بجنورد/ زهره محمدی: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه مناسب برای مشارکت فعال این بخش در عرصه‌های مختلف اقتصادی، نقش مؤثری در رشد و توسعه پایدار و همه جانبه کشور دارد.

چوب ناهماهنگی لای چرخ سرمایه گذاران

در این زمینه باید فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در منطقه به منظور جلب سرمایه‌های بخش خصوصی و مشارکت فعال این بخش در استفاده از این ظرفیت اقتصادی بخوبی شناسایی و معرفی شود. با توجه به اینکه خراسان شمالی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی از جمله صنعت گردشگری، کشاورزی و صنعتی برخوردار است، فراهم کردن بستر مناسب و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در این بخش، موجب جلب سرمایه‌های بخش خصوصی و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
یکی از سرمایه گذاران خراسان شمالی در خصوص مشکلات سرمایه گذاری در استان می‌گوید: این استان مشوقی برای سرمایه‌گذاری ندارد و ارجحیتی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری ایجاد نکرده است.
تازیکی می‌افزاید: میزان سرمایه‌گذاری روی صنعت فرش، در استان بسیار ضعیف است و تاکنون تأکید و توجه بر تجارت فرش بوده و به امر سرمایه‌گذاری توجه زیادی نشده است.
وی با بیان اینکه دیدگاه صنعتی در رونق صنعت فرش در استان وجود ندارد، اظهار می‌دارد: یکی از علت‌ها آن است که در استان از سوی مسؤولان حمایت مناسب و خوبی از سرمایه‌گذاران انجام نمی‌شود.

 بانک‌های مشکل ساز
وی می‌افزاید: بانک‌ها هم تاکنون همکاری و همراهی مناسبی با سرمایه‌گذاران نداشته‌اند و صندوق کارآفرینی امید نیز نتوانسته از این سرمایه‌گذاران که نیاز به دست‌کم 500 میلیون تومان کمک تسهیلاتی دارند، گامی بردارد.
وی خاطرنشان می‌کند: نرخ بالای تسهیلات اعطایی توسط بانک‌ها، برای سرمایه‌گذار صرفه ندارد و سبب بی‌رغبتی سرمایه‌گذار برای دریافت آن می‌شود، زیرا این نرخ‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت فرش، قابل‌قبول و مقرون‌به‌صرفه نیست.
تازیکی اظهار می‌دارد: متقاضی داخل استان به علت نبود حمایت‌ها، تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارد و سرمایه‌گذار خارج استان نیز با مشاهده عدم تمایل سرمایه‌گذاران داخل، از آوردن سرمایه خود به این استان منصرف می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: باید مشوق‌ها و شرایطی در این استان باشد که سرمایه‌گذار آوردن سرمایه خود به این منطقه را بر سایر استان‌ها ترجیح دهد، اما این شرایط نه‌تنها وجود ندارد، بلکه شرایط بدتر است.
تازیکی بابیان اینکه هیچ ارجحیتی برای سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی نسبت به سایر استان‌ها وجود ندارد ، یادآور می‌شود: زمان موردنیاز برای پیگیری امور تشکیل یک شرکت در این استان، 30 تا 40 درصد و دریافت مجوزها نیز 40 درصد بیش از سایر استان‌ها زمان می‌برد.

 ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و نبود مدیریت واحد  
یکی دیگر از سرمایه گذاران خراسان شمالی نیز می‌گوید: ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و نبود مدیریت واحد مهمترین مشکل سرمایه‌گذاری در این استان است.
شمس الدین شهروا در خصوص موعد اتمام بخش تجاری تفریحی مجتمع «هماگ» بجنورد، اظهار می‌دارد: سرمایه گذار خصوصی همواره به اتمام زودتر پروژه  علاقه مند بوده تا سریع تر به سود خود برسد از طرف دیگر مسؤولان استانی نیز خواهان اتمام زودتر طرح هستند، اما متأسفانه به دلیل ناهماهنگی‌های موجود در بین دستگاه ها، بسیاری از امور به کندی پیش رفته و همین موضوع سبب طولانی شدن روند تکمیل پروژه‌ها می‌شود.
وی در ادامه با انتقاد از ناهماهنگی موجود بین دستگاه‌های خراسان شمالی در تعامل با سرمایه گذاران بخش خصوصی، تصریح می‌کند: با اینکه دستگاه‌های مختلف به صورت جداگانه تعامل و همکاری مناسبی با سرمایه گذاران خصوصی دارند، اما به دلیل نبود مدیریت واحد و ناهماهنگی بین دستگاهی، بخش اعظمی از وقت و انرژی سرمایه گذار باید برای دریافت مجوزهای مختلف و رفع موانع موجود صرف شود.

