روابط ایران و هند در دوران پس از لغو تحریم ها، افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش انرژی، پتروشیمی و زیرساخت ها از جمله محورهای گفت وگوی مقام های ایرانی و هندی در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است.

چشم انداز روابط اقتصادی ایران و هند در دوران پس از لغو تحریم ها

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، روابط اقتصادی ایران و هند در دوران پس از لغو تحریم ها فردا - یکشنبه - با حضور وزیران اقتصادی و اعضای کمیسیون اقتصادی دو کشور در دهلی نو مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
«علی طیب نیا» روز جمعه در راس یک هیات بلند پایه اقتصادی - تجاری برای شرکت در کمیسیون اقتصادی ایران و هند وارد دهلی نو شدند.
در کمیسیون اقتصادی ایران و هند، طرفین در باره افزایش همکاری های دو کشور در حوزه های ترانزیت، جاده، راه آهن، پتروشیمی، احداث خطوط انتقال گاز، مبادلات بانکی و تجاری بحث و تبادل نظر می کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در بدو ورود به دهلی نو در گفت وگو با ایرنا گفت: هند با بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعت و با رشد اقتصادی بالا، آمادگی سرمایه گذاری و تامین مالی در بسیاری از طرح های ایران را دارد.
علی طیب نیا افزود: درکمیسیون اقتصادی دو کشور مجموعه همکاری های اقتصادی در حوزه های مختلف بویژه در بخش های بندر، جاده، ریل و پتروشیمی مورد تبادل نظر قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: با توافق هایی که در کمیسیون اقتصادی دو کشور صورت می گیرد، روابط ایران و هند هرچه سریعتر توسعه می یابد.
«غلامرضا انصاری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند نیز حجم تجارت بین ایران و هند را مناسب دانست و گفت که در سال 2013 تا 2014 حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حدود 15 میلیارد دلار در بخش های مختلف از جمله نفت و کالاهای غیرنفتی بوده است.
وی افزود: هندی ها علاقمند به سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایران به ویژه در حوزه نفت و گاز، زیر ساخت، جاده و بنادر هستند.
کارشناسان انرژی کشورمان نیز امروز در نشستی با همتایان هندی خود در زمینه همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز، انرژی، خطوط انتقال گاز و پتروشیمی بحث و تبادل نظر کردند.
چندی پیش نیز هیات های ایرانی و هندی مذاکراتی در باره افزایش صادرات نفت خام و چگونگی انتقال طلب های نفتی بلوکه شده ایران در این کشور انجام داده بودند.
هند که در دوران تحریم به عنوان دومین خریدار نفت ایران بود، قصد دارد خرید نفت از ایران را با لغو تحریم ها افزایش دهد.
میانگین مجموع واردات نفت خام هند از ایران در فاصله هفت ماه آوریل (فروردین - اردیهبشت ) تا اکتبر(مهر- آبان) سال 2015 با 5.6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 249 هزار بشکه در روز رسید.
** سرمایه گذاری در میدان گازی فرزاد بی
وضعیت سرمایه گذاری طرف هندی در میدان گازی «فرزاد بی» از محورهای گفت وگوی کارگروه انرژی ایران با طرف هندی بود.
هندی ها علاقمند به واگذاری توسعه میدان گازی «فرزاد بی» به آنها هستند و تاکنون مذاکرات فشرده ای برای سرمایه گذاری در این میدان گازی با ایران انجام داده اند.
ایران اعلام کرده است در صورتی که مذاکرات فشرده با هند برای توسعه میدان گازی «فرزاد بی» با شکست مواجه شود، برای یافتن سرمایه گذار جدید مناقصه ای بین المللی برگزار می کند.
میدان مشترک «فرزاد بی » با 12.5 تریلیون فوت مکعب در سال 2008 توسط شرکت «او.ان .جی .سی ویدش» هند در بلوک اکتشافی خلیج فارس کشف شد.
** احداث خط لوله گاز ایران به هند
احداث خط لوله انتقال گاز ایران به هند از طریق دریای عمان - اقیانوس هند به «گجرات» از دیگر موضوعات مهم مناسبات اقتصادی ایران و هند است که در سال جاری میلادی در دیدار مقام های دو کشور مورد پیگیری قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در سفر آذر ماه گذشته به دهلی نو گفت: ایران و هند مذاکره برای احداث خط لوله انتقال گاز از ایران، از طریق دریای عمان - اقیانوس هند به «گجرات» را به طور جدی دنبال می کنند.
«علیرضا کاملی» در حاشیه پنجمین اجلاس سیاست انرژی در دهلی نو در گفت وگو با خبرنگاران افزود: قرار است این خط لوله 4.5 میلیارد دلاری، روزانه 31.5 میلیون متر مکعب گاز را از ایران به بندر «گجرات» در غرب هند منتقل کند.
احداث این خط لوله دو سال بعد از امضای قرارداد خرید و فروش گاز بین دو کشور تکمیل می شود.
همچنین در کارگروه زیرساخت که امروز در دهلی نو برگزار شد، نماینده وزارت راه و شهرسازی ایران با همتایان خود در زمینه سرمایه گذاری هند در زیرساخت ها، از قبیل احداث جاده و خطوط راه آهن، توسعه بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب و دیگر زمینه های مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.
** سرمایه گذاری در چابهار
سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار از دیگر محورهای گفت وگوی گروه زیرساخت وزارت راه وشهرسازی با همتایان هندی بود که امروز در دهلی نو برگزار شد.
سرمایه گذاری هند در بندر چابهار از جمله طرح های مهمی است که در دولت تدبیر و امید به بار نشست. هندی ها سال ها برای سرمایه گذاری درچابهار اعلام آمادگی کرده بودند که به علت فراهم نبودن فضای مناسب، این سرمایه گذاری به تاخیر افتاده بود، تا اینکه هیات دولت هند مهر ماه سال گذشته مبلغ 85 میلیون دلاربرای سرمایه گذاری توسعه لنگرگاه و چند طرح مهم دیگر در چابهار اختصاص داد.
این سرمایه گذاری با سفر اردیبهشت ماه «نیتین گادکاری » وزیر کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراه های هند به ایران و امضای قراردادی با «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی نهایی شد.
** کریدور شمال - جنوب
کارگروه زیرساخت وزارت راه و شهرسازی ایران همچنین در نشست با همتایان هندی خود در باره همکاری دو کشور در زمینه کریدور بین المللی شمال - جنوب بحث و تبادل نظر کردند.
کریدور بین المللی شمال - جنوب یک نظام ارتباطی چند بعدی است که اقیانوس هند و خلیج فارس را از راه ایران به دریای خرز و از آنجا به روسیه و شمال اروپا متصل می کند، این کریدور از بندر «بمبئی» هند آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می شود.
هند و 12 کشور دیگر از جمله روسیه قرارداد کریدور ترابری بین المللی شمال - جنوب را امضا کرده اند.
هند و تاجیکستان در ماه مه (اردیبهشت ) امسال در مورد تقویت نظام های ارتباطی میان دو کشور از جمله از طریق کریدور ترابری بین المللی شمال - جنوب و دیگر مسیرهای منطقه ای گفت وگو کردند.
برای بهره گیری از این کریدور در ایران، کالاها به وسیله حمل و نقل جاده ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال می یابد و از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می شود.
با تکمیل راه آهن قزوین ـ آستارا، امکان دسترسی جاده ای و ریلی به کشورهای منطقه قفقاز و روسیه نیز میسر می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.