معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: انتخابات نشانه تحکیم پیوند بین مردم و نظام است .

انتخابات نشانه تحکیم پیوند بین مردم و نظام است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید محسن صادقی در نشست خبری با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی مدل حکومتی جمهوری اسلامی شکل منحصر به فردی از جمهوریت، اسلامیت در قالب مردم سالاری دینی است، گفت: این نظام حکومتی بر خلاف لیبرال دموکراسی های غربی برطرف کننده تمامی نیازهای مادی و معنوی زندگی اجتماعی شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اصل ششم قانون اساسی در این نظام،  اداره حکومت با اراده و نظر مردم انجام می شود، افزود: به طور میانگین هر دو سال یک انتخابات در کشور برگزار می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی سابقه وجود مجلس در دین مبین اسلام را بسیار قدیمی تر از نظام های سیاسی غربی دانست و اظهار داشت:  آیه مبارکه " وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم" نشان از وجود اصل مشورت به عنوان یکی از اصول اساسی نظام سیاسی اسلامی دارد.

صادقی خاطرنشان کرد: رای مردم سرمایه های اصلی اجتماعی است که حکومت کنندگان باید با رعایت کامل قوانین، پرهیز از حواشی و شخصی کردن مسایل و پیگیری نیازهای مردمی به این مهم پاسخ شایسته دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه میانگین استان برای مشارکت در تمامی انتخابات ادوار گذشته از سطح کشوری بالاتر بوده است، گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام دولت و ملت- همدلی و همزبانی نامگذاری شده است بیش از پیش شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشیم.
وی اظهار داشت: در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به ترتیب یک  و 12 حوزه اصلی و 69 و 61 حوزه فرعی در نظر گرفته شده و تعداد سه هزار و 555 شعبه اخذ رای با هفت هزار و 110 صندوق برای عملیات اخذ آرا تعبیه شده است.
صادقی از فعالیت 60 هزار عامل اجرایی در این دو انتخابات خبر داد و به تببین تفاوت های دو انتخابات پرداخت و گفت: نحوه تبلیغات که برای کاندیداهای مجلس خبرگان  امکان دو نوبت حضور در صداوسیمای استان وجود دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: مدت تبلیغات برای مجلس خبرگان 14 روز و مجلس شورای اسلامی هفت روز است.
 وی افزود: نحوه تایید صلاحیت های خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به ترتیب در هیئت مرکزی شورای نگهبان و هیئت های اجرایی و نظارت مراکز حوزه انتخابیه انجام می شود.
صادقی وجود محدودیت سنی برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و تفاوت میزان تحصیلات را از دیگر تفاوت های دو مجلس دانست و اظهار داشت: ترکیب هیئت های اجرایی و اداری این دو انتخابات نیز با یکدیگر متفاوت است که با توافق صورت گرفته بین ستاد انتخابات و شورای نگهبان ترکیب هیئت اجرایی مجلس خبرگان کار برگزاری هر دو انتخابات را بر عهده دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به بررسی میزان رد صلاحیت هیئت های اجرایی انتخابات پرداخت و گفت: از دو هزار و 130 نفر معتمد معرفی شده برای مجلس خبرگان تنها 4.6 درصد رد صلاحیت شده و از دو هزار و 190 نفر معتمد برای انتخابات مجلس 93.4 درصد مورد تایید قرار گرفته اند.
وی تصریح کرد: در موعد مقرر و مهلت قانونی ثبت نام خبرگان،  47 نفر برای شش کرسی نمایندگی در استان ثبت نام کرده اند که نسبت به آمار 29 نفره ثبت نامی دور چهارم  66 درصد رشد را نشان می دهد.
صادقی با اشاره به اینکه ازشش نماینده دور پیش سه نفر دوباره کاندید شده اند، خاطرنشان کرد: به لحاظ میانگین سنی ثبت نام کنندگان، یک نفر زیر 30سال، یک نفر بین 30 تا 35 سال، شش نفر بین 35 تا 40 سال، یک نفر بین 40 تا 45 سال، هفت نفر بین 45 تا 50 سال، 11 نفر بین 50 تا 55 سال، 10 نفر بین 56 تا 60 سال، دو نفر بین 61 تا 65،  دو نفر بین 71 تا 75 سه نفر بین 66 تا 70 سال و سه نفر 75 سال به بالا بوده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه 15 نفر از ثبت نام کنندگان چهره های شاخص کشوری هستند، گفت: پس از بررسی تایید صلاحیت ها توسط شورای نگهبان و اعلام نتایج، در تاریخ های ششم و هفتم بهمن ماه مراتب رد صلاحیت ها به داوطلبان اعلام و از تاریخ 8 تا 10 بهمن ماه می توانند مراتب بررسی مجدد را به فقهای شورای نگهبان اعلام کنند.
وی افزود: از 11 تا 20 بهمن ماه تقاضاها مورد رسیدگی مجدد قرار گرفته و در تاریخ 21 بهمن اسامی نهایی اعلام و تبلیغات از 22 بهمن ماه شروع و تا پنجم اسفند ماه به مدت 14 روز ادامه خواهد داشت.
صادقی از ثبت نام 854 نفر داوطلب برای کسب 18 کرسی نمایندگی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 108 نفر زن و 746 تن مرد هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به مقایسه آمار ثبت نام استان با 11 هزار و 596 داوطلب کل کشور پرداخت و اظهار داشت: خراسان رضوی حدود هشت درصد از کل ثبت نام های کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در مجلس نهم کل داوطلبان  ثبت نامی377 نفر بوده اند، اظهار داشت:  که از این تعداد 28 نفر زن و 349 نفر مرد بوده که به ترتیب افزایش 118 و 257  درصدی آقایان و خانم ها را در ثبت نام این دوره نشان می دهد.
صادقی به بررسی میانگین سنی داوطلبان مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: 170 نفر ثبت نام کنندگان بین سن 30 تا 35 سال، 150 نفر بین 36 تا 40 سال، 142 نفر بین 41 تا 45 سال، 172 نفر بین 46 تا 50 سال 103 نفر بین 51 تا 55 سال، 73 نفر بین 56 تا 60سال، 29 نفر بین 61 تا 65 سال، 10 نفر بین 66 تا 70 سال و دو نفر بین 71 تا 75 سال بوده اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: 135 نفر داوطلبان دارای مدرک تحصیلی دکترا، 608 نفر کارشناسی ارشد و 59 نفر که جزو نمایندگان دوره های قبل و یا قوانین ایثارگران بوده اند دارای مردک کارشناسی هستند.
وی خاطرنشان کرد: از این تعداد 46 نفر دارای سابقه نمایندگی در دوره های قبلی مجلس بوده و 5 نفر به طور مشترک در هر دو انتخابات شرکت کرده اند.
صادقی به تحلیل آمار ثبت نام کنندگان به تفکیک حوزه های انتخابیه پرداخت و گفت: در مشهد 441نفر، تربت جام 56 نفر،  نیشابور 51 نفر، تربت حیدریه 50 نفر، فریمان 45 نفر، خواف 36 نفر، چناران 34 نفر، سبزوار 34 نفر، قوچان 34 نفر، درگز 30 نفر، کاشمر23 نفر و گناباد 20 نفر ثبت نام کرده اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه های انتخابیه گناباد، بجستان- بردسکن خلیل آباد و کاشمر خانم ها ثبت نام نداشته اند.
وی با بیان اینکه پس از اعلام بررسی صلاحیت ها در تاریخ 15 دی ماه، داوطلبان تایید نشده می توانند از 16 لغایت 19 دی ماه درخواست بررسی مجدد خود را به هیئت های نظارت اعلام کنند، گفت: به مدت هفت روز به شکایت داوطلبان رسیدگی شده و اسامی نهایی داوطلبان در تاریخ 27 بهمن ماه توسط وزارت کشور اعلام و 29 تبلیغات آغاز و تا پنجم اسفند ماه به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: در دور گذشته انتخابات مجلس 280 نفر تایید صلاحیت و 68 نفر رد شدند و 88 کاندیدا نیز انصراف دادند.
صادقی گفت: در دور قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی دو میلیون و 543 هزار و 777 نفر معادل 67 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند که پایین ترین میزان مشارکت معادل 56 درصد در حوزه مشهد و کلات و بیشترین آن 98 درصد و در خواف رشتخوار محقق شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه امسال چهار میلیون و 260 هزار نفر واجد رای در استان وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد 268 هزار و 205 نفر رای اولی هستند که 130 هزار و 884 نفر آنها دختر و 137 هزار و 321 نفر پسر می باشند.
وی با بیان اینکه امکان حضور کاندیداهای تمامی چهار گرایش اصلاح طلب، اصول گرا، طیف اعتدال و گروه مستقل در انتخابات فراهم شده است، گفت: پس ار تایید صلاحیت ها امکان مشخص کردن آرایش سیاسی انتخابات فراهم می شود.
صادقی از ایجاد کمیته پیشگیری از جرائم انتخاباتی به منظور برخورد با تخلفات در این حوزه و جلوگیری از تبلیغات زودهنگام با رویکرد پیشگیرانه در استان تشکیل می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.