معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت از تلاش برای استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماریهای دهان، فک وصورت به جای مواد مصنوعی خبر داد.

 استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های دهان، فک و صورت

به گزارش قدس انلاین و به نقل از تسنیم،نغمه بهرامی با بیان اینکه علم جدید در حیطه علوم پزشکی به سمت پزشکی شخصی یا personal medicine می‌رود تا برای هر بیمار با توجه به ساختار ژنومیک، سلول‌های سوماتیک و سلول‌های بنیادی موجود در فرد درمان‌های مخصوص ارائه شود، گفت: استخراج سلولهای بنیادی از فرد بیمار و کشت  و نهایتا استفاده از آن برای بیماران درمان موثری است که در علم مهندسی بافت به آن پرداخته می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت با اشاره به اینکه محورهای متعددی در این سمینار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: جداسازی سلول‌های بنیادی، نحوه اثبات آنها، کشت و در پایان درمان بیماری‌ها و ناهنجاری‌های حیطه دهان، فک و صورت بررسی می‌شوند.

وی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات استخوان فک بالا، پایین، گونه و ناحیه سر به دلایل مختلف (ناهنجاری‌های مادرزادی ، تروما و ... ) به صورت روتین با مواد مصنوعی و فلزی یا انواع گرفتهای استخوانی  گدرمان می شوند که هدف از توجه به این عرصه استفاده از سلولهای بنیادی بدن بیماران بجای استفاده از مواد مصنوعی است.حتی با استفاده از این سلول‌ها میتوان بافت دندان آسیب دیده را دوباره باز سازی کرد.

بهرامی ادامه داد: تحقیقات گسترده ای در عرصه بیمارانی که بر اثر عارضه دچار آسیب‌های بافت صورت و یا از بین رفتن غدد بزاقی، درحال انجام است که مرحله آزمایشگاهی را پشت سر می‌گذارند که در صورت کاربردی شدن، مزایای بسیاری برای بیماران در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به یکی از تحقیقات خود به همراه سایر همکارانشان افزود: یکی از سلول‌های سازنده بافت دندان از سلول‌های بنیادی تهیه شد که توانسته مینای دندان را ترمیم کرده و  این سلول‌ها در عرصه پیشگیری و درمان پوسیدگی‌ها بسیار موثر هستند.

بهرامی عنوان کرد: تحقیقات مینای دندان هنوز وارد بازار نشده و مراحل تحقیقاتی را طی می‌کند که درنهایت مینای دندان را ترمیم می‌کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت تصریح کرد: 6 پایان نامه دانشجویی مربوط به سلول‌های بنیادی در حال حاضر در دانشکده دندانپزشکی و مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت در حال انجام  هستند. سمینار سلولهای بنیادی و دندانپزشکی بازساختی در بیماری‌های دهان، فک و صورت که با همکاری ستاد سلول‌های بنیادی معاونت فن آوری ریاست جمهوری در تاریخ 10 و 11 دی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود فرصت بسیار خوبی است که تمام همکاران و دانشجویان بتوانند از پیشرفت‌های موجود در این حیطه در ایران و جهان مطلع شوند.

وی در نهایت از زحمات تمