قدس آنلاین : دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان با همکاری مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها (یزدانشهر) کرسی آزاد اندیشی با موضوع شبکه های اجتماعی و تأثیر آن بر سبک زندگی را برگزار کرد.

شبکه های اجتماعی و تأثیر آن بر سبک زندگی

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان به عنوان ارائه کننده بحث گفت: وجود اینترنت یک نعمت است ولی سوال اینجاست که بیشتر جنبه مفید آن مورد استفاده قرار می گیرد یا جنبه دیگر آن؟

دکتر محمدی فشارکی با تأکید به این که امروزه رسانه ها تأثیر زیادی در زندگی ایفا می کنند، افزود: ابزارهای مختلفی بسیج شده اند تا همه حواس ما را درگیر کند بنابراین نمی توان از تأثیر تربیتی آن ها غافل بود.

وی برای استفاده از این گونه تکنولوژی ها آسیب هایی را برشمردند و خاطرنشان کرد: ازدست دادن فرصت ها، منزوی شدن، کاهش اعتماد به نفس، ایجاد هویت جعلی، احساس افسردگی، به تاخیرافتادن ازدواج، خیانت خانواده، تغییرسبک زندگی و... از آن جمله است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به این که اعتیاد به شبکه های مجازی، نوعی وابستگی است که موجب محدودیت می شود، افزود: حضور فرد به صورت ناشناس در این گونه محیط ها باعث کاهش عفت و حیا در فرد می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: باید نیازهای انسان درست و به جا تأمین شود و اگر انسان آزاد گذاشته شود، مشکلی حل نخواهدشد، چرا که انسان سیری ناپذیر است.

وی افزود: آزادی باید مدیریت شده باشد. با توجه به آسیب ها باید پیشگیری کرد و سوادرسانه ای کافی به دست آورد.نهایتا نیازها را برآورده کنیم تا آسیب ها کم شود.

فشارکی در ادامه جلوگیری استفاده از این محیط را غیر ممکن دانست و افزود: از جمله راه کارهای آماده سازی جامعه این است که بدانیم کاری که می خواهیم انجام دهیم برای چیست؟ و آیا ورود به این شبکه ها در راستای صحیح است؟

وی تأکید کرد: اگر با شناخت، آگاهی و هدف، اقداماتی صورت گیرد مشکلی به وجود نمی آید. در رده سنی نوجوانان بهتر است اجازه ورود به این محیط داده نشود و برای این منظور باید نیازهای این قشر جامعه را به طور سالم تأمین شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: تقویت رابطه با گروه سنی نوجوانان و آشنا کردن فرزندان با محیط مسجد (به دلیل رفت و آمد عموما افرادی مؤمن و با ایمان که باعث مثبت شدن نگاه فرزندان به این امکان می شود) زمینه رشد فزرندان فراهم خواهد شد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمود حقیقی به عنوان استاد منتقد گفت: آسیب هایی که اشاره شد به دلیل این است که آزادی از افراد گرفته شده است و زمانی که آزادی از انسان گرفته شده و فرد محدود  شود، انتخاب های او آگاهانه نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به این موضوع استقامت در انتخابش نخواهد داشت و درنتیجه دینداری عمیقی  هم وجود نداشته و انسان های دورو تربیت خواهند شد.

این استاد منتقد در ادامه مواضع انتقادی خود افزود: بسیاری از اساتید و از جمله خود بنده در این شبکه ها با هویت واقعی حضور داریم، نه جعلی. بنابراین هویت جعلی معنا ندارد.

وی تصریح کرد: این شبکه ها خود یک انقلاب است و باید از این فضا بهترین استفاده صورت پذیرد. در این صورت نه تنها فرد منزوی نمی شود بلکه بالعکس با توجه به گرایش نیمی از جامعه به این شبکه ها، عدم آشنایی با این تکنولوژی باعث منزوی شدن می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمود حقیقی تأکید کرد: با ورود به این شبکه ها علاوه بر این که فرد با روش نویسندگی آشنا و بر علمش افزوده می شود، این خود موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

وی در پایان صحبت های خود با بیان این که ما از سبک صحیح زندگی آنها استفاده می کنیم و بدیهی است که ما نیز امور ناصحیح را قبول نداریم و از آن تبعیت نخواهیم کرد، افزود: وابستگی، محدودیت می آورد لکن محدودیتی که موجب محبوبیت شود، مشکلی ندارد همچون حجاب داشتن که محدودیت همراه با محبوبیت است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.