تربت‌جام/علی نوروزی : همایش بهره‌وری آب با موضوع آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی نجات آب با حضور مسؤولان استانی و کشوری در شهرستان تربت‌جام برگزار شد.

«مدیریت دولتی» آفت کشاورزی است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با تأکید بهره‌برداری آب در حوزه کشاورزی افزود: بهره‌وری آب؛ یعنی به کارگیری مصنوعی آب و بهره‌وری بیشتر از واحد سطح که این دیدگاه می‌تواند افزایش تولید و سود محصولات را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.
دکتر آقایی توسعه کشاورزی را در رشد اقتصادی کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران طی 6 ماهه اول امسال اقتصاد در بخش کشاورزی حدود 6 درصد رشد داشته است و در کل یک درصد به رشد اقتصادی کشور طی 6 ماهه گذشته کمک کرده است و لازم است با توجه به وضعیت خشکسالی کشور سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش کشاورزی انجام شود و درست می‌تواند از کشاورزان در زمینه فناوری حمایت و تسهیلات بیشتر را برای بهره‌برداران فراهم کند.
وی افزود: کشت متراکم محصولات از سیاست‌های جهاد کشاورزی است و باید کشاورزان کشت‌های متراکم گلخانه‌ای همچون صیفی‌جات را در فضای بسته کشت کنند و فضای باز نمی‌تواند بازده بالا داشته باشد، به طوری ک مصرف آب در کشت‌های فضای باز بسیار بالاست و جهاد کشاورزی برای آبیاری نوین و  کشت‌های متراکم تاکنون مبلغ دو هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده و استان خراسان رضوی بخصوص تربت‌جام در جذب این منابع اقدام کنند. وی در ادامه به نیازهای کشاورزی در جامعه اشاره کرد و افزود: در سال جاری چهار میلیارد دلار فقط واردات روغن نباتی خریداری شده و باید به سمت و سوی کشت محصولات همچون کلزا حرکت کنیم.
آقایی خاطرنشان کرد: با تناوب کشت برای محصولات گندم و جو می‌توانیم طی چهار سال آینده و با برنامه‌ریزی صحیح 70 درصد روغن داخلی را با کشت گیاهان روغنی و کم آب طلب جبران کنیم.
وی در ادامه افزود: چغندر پاییزه از دیگر محصولاتی است که آب کمی می‌خواهد که می‌تواند طی سه سال آینده نیاز شکر کشور را تأمین و از واردات آن نیز جلوگیری کند.
وی همچنین از مدیریت کشور در بخش کشاورزی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه طی سالیان گذشته این مدیریت بر کشاورزی حاکم بوده و نتوانسته از منابع آب و خاک در جهت مصرف بهینه استفاده کند و مدیریت دولتی کار را در بخش کشاورزی خراب کرده است.
مزروعی مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این همایش با اشاره به بحران کم‌آبی خراسان رضوی از اولین دهه هفتاد افزود: بحران آب تنها کشاورز بهره‌برداران مقصر نیستند، بلکه برخی مشکلات همچون بیکاری و برداشت یک سویه، در بحران آب دخیل هستند و اگر خراسان رضوی با مشکلات همچون کم آبی مواجه است، عدم سرمایه‌ گذاری در سالیان گذشته است که متأسفانه به رغم اختصاص دو هزار میلیارد تومان در برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی مبلغی به سرمایه‌گذاری و توسعه کشاورزی اختصاص نیافته است.
وی با اشاره به اینکه با عزم جهادی و همت کشاورزان در سال آینده مسیر کشاورزی خراسان رضوی را تغییر خواهیم داد، گفت: تغییر الگوی کشت و کشاورزی مدرن می‌تواند کشاورزی خراسان رضوی را دگرگون کند، به طوری که در سال جاری 16 درصد کشاورزی استان مجهز به کشاورزی مکانیزه شده و کل کشاورزی استان در سالیان گذشته فقط 30 درصد از کشاورزی به مکانیزاسیون مجهز شده‌اند و این روند در سال آینده نیز روند چشمگیری خواهد داشت و توانسته‌ایم از دو هزار میلیارد تومان تسهیلات گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی 300 میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم و این توسعه یعنی تغییر بخش  کشاورزی که اکنون نیازمند سرمایه‌گذاری است و باید در راستای بهره‌وری از منابع آب و خاک تلاش کنیم.
فرماندار شهرستان تربت‌جام در این همایش بر توسعه شهرستان بر مبنای مدل آکادمیک و علمی تأکید کرد و افزود: با مدیریت مصرف و استفاده از ظرفیت‌های مولود کشاورزی می‌توان به تولید ادامه داد و ضروری است که صیانت از منابع آبی و خاک را به صورت جدی ورود پیدا کنیم.
علی رستمی اظهار داشت: آسیب‌های حوزه آب در منطقه باید طراحی شود و به عنوان سند توسعه شهرستان مورد اجرا قرار گیرد و باید تلاش کنیم تا آموزش، ترویج و فرهنگ سازی برای نجات آب به عنوان یک چالش جدی، هم کشاورزان و مدیران اجتماعی در مدیریت مصرف تعامل داشته باشند و نباید از مصرف آب برنامه‌ای یک سویه داشته باشیم و باید با سرمایه‌گذاری مناسب، به سمت  کشت‌های جایگزین برویم.
وی گفت: بهره‌وری از آب نیازمند سرمایه‌گذاری است و توجه کافی مجلس را می‌طلبد که در این مسأله ورود پیدا کند و برای طرح‌های آبی همیشه دولت در مضیقه بوده و نتوانسته اثرگذاری لازم داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.