مرجع تقلید شیعیان گفت: همه طلبه‌ها در شناخت انقلاب، شناساندن و انتقال آن مسئولیت دارند.

 ظرفیت طلاب حوزه علمیه برای شناخت و انتشار آرمان انقلاب اسلامی به‌کار گرفته شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، آیت الله نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با طلاب استان ایلام با اشاره به اینکه نگهداری از حوزه‌های علمیه برای حفظ اسلام از وظایف مهم است اظهارداشت: پیامبر اکرم(ص) برای انتشار اسلام اقدامات زیادی انجام دادند و تاسیس حوزه‌های علمیه در همه زمان‌ها دلیلی برای حفظ اسلام در طول زمان بوده است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه باید به حوزه‌های علمیه توجه شود افزود: طلاب دو مرحله در زندگی دارند یکی مرحله طلبگی و دیگری مربوط به حضور آن‌ها در صحنه‌های اجتماعی است. مبارزان هم باید دوره‌ای از زندگی خود را در راه آموزش بگذرانند. طلاب هم به همین ترتیب باید مدتی در حوزه‌های علمیه درس بخوانند و سپس در جامعه خدمت کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه گمان نمی‌کنم شغلی با برکت‌تر از طلبگی وجود داشته باشد عنوان کرد: امام خمینی(ره) همیشه به شغل طلبگی خود اعتقاد بیشتری داشتند و به دنبال عناوین دیگر نبودند.

وی با بیان اینکه در طلبگی باید اخلاص را مد نظر قرار دهیم بیان کرد: اگر تحصیل با خلوص نیت همراه نباشد این درس خواندن برکتی پیدا نمی‌کند. باید قصد خود را برای خدا خالص کرد تا به توفیق الهی برسیم.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به اینکه بزرگان ما کتاب‌هایی را نگاشته‌اند که باید به مطالعه آن‌ها بپردازیم گفت: یکی از این کتاب‌ها منیه‌المرید است که باید مورد مطالعه قرار گیرد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه طالبان علم دارای اجر زیادی نزد خداوند هستند، گفت: کسی که درس می‌خواند مانند کسانی است که روز‌ها و شب‌ها در حال تهجد است.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه باید در طلبگی راه بزرگان را برویم و فقط به اندک درس خواندن راضی نشویم خاطر نشان کرد: باید قصد کنید که به یک فقیه تبدیل شوید. یک معمم عادی به این میزان تاثیر ندارد.

وی با بیان اینکه جدیت یکی دیگر از اصولی است که در طلبگی باید مد نظر قرار گیرد گفت: این راه پر فراز و نشیب است به همین دلیل به جدیت نیاز دارد.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه اراده قاطع مورد دیگری است که طلاب باید در مسیر درس و علم خود به آن توجه کنند تصریح کرد: همت در علم آموزی از اصولی است که برای پیشرفت در طلبگی مورد تاکید قرار داد.

استاد برجسته حوزه علمیه نظم در زندگی را از عوامل موفقیت بر شمرد و گفت: مردم باید از طلاب نظم را بیاموزند. انسانی که نظم نداشته باشد به موفقیت هم نمی‌رسند. حتی تلف کردن پنج دقیقه از وقت برای یک طلبه اشتباه است. در این زمینه امام خمینی(ره) سرآمد بودند و باید از ایشان الگو گرفته شود.

مرجع تقلید شیعیان گفت: نویسندگی یک فن است که طلاب باید به آن آشنا باشند. این فن نیازمند استاد است. ابتدا یک طلبه و عالم باید خط خوش داشته باشد و سپس فن نویسندگی و قدرت قلم داشته باشد. این نشان از اهمیت ادبیات دارد، باید هم در ادبیات فارسی و هم ادبیات عرب قوی بود تا نویسندگی را به خوبی نمایان کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اصول، استقامت در علم آموزی است عنوان کرد: علم با نورانیت قلب ارتباط مستقیم دارد زیرا ما علوم اهل بیت(ع) را می‌آموزیم که این نیازمند وجود شایستگی است. این شایستگی جز با تهجد و شب زنده داری به وجود نمی‌آید.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات آشنا بودن به اوضاع زمان است خاطر نشان کرد: عالمی که زمان خود را بشناسد هرگز دچار اشتباه نمی‌شود. در زمان ما انقلاب اسلامی به وجود آمده که تحولی در دنیا ایجاد کرد و اسلام ناب را به عرصه زندگی مردم آورد. ما همه طلبه‌ها در شناخت انقلاب، شناساندن و انتقال آن مسئولیت داریم.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه دشمنان اسلام هیچگاه ساکت ننشسته‌اند گفت: دشمنان در زمان جنگ به صدام کمک کردند. این بحران با مدیریت امام خمینی(ره) پشت سر گذاشته شد به این دلیل که امام خمینی(ره) زمان‌شناس و مقتدر بودند.

وی با بیان اینکه باید ابتدا در جبهه علم و تعلیم و تربیت تلاش کنیم عنوان کرد: باید در جامعه با مردم در ارتباط باشید زیرا مردم شما را می‌بینند، باید کریمانه با مردم مرتبط بود و پس از آن باید مبارزه و راه و رسم آن را آموخت. انقلاب و حفظ آن برای ما دارای اهمیت است که باید در این زمینه هم فعال بود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه باید امام عصر(عج) را بشناسیم گفت: انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور است که مستکبران را نابود و مستضعفان را حاکم می‌کند و برای حفظ آن و شناخت امام زمان(عج) باید برنامه بیشتری داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.