 مسؤولان چه می‌گویند؟
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی هم می‌گوید: متأسفانه خراسان شمالی فاقد مدیریت یکپارچه با موضوع سرمایه گذاری است.
رضا بهمن پور می‌افزاید: خراسان شمالی در زمینه درآمدهای سرمایه گذاری با مشکلاتی روبه‌روست که نبود مدیریت یکپارچه در بحث سرمایه گذاری یکی از مشکلات اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه همچنین در خراسان شمالی اطلاعات کامل و جامعی در خصوص حوزه‌های تولید وجود ندارد ، خاطر نشان می‌کند: باید منابع مطالعاتی برای حوزه‌های نیروی انسانی، مواد، تکنولوژی و بازار تأمین شود تا اهداف مدنظر محقق شود.
بهمن پور متذکر می‌شود: با فراهم سازی بسترها و زمینه‌ها، روند جذب و مشارکت سرمایه گذاران در استان سرعت می‌گیرد.
مدیرکل اموراقتصادی و دارایی خراسان شمالی در ادامه می‌گوید : روند رسیدگی به پرونده‌های سرمایه گذاری در استان به دلیل مشکل و فرآیندهای موجود در نظام اداری با نقص همراه است و روند نادرست رسیدگی به مشکلات سرمایه گذاران توسط دستگاه‌های دولتی، عامل اصلی ایجاد ستاد سرمایه گذاری در استان است .
وی می‌افزاید: باید تمام مراجعان سرمایه گذاری در استان به ستاد سرمایه گذاری و مرکز خدمات ارجاع داده شوند و ستاد با ارایه مستندات به نمایندگان، استاندار و تمام افرادی که مطالبه ای از ستاد داشته باشند، پاسخگو خواهد بود.
بهمن پور با اشاره به ایجاد مرکز خدمات سرمایه گذاری و پنجره واحد اقتصادی در استان اظهار می‌دارد : گام‌های مناسبی برای بر طرف کردن این مشکل برداشته شده و این مراکز گویای این امر هستند.

 میزان جذب تسهیلات در اشتغال پایین است
نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و رازو جرگلان نیز می‌گوید: توجه و رسیدگی ستاد سرمایه گذاری استان فقط به موارد و مشکلات کوچک  سرمایه گذاران معطوف نباشد، بلکه برای تمام مسایل کلان سرمایه گذاری استان راه حل ارایه کند.
ثروتی می‌افزاید: باید ستادی تشکیل و با سرمایه گذاران تفاهم و مذاکره شود، زیرا شماری از سرمایه گذاران موفق کشور با توجه به شرایط استان، به سرمایه گذاری در خراسان شمالی علاقه‌مند هستند.
وی خاطر نشان می‌کند: به دلیل اینکه در استان مدیریت و هماهنگی منسجمی وجود ندارد، بنابراین مصوبات ستاد سرمایه گذاری باید دارای زمان بندی مشخص باشد.
وی با گلایه از ارجاع ندادن سرمایه گذاران به ستاد سرمایه گذاری استان، تصریح می‌کند: کوتاهی دستگاه‌های دولتی شاید به خاطر روشن نبودن جایگاه ستاد سرمایه گذاری در استان و یا اطلاع رسانی ضعیف است، بنابراین ضعف و نقص در کار باید اشکال یابی و رسیدگی شود.
وی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین دغدغه نمایندگان، جذب تسهیلاتی است که به استان اختصاص داده می‌شود، زیرا میزان جذب تسهیلات در اشتغال پایین است.

 شرایط خوب برای سرمایه گذاران!
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز می‌گوید: هم اکنون با توجه به هماهنگی‌ها و تعامل خوب بین مدیران و دستگاه‌های اجرایی استان شرایط خوبی برای سرمایه گذاران فراهم شده است.
محمود دلپسند اظهار می‌دارد: از تمام سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این استان دعوت می‌کنیم تا وارد میدان شوند.
وی می‌افزاید: اطمینان می‌دهیم تا حد امکان فرآیندهای اداری را کوتاه کرده، موانع و اشکالات بین دستگاه‌های اجرایی را رفع کنیم و بانک‌ها نیز به عنوان تأمین کننده منابع مالی در حد اختیارات استانی و حتی کشوری نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه آماده هرگونه حمایت از سرمایه گذاران در استان هستیم، می‌گوید: سرمایه گذار باید ۲۰ تا ۳۰ درصد سرمایه اولیه را داشته باشد و این سیاست مطرح شده از تأکیدات استاندار خراسان شمالی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.