امیر خوراکیان در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه ۹ دی»، این کتاب و سایر آثار موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی را آثار مبنایی برای پژوهش‌ها و تالیف‌های مختلف فرهنگی سیاسی در جامعه معرفی کرد.

  کتاب «حماسه ۹ دی» اثری مبنایی برای تالیفات دیگر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، آئین رونمایی از کتاب «حماسه ۹ دی» صبح امروز در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری برگزار شد.

در این مراسم امیر خوراکیان معاون هماهنگی و رئیس حوزه ریاست موسسه در سخنانی عنوان داشت: در مورد تولیدات موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، نگاه ما بر این مبنا قرار گرفته که آثارمان به شکل مبنایی و اولیه ساختار بپذیرد. به باور ما اگر یک حرکت فرهنگی اولیه ایجاد شود، می‌تواند نیاز محتوایی عمومی را برای سایر فعالیت‌هایی که احتیاج به یک ساختار نخستین دارد، تامین کند. گرچه آثار ما از نظر سندیت، آثاری والا به شمار می‌رود اما گام اول و متون مبنایی برای پژوهش‌های مختلف به شمار می‌رود و قدم بعدی باید در سایر موسسات و تشکل‌ها شکل بپذیرد.

در ادامه این مراسم علیرضا مختارپور معاون انتشارات این موسسه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه کتاب «حماسه ۹ دی» یکی از آثار منتشر شده توسط این موسسه فرهنگی در حوزه واکاوی فتنه ۸۸ است، گفت: تعداد آثار منتشر شده در این زمینه آنقدر زیاد است که امروزه می‌شود یک کتاب‌شناسی برای آنها نوشت. در این میان کتاب امروز مروری است بر بیانات رهبر معظم انقلاب از ابتدای سال ۸۸ تا ۹ دی ماه همان سال و در ادامه اشارات ایشان به این ماجرا تا چهارم آذرماه امسال را دربر می‌گیرد. البته در لابه‌لای کتاب به بیان حوادث میان سخنرانی‌های مقام معظم رهبری نیز اشاره دارد.

وی افزود: درباره فتنه ۸۸ از ابعاد مختلفی می‌توان صحبت کرد؛ نقش رهبری و صیانت ایشان از رأی مردم بخشی از ماجراست که هنوز روی آن کار جدی انجام نشده است؛ در حالی که سبک رفتاری رهبری در این مساله کاملاً منطبق بر شرع و اخلاق است.

مختارپور در ادامه با اشاره به برخی از کلید واژه‌های مورد استفاده رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایشان در سال ۸۸، گفت: ایشان از اول سال و در سخنرانی صحن جامع رضوی، از کلید واژه‌هایی مانند «انصاف»، «صدق»، «برادری»، «دوری از تهمت و غیبت» و در کل «اخلاق اسلامی» و «ادب انتخاباتی» یاد کردند و عنوان کردند که طرفین انتخابات باید ظرفیت پیروزی و شکست را داشته باشند. همچنین از همه خواستند تا شکر خدمت به مردم را به جای بیاورند و از هوای نفس مراقبت کنند .

وی افزود: اما از مرحله‌ای به بعد و در کوران حوادث، فضا به شکلی رقم می‌خورد که دشمنان و فریب‌خوردگان تنها به دشنام‌گویی به مقامات و اصول نظام می‌پردازند و اگر این اتفاق در هر جامعه دیگری نیز می‌افتاد، لحن‌ها تغییر می‌کرد. در چنین فضایی که حتی به اصل ولایت فقیه و اسلام توهین می‌شود، رهبری انقلاب با تمسک به اخلاق اسلامی می‌گوید چون برای من قضیه ثابت شده نیست، کسی را متهم نمی‌کنم؛ اما این اتفاقات جریانی از پیش تعیین شده است. ایشان همچنین در سخنرانی آذرماه همان سال می‌خواهند که اخلاق رعایت شود و هر کسی به خاطر بیان یک کلام مشخص، منافق نامیده نشود.

در این مراسم چهره‌های فرهنگی همچون محسن مومنی شریف، حمیدرضا مقدم‌فر، محمدرضا فضائلی، فؤاد ایزدی و ... حضور داشتند.

در پایان این مراسم از کتاب «حماسه ۹ دی» با حضور دادستان کل کشور رونمایی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.