کاشمر-حمید رضا بی‌تقصیر: بر اساس تعریف‌های سازمان جهانی جهانگردی یکی از اهدافی که می‌تواند توجه گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است. چیزی که از آن به «گردشگری سلامت» تعبیر می‌شود. «گردشگری سلامت» اقسام گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به تندرستی درمانی، توریسم درمانی و توریسم پزشکی اشاره کرد.

  کاشمر قابلیت قطب «گردشگری سلامت» را دارد

کاشمر در هر سه مورد توانمندی‏های خوبی دارد. امکانات و زیرساخت‏های بخش بهداشت و درمان کاشمر قابل تأمل است و نیروهای متخصصی در این حوزه مشغول فعالیت هستند. وجود مجتمع آموزش عالی سلامت برگ برنده‏ای برای کاشمر در حوزه «گردشگری سلامت» محسوب می‏شود. تبدیل این مجتمع به دانشگاه علوم پزشکی کاشمر و متعاقب آن خروج کاشمر از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گام ماندگاری در تکمیل تبدیل کاشمر به منطقه‏ای مستعد توسعه «گردشگری سلامت» است.

 ارایه خدمات درمانی به 5 شهرستان
در این ارتباط فرماندار کاشمر می‏گوید: کاشمر به خاطر وجود بقاع امامزادگان نه تنها سالانه میزبان 5/3 میلیون زائر و مسافر است، بلکه به سبب امکانات پزشکی، دو بیمارستان و مراکز درمانی و پزشکان مجرب به عنوان قطب گردشگری سلامت به مردم شهرستان‌های خلیل آباد، بردسکن، فیض آباد و مه ولات نیز خدمات ارایه می کند.
مهدی فروزان با بیان اینکه کاشمر به همت جامعه پزشکی و کادر بهداشتی و درمانی مجرب توانسته است با ارایه خدمات مطلوب به جمعیت 170 هزار نفری کاشمر به جمعیت 500هزار نفری شهرستان‌های همجوار نیز خدمات درمانی ارایه کند، اظهار داشت: حضور بیمارانی از شهرستان‌های جنوب و شرق خراسان رضوی در کاشمر برای درمان، از توانمندی و ارایه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی و از افتخارات مردم این خطه حکایت دارد.
بنا به آمار موجود، هم اکنون 98 پزشک عمومی، 66 متخصص، یک فوق تخصص، 25 دندانپزشک، 30 داروساز، 92 ماما و 38 لیسانس فعال در شهرستان‏های کاشمر ، بردسکن و خلیل‏آباد عضو سازمان نظام پزشکی کاشمر هستند. طرح احداث بیمارستان 200 تختخوابی در کنار دو بیمارستان موجود و مراکز خصوصی بخش درمان از دیگر عوامل تقویت کاشمر دربخش گردشگری سلامت است. هم اکنون عملیات ساخت کلينيک تخصصی بيمارستان حضرت ابوالفضل(ع) در راستاي برنامه تحول نظام سلامت و به منظور گسترش خدمات مطلوب‌تر به بيماران و مراجعان با زيربناي هزار و 600 متر مربع در دو طبقه در ضلع شرقی این بیمارستان و در حاشیه بلوار جانبازان در حال اجراست.
مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئیس مجتمع آموزش عالی سلامت شهرستان کاشمر دراین باره می‏گوید: اعتبار این پروژه 32 میلیارد ریال است و امیدواریم عملیات ساختمانی این طرح درمدت يك سال به پایان برسد.
 همت 400 میلیون ریالی یک خیر
به گفته دکتر یزدانی- مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئیس مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر- مهم ترین مشکل این شهرستان در بحث اعزامی‏های ضربه مغزی ناشی از تصادفات و حوادث به مشهد بود. به دلیل نبود متخصص، ماهانه ۴۰ دستگاه آمبولانس برای انتقال بیماران به مشهد به کار گرفته می شد که آرزوی 15 ساله کاشمری‌ها برای حضور یک متخصص مغز و اعصاب امسال محقق شد، ولی چندی پیش این متخصص در پی تصادف درگذشت و بار دیگر کاشمر شاهد این اعزام‏هاست. هم اینک به همت حاج ابوالقاسم هنرفر یکی از خیرین نیک اندیش کاشمر با اختصاص 400 میلیون ریال قسمتی از تجهیزات سِت جراحی مغز و اعصاب اتاق عمل بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع ) خریداری و به این بیمارستان اهدا شده است. البته پیگیر حضور متخصص جایگزین شادروان دکتر پویان برای جراحی مغز و اعصاب در این بیمارستان هستیم.

 مهد گیاهان دارویی و چشمه‌های آبگرم
وجود پویایی در میان خیرین بخش سلامت برگ برنده دیگر کاشمر برای توسعه و «گسترش گردشگری» سلامت است. امتزاج کوه و کویر و جاذبه‏های دیدنی و طبیعی منطقه، ذخیره ژنتیکی کاشمر در حوزه گیاهان دارویی، در کنار وجود چشمه‏های آبگرم و یک اکوسیستم آرامبخش گواه دیگری بر لیاقت کاشمر برای توجه به گردشگری سلامت است. توریسم درمانی فرصت بی‌نظیری برای کاشمر پدید می‌آورد. این مقوله هم فرصت‌ اقتصادی و متعاقب آن یک فرصت فرهنگی برای دومین شهر زیارتی خراسان رضوی است. توان رو به رشد کاشمر در حوزه بهداشت و درمان، باید به منظور تأثیرگذاری در صنعت گردشگری و ظهور پرقدرت گردشگری سلامت، از سوی مقام‌های ارشد شهرستان جدی گرفته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.