نشست هم اندیشی اصلاح طلبان سراسر کشور با عنوان خانه‌ای برای ملت، به همت مجمع نیروهای خط امام (ره) در کانون توحید برگزار شد.

نشست هم اندیشی اصلاح طلبان در کانون توحید

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام طی سخنانی با بیان اظهارکرد: بسیای ازبی اخلاقی‌های موجود درجامعه ریشه در مناسبات ناعادلانه سیاسی ، اقتصادی وفرهنگی دارد و زمانی که بی عدالتی مروج بی اخلاقی شود و از طرفی آزادی واخلاق نیز به واسطه بی عدالتی‌ها محدود گردد با چرخه معیوبی مواجه خواهیم شد که تحقق یک جامعه مبتنی بر آزادی و اخلاق و عدالت را ناممکن می‌سازد.

وی همچنین با بیان این که درطول دولت‌های نهم و دهم شاهد این بودیم که عده‌ای با روش‌های غیر اخلاقی به دنبال ایجاد عدالت در جامعه بودند گفت: ما همگی شاهد بودیم که چگونه عده ای در دولت‌های نهم و دهم با روشهای غیر قانونی و با زیر پا گذاشتن بدیهی‌ترین اصول اخلاقی به دنبال اجرای عدالت و کوتاه کردن دست عده‌ای از بیت‌المال بودند اما نتیجه این شد که هم اخلاق قربانی گردید و هم فسادهای اقتصادی بی سابقه‌ای رخ داد.

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اصلاحات نه یک هدف بلکه وسیله‌ای برای تحقق اهداف سه گانه آزادی ،اخلاق و عدالت است اظهار کرد: اصلاح طلبان معتقدند که از طریق فعالیت‌های اصلاحی به اهداف خود برسند و یک توسعه همه جانبه را در جامعه ایجاد کنند و چنانچه عده‌ای معتقد به براندازی هستند آنها رانمی‌توان اصلاح طلب نامید.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای عدالت لازم است دروغ‌گویی را کنار بگذاریم اظهار کرد: عدالت باید در همه امور و از جمله در انتخابات آینده رعایت شود و وقتی رهبری بر حق الناس بودن رای مردم تاکید می‌کند به نظرم ممیزان محترم باید به نظرات رهبری شدیدا توجه کرده و آن را جدی بگیرند.

خامنه‌ای با تاکید بر اینکه هر سه مفهوم آزادی، اخلاق و عدالت دردین اسلام و کتاب آسمانی‌اش مورد توجه قرار گرفته است اظهار کرد: امیدوارم دولت با دیپلماسی مدبرانه‌ای که در برخورد با کشورهای 1+5 در پیش گرفت بتواند نسبت به حقوق یکایک مردم جامعه متوجه باشد وبا برقراری عدالت حقوق مردم را تضمین کند.

وی ادامه داد: ما امیدواریم نمایندگان مجلس کسانی باشند که نماینده واقعی مردم بوده و از دولتی که حمایت مردم را با خود به همراه دارد؛ حمایت کرده و پشتیبان آن باشد.

او در پایان سخنانش با اشاره به این که اصلاح طلبان به حق معتقد هستند که هیچ فرقی میان زنان و مردان نیست و هیچ مانعی در حضور بیشتر زنان نسبت به مردان در عرصه‌های مدیریتی وجود ندارد اظهار کرد: ما معتقدیم باید به زنان فرصت دهیم تا خودشان را نشان دهند و لزوما نیز برای حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی سقف خاصی در نظر نداریم. اگر هر زنی احساس می‌کند می‌تواند در انتخابات کاندیدا شود و کمک حال رفع مشکلات مردم باشد ما نیز از تصمیم او پشتیبانی می‌کنیم.

