ارتش عراق از روز سه‌شنبه عملیات آزادسازی شهر رمادی را کلید زد، اما با پیشروی‌های چشمگیر و آزادسازی بخش‌های مهمی از این شهر، فرماندهان عراقی می‌گویند پاکسازی این شهر تا آخر هفته طول خواهد کشید.

جنگ خانه به خانه برای پاکسازی رمادی

به گزارش قدس انلاین به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، رمادی بعد از تکریت، دومین شهر بزرگی است که طی ماه‌های اخیر از چنگ تروریست‌های تکفیری داعش آزاد می‌شود. عملیات پاکسازی شهر رمادی هم‌اکنون به صورت جنگ‌های خانه به خانه درجریان است و تروریست‌ها با مین‌گذاری در خانه وخیابان و با گروگان گرفتن ساکنان این شهر قصد دارند جلوی پیشروی نیروهای عراقی را سد کنند.

ارتش عراق در دومین روز از عملیات خود برای بازپس‌گیری شهر رمادی اعلام کرد به پیشروی‌های چشمگیری دست یافته و اکنون فقط کمتر از 400 عضو داعش در این شهر باقی مانده‌اند. شبکه اسکای‌نیوز به نقل از صباح نعمان، سخنگوی نیروهای عراقی اعلام کرد: نیروهای دولتی توانسته‌اند از رود فرات در شمال شهر عبور کنند و وارد مناطق تحت کنترل داعش در ساحل جنوبی آن شوند. به گفته نعمان، مهم‌ترین مشکل در شهر رمادی اکنون وجود تک‌تیراندازهای داعش و مین‌های کار گذاشته شده در مناطق مختلف شهر است. غسان‌العثاوی، رئیس شورای عشایر الانبار نیز گفت تعداد داعشی‌هایی که بر شهر کنترل دارند از 750 نفر تجاوز نمی‌کند. به گفته العثاوی، ساکنان دچار وحشت شده و نمی‌توانند شهر را ترک کنند، چون اعضای داعش یک خانواده را به طور کامل که قصد داشتند از شهر فرار کنند پیش چشم بقیه ساکنان اعدام کردند.

شهر در محاصره کامل

نیروهای امنیتی عراق، شهر رمادی را محاصره کرده‌اند. به این ترتیب راه‌های امدادرسانی به داعش بسته شده و نیروهای عراقی آنها را کاملا تحت کنترل خود دارند. نیروهای دولتی ماه پیش محاصره این شهر را که در ۹۰ کیلومتری غرب بغداد است، کامل کردند. مهندسان عراقی پلی موقت بر رود فرات که از شمال و غرب شهر می‌گذرد ساختند. به‌این ترتیب امکان ورود مستقیم نیروها به منطقه الحوز در جنوب غربی مجتمع دولت فراهم شد. عملیات آزادسازی رمادی با پوشش هوایی جنگنده‌های عراقی همراه است. گفته می‌شود هنوز بین چهار تا ده هزار ساکن شهر رمادی داخل شهر محاصره شده‌اند و امکان ترک مناطق درگیری برای آنها فراهم نیست.

صباح النعمان، سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم گفته است: تاکنون نیروهای عراقی توانسته‌اند به مرکز شهر وارد شوند و مناطق استراتژیک این شهر به نام‌های منطقه البکر و الارامل، الضباط و‌ الجرایشی را در شمال شهر آزاد کنند. سرهنگ یاسر الدلیمی، سخنگوی پلیس الانبار نیز می‌گوید: پنج هنگ از نیروهای آموزش دیده عشایر الانبار برای حفظ امنیت مناطق آزاد شده وارد رمادی شده‌اند و این نیروها به مناطق اطراف شهر در بخش‌های شمالی و شرقی رفته‌اند تا کنترل بر این مناطق را بیشتر کنند. در عملیات‌ انتحاری مختلف داعش در رمادی تاکنون 30 سرباز عراقی کشته‌ شده‌اند. استیو وارن، سخنگوی ارتش آمریکا نیز با تائید این اظهارات مسئولان نظامی عراق گفت: بنابر برآوردهای ارتش آمریکا بین 250 تا 350‌شبه‌نظامی داعش هنوز در رمادی باقی مانده‌اند و چند صد نفر از آنها نیز در حومه شمالی و غربی شهر موضع گرفته‌اند. به باور سخنگوی ارتش آمریکا بازپس‌گیری رمادی حتمی است، اما برای خاتمه دادن به کار، نبرد سختی در پیش است که ممکن است به طول بینجامد.

بمب‌های جدید

سرلشکر ستاد عبدالغنی الاسدی روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: داعش مین‌های جدیدی با استفاده از کپسول‌های اکسیژن ساخته است و از آنها برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ما استفاده می‌کند. به گفته او، شدت انفجار این مین‌ها به‌حدی است که خودروهای سنگین با وزن 27 تن نیز درنتیجه انفجار آنها آسیب می‌بیند و واژگون می‌شود. وی با این حال تأکید کرد: اقدامات داعش هیچ‌گاه نمی‌تواند مانع عزم و پیشروی نیروهای مشترک عراقی شود.

شهر رمادی مرکز صلاح‌الدین، بزرگ‌ترین استان عراق در می ‌سال جاری میلادی به دست داعش افتاد. این شهر در تاریخ 28 فروردین امسال به دنبال یک عملیات مشکوک از سوی داعش سقوط کرد و طی آن تمامی تجهیزات نظامی سنگین ارتش عراق مستقر در این شهر به دست تروریست‌ها افتاد.

پافشاری ترکیه بر ماندن در عراق

در همین حین عراق همزمان با جنگ با تروریست‌ها با معضل دیگری روبه‌رو ست و آن، اشغال خاک این کشور از سوی یکی از همسایگانش است. با این که برخی خبرها حکایت از عقب‌نشینی بخشی از نیروهای ترکیه از خاک عراق داشت، اما روز سه‌شنبه یک بار دیگر احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در اظهاراتی مداخله‌جویانه تاکید کرد نیروهای کشورش تا زمان آزادسازی موصل در عراق حضور خواهند داشت. وی بدون اشاره به کمک کشورش به داعش گفت: از پیشمرگ‌های عراق و داوطلبان محلی تا زمان آزادسازی موصل حمایت خواهیم کرد. تا وقتی تهدید تروریستی در عراق پایان نیابد هرگز نیروهای خود را از این کشور خارج نخواهیم کرد. در پی ورود نیروهای ترکیه به عراق به بهانه آموزش نظامی نیروهای محلی در اطراف موصل، بغداد به شورای امنیت شکایت کرد. درهمین رابطه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با دعوت از کشورهای عربی برای موضعگیری پکپارچه در قبال حضور نظامیان ترکیه در این کشور گفت: هیچ نیروی زمینی بیگانه در عراق حضور نداشته باشد .

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از وی خواست به تشنج‌ها پایان دهد و نیروهای کشورش را از عراق خارج کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.