‌استاندارد حجاج را منتقل می‌کردند و بسیاری از پیکرهای حجاج ‌ایران در آن تریلرها فاسد شد.

مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی یادآور شد: دلیل اینکه بسیاری از اجساد‌‌ گم شدند، آن بود که برای شناسایی، در زمانی که سعودی‌ها بد‌ن‌های حجاج را خارج می‌کردند بعد از تشخیص متوجه می‌شدیم آن پیکر اشتباه شناسایی شده و اینگونه بدن‌ها را جابه‌جا می‌کردند، در این زمان‌ها بود که رهبر معظم انقلاب پیامی صادر کردند که سبب شد پیکرهای حجاج ایران به کشور باز گردد.
 
وی با اشاره به اینکه علت وقوع حادثه این بود که پلیس راه را در خیابان 204 بسته بود، تاکید کرد: تعداد 26 نفر از کشته‌های خانم از اهل سنت بودند و دلیلش این بود که فقه آنها اجازه نمی‌داد وقوف اضطراری به جا بیاورند، لذا سرنوشت پنج نفر از حجاج مفقودی استان خراسان رضوی هنوز تعیین‌تکلیف نشده است.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.