در ادامه این نشست محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح طلبان طی سخنانی گفت: راهبرد اصلی جریان اصلاحات پس از حماسه خرداد 92 ایجاد وحدت و انسجام همیشگی در میان اصلاح طلبان و نیز خلق حماسه‌ای با شکوه‌تر از خرداد 92 در انتخابات اسفند 94 است؛ ما در دو سال و نیم گذشته تلاش‌های زیادی را در جهت ایجاد اجماع در جبهه اصلاحات دردستور کار خود قرار دادیم و کوشیده‌ایم با عبور از منافع حزبی و پرهیز از سهم خواهی و نیز پذیرش حداکثری مسئولیت و داشتن حداقل انتظار شرایط بهتری را برای آینده کشور فراهم سازیم.

وی با اشاره به این که شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان کلیه امور اجرایی را در حوزه‌های استانی به عهده‌ی میزهای استانی اصلاح طلبان سپرده است و شورای سیاستگذاری تنها راهبرد ها را مورد توجه قرار خواهد داد اظهار کرد:‌ شورای اصلاح طلبان استانی تشکیل شده است تا نقش ایجاد مجمعی از حوزه‌های انتخاباتی را فراهم آورد و ما کوشیده‌ایم با ایجاد شورای اصلاح طلبان و حامیان دولت و نیز شورای اصلاح طلبان استانی شرایط را به گونه‌ای فراهم آوریم تا محوریت انتخابات و لیست‌های استانی به صاحب‌نظران هر استان سپرده شود و عده ای از تهران برای کل کشور تصمیم گیری نکنند.

عضو هیات رئیسه بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر این که در دو ماه باقیمانده به انتخابات باید از هر گونه اختلاف داخلی در جبهه اصلاحات پرهیز شود به بیان انتظارات خود از جبهه اصلاحات در روزهای باقیمانده تا انتخابات پرداخت.

عضو هیات رییسه بنیاد امید ایرانیان با بیان که تقویت ساختار اجماعی اصلاح طلبان پس از انتخابات اسفندماه 94 یکی از انتظارات مهم او از جریان اصلاح طلبی است اظهار کرد: باید بعد از هفتم اسفندماه فعالیت 110 روزه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را مورد بررسی و نقد قرار دهیم تا این شورا ماندگار شود چرا که بعد از انتخابات اسفندماه نیز به بقای این شورا و نیز نقدهای همه اصلاح‌طلبان بر عملکرد آن نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه الگو قرار دادن رفتار اصلاح طلبان در انتخابات خرداد 92 و برندسازی از آن برای ادامه فعالیت‌های اصلاح‌طلبان، یکی دیگر از انتظارات مهم از جریان اصلاح‌طلبی است اظهار کرد: در انتخابات 7 اسفند باید نشان دهیم که در همه حوزه‌های انتخاباتی همان منش و رفتار سال 92 را پی خواهیم گرفت؛ چرا که ما مبنای عمل‌مان خرد جمعی است و به هر فردی که رسیدیم بقیه افراد نیز باید از او حمایت کرده و از تصمیمات جمعی تمکین کنند.

عارف یکی دیگر از انتظارات خود از جریان اصلاح طلبی را ترجیح منافع ملی و پایدار بر منافع جناحی و سیاسی خواند و گفت: گفتمان اصلاحات ریشه در انقلاب دارد و اساس حرکت اصلاحات نیز دنبال کردن منافع ملی و ترجیح آن بر منافع حزبی است، ما امیدواریم در آینده به سمت تشکیل چند حزب فراگیر و قدرتمند برویم و براساس مشترکات خود حرکت کنیم. اما در نهایت نیز به تصمیم جمعی جبهه اصلاحات تمکین کنیم هرچند که به حرکت‌های حزبی نیز معتقد هستیم.

رییس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با اشاره به اینکه حفظ آرامش در رفتارهای سیاسی در آستانه انتخابات از دیگر انتظارات وی از جریان اصلاحات است اظهار کرد: باید در برابر حرکت‌های خودسر، عکس العمل متقابلی نشان ندهیم و پیگیری چنین رفتارهایی را به مراجعی که وظیفه آن‌ها تامین امنیت نشست‌های قانونی است ارجاع دهیم.

وی ادامه داد:‌ ما به دنبال نشان دادن یک عکس العمل متقابل بر آشوب های عده‌ای خودسر نیستیم چرا که کشور در آستانه انتخابات نیاز به آرامش دارد تا انتخاباتی با شکوه برگزار شود.

عارف با بیان اینکه رعایت دقیق ضوابط قانونی در طول تمام مراحل انتخابات از دیگر انتظارات وی به عنوان رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان از این جریان است اظهار کرد: ما خود را موظف می‌دانیم که در همه مراحل انتخابات، قانون را رعایت کنیم و البته امیدواریم دستگاه‌های مسئول نیز قانون را رعایت کنند و آگاه باشند که عدم رعایت قانون اتحاد و انسجام ملی را خدشه‌دار خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ ما باید براساس قانون حرکت کنیم و بکوشیم تا آرای خاکستری را که در انتخابات 92 به میدان نیامدند در هفتم اسفندماه پای صندوق‌های رای بیاوریم.

عارف در ادامه هویت اصلاح طلبی را یکی دیگر از انتظارات خود از جریان اصلاحات دانست و گفت: ما هرگز از هویت اصلاح‌طلبی خود عقب نشینی نخواهیم کرد و با حفظ این هویت اهل گفت‌وگو با تمامی کسانی که دل در گرو پیشرفت کشور دارند، هستیم.

رییس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با اشاره به ضرورت توجه به مطالبات مردم و به خصوص اقشار آسیب پذیر از سوی جریان اصلاحات در انتخابات آتی اظهار کرد: دولت تاکنون روند خوبی را در توجه به مطالبات مردم پی گرفته است و ما امیدواریم مجلس آینده نیز از نمایندگانی تشکیل شود که با دولت در این زمینه همکاری کنند.

وی با اعلام اینکه شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان برنامه‌های راهبردی خود را تا دو هفته آینده آماده انتشار خواهد کرد اظهار کرد: توجه کامل به تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری و در کنار آن تعامل با همه احزاب و تشکل‌های درون جریان اصلاحات و در نهایت تمکین تمامی این تشکل‌ها و احزاب به تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری که به صورت اجماعی اخذ خواهد شد از انتظارات ما از مسئولان میزهای استانی و شهرستان‌های اصلاح طلبان است.

عارف همچنین توجه به حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی و میدان دادن به جوانان برای حضور در انتخابات آتی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: ما به شدت اعتقاد داریم که بانوان باید در مراکز تصمیم سازی کشور و در نهادهای قانون گذاری حضور داشته و اثرگذار باشند و همچنین در پی اولویت دادن به جوانان و نقش‌آفرینی آن‌ها در جریان اصلاح طلبی هستیم و البته همه ما خوب می‌دانیم که انتخابات مجلس دهم، آخرین انتخابات نیست و در سال 96 انتخابات شوراهای اسلامی را در پیش داریم که امیدوارم اثر نهایی توجه به اولویت‌های اصلاح طلبان مبنی بر حضور زنان و جوانان در مراکز تصمیم گیری را در آن انتخابات شاهد باشیم.

وی در پایان سخنانش راهبرد اصلی اصلاح طلبان در انتخابات را تشویق نخبگان و برجستگان کشور برای شرکت در ثبت نام کاندیداتوری دو انتخابات خبرگان و مجلس در اسفندماه دانست و گفت: هرچند در حال حاضر زمان کمی جهت ثبت نام کاندیداتوری انتخابات مانده است اما امیدواریم در همین زمان باقی مانده نیز سایر نخبگانی که هنوز اقدام به ثبت نام برای انتخابات نکرده اند در وزارت کشور حضور یابند تا ان‌شاالله در یک فضای صمیمی و پرشور انتخابات اسفندماه برگزار شود و دغدغه‌های مردم در خصوص وضعیت اداره کشور در آن انتخابات پاسخ داده شود.

یار مسئولان نظام هستیم؛ نه رقیب آن‌ها

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه ماموریت مجلس دهم ایجاد توسعه پایدار در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی و نیز فراهم ساختن لوازم قانونی برای همکاری با دولت در راستای اجرای برنامه‌هایش است اظهار کرد: ما امروز در منطقه ای قرار داریم که دچار بحران جدی توسعه نیافتگی است و متاسفانه در کشور ما که توان بالقوه‌ای برای جذب و نگهداری نیروهای متخصص دارد و به نوعی جزیره امن منطقه است، هر ساله شاهد خروج جوانانی با سرمایه علمی و تخصصی از کشور هستیم که باید شرایطی فراهم آید تا جلوی این روند گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه مجلس در رسیدن به اهداف توسعه نقش بسیار بزرگی دارد اظهار کرد: مجلس مغز متفکر جامعه است و باید نسبت به این معضلات راهکاری را در نظر گیرد.

رهامی با اشاره به تجربه مجالس هشتم و نهم و نیز دولت‌های نهم و دهم اظهار کرد: تجربه دو دوره اخیر مجلس و دولت نشان داد که عدم حضور نخبگان صالح در مراکز قانون گذاری چه عواقب و آثاری می تواند برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به پیشرفت روند رو به گسترش مفاسد اداری و بالارفتن حجم اختلاف‌ها در 8 سال گذشته اظهار کرد: رشد و گسترش اختلاف‌ها و مفاسد اداری در یک جامعه اسلامی نشان دهنده بر باد رفتن سرمایه‌های ملی از یک سو و کم توجهی نهادهای نظارتی و یا حتی انحلال آن‌ها از سویی دیگر است.

این عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان افزود: ما تلاش‌هایمان در جبهه اصلاحات بر این مبناست که مردم را نسبت به مشکلات ملی آگاه سازیم و همچنین با ارائه آمارهای دقیقی از بیکاری‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه های مردم در استان‌ها به مسئولان، آن‌ها را نیز از وضعیت کشور آگاه سازیم.

رهامی با تاکید بر اینکه ما یار مسئولان این نظام هستیم و نه رقیب آن‌ها اظهار کرد: ما هم جزو همان نیروهایی هستیم که انقلاب کرده‌ایم و دلمان برای ارزش‌های این انقلاب می‌سوزد. ما دوستانمان را نقد نمی کنیم که چرا انزوای سیاسی در پیش گرفته‌اند بلکه خودمان را نیرویی می‌دانیم که دلمان برای انقلاب می‌سوزد و می‌خواهیم مشکلات کشور را با هم‌نظری تمام نمایندگان انقلاب حل کنیم.

وی ادامه داد:‌ ما به دنبال این هستیم مجلسی تشکیل دهیم و از طریق آن مشکلات مردم را کاهش داده و به یاری رهبری و همه مسئولان کشور بشتابیم.

رهامی با بیان اینکه در دوره اصلاحات و نیز در دوران نخست وزیری مهندس میرحسین موسوی انضباط اقتصادی کشور به مراتب بهتر از امروز بود اظهار کرد: ما به دنبال این نیستیم که جای هیچ کسی را تنگ کنیم بلکه می خواهیم حقی داشته باشیم تا خودمان را مانند سایر گروه‌ها به جامعه ارائه کنیم و البته انتخاب در نهایت با ملت است.

این عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه جریان اصلاحات به دنبال رایزنی و تعامل هم در داخل خود و هم با سایر نیروهاست اظهار کرد: ما می‌کوشیم تا در درون جبهه اصلاح طلبی با احزاب و تشکل‌های خود تعامل کنیم و در خارج از این جبهه نیز همین روش را با سایر نیروها پیگیری کنیم.

رهامی ادامه داد: تعامل در جبهه اصلاحات یعنی اینکه اگر کسی زمانی معاون اول دولت اصلاحات بوده است و یا به عنوان وزیر در آن دولت مشغول بوده وقتی می‌بیند آقای روحانی وزن بیشتری دارد باید به نفع او کنار بکشد.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم علاوه بر تعامل در درون جبهه اصلاحات با سایر گروه‌ها هم تعامل داشته باشیم و مصالح ملی را بر مصالح اصلاحات ترجیح دارد و همان‌قدر که دوستان اصولگرا را دلسوز انقلاب می‌دانیم خودمان را نیز دلسوز انقلاب می‌دانیم و تلاش می‌کنیم تا فضایی از همکاری و آرامش سیاسی و اجتماعی را جایگزین فضای سیاسی و امنیتی در آستانه انتخابات سازیم چرا که به خوبی می‌دانیم در غلبه فضای امنیتی همه ضرر می‌کنند.

این عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در پایان سخنانش تاکید کرد: انتخابات نه یک تهدید بلکه یک فرصت است و در فضای آرام پیش از انتخابات می توان انتظار شکل گیری یک مجلس قوی را در آینده متصور بود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی طی سخنانی با بیان اینکه شعار ما در انتخابات توجه به سه محور اخلاق، عدالت و آزادی است اظهار کرد: جامعه ما امروزه نیاز به هر سه این مفاهیم دارد و آنچه که در جامعه کمتر از آن خبری هست همین سه مفهوم است؛ هرچند این مفاهیم، مفاهیمی باشند که ورد زبان بسیاری از مسئولان باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر آزادی وجود نداشته باشد عدالت و اخلاق نیز در جامعه محقق نخواهد شد اظهار کرد: آزادی لازمه جامعه انسانی و به معنای آزادی تفکر، بیان، قلم و آزادی انتخاب و گزینش است.

منتجب نیا ادامه داد: همان طور که در قرآن نیز مطرح شده است حتی در انتخاب دین نیز اکراه و اجباری وجود ندارد و در واقع جبر و اکراه را در ساحت انسانی باید منتفی دانست؛ چرا که مردم در جامعه نیازمند این هستند که آزادانه تفکر کنند و سخن بگویند تا جامعه‌شان به سمت رشد و توسعه حرکت کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از رویه کسانی که گمان می‌کنند با ایجاد محدودیت در جامعه امنیت را فراهم خواهند کرد، اظهار کرد: افرادی که فکر می‌کنند می‌توانند با بسته‌تر کردن جامعه و محدودیت آزادی، امنیت را در جامعه ایجاد کنند هیچ اعتقادی به کرامت مردم ندارند.

وی ادامه داد:‌ این افراد باید بدانند که قیمی بر مردم وجود ندارد و حکومت از آن مردم است و مردم باید انتخاب کنند و هیچ کس نیز حق ندارد به جای آن‌ها تصمیم گیری کند چرا که چنین عملی ظلم آشکار به مردم است.

وی با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در قضیه انتخابات نیز معیار عدالت در انتخاب کاندیداها باید لحاظ شود و مجلس آینده نیز باید بر پایه عدالت حرکت کند و قوانین مصوب در آن نیز باید قوانینی عادلانه باشند.

وی ادامه داد: در ایام انتخابات و نیز پس از انتخابات ما به شدت به توجه به سه مفهوم آزادی، اخلاق و عدالت نیازمند هستیم به شرط آنکه بر روی این سه مفهوم پافشاری کنیم و بکوشیم که در ایام انتخابات هیچ حرکتی که برخلاف اخلاق و عدالت باشد از سوی اصلاح طلبان سر نزند؛ چرا که ما اصلاحات را به معنای طرفداری از آزادی، آزادگی و عدالت و رعایت مفاهیم اخلاقی می‌دانیم.

منتجب نیا معتقد است: اگر مجریان انتخابات سه مفهوم آزادی، عدالت و اخلاق را در نظر بگیرند قطعا اصلاح طلبان با اکثریت آرا کرسی‌های مجلس را در اختیار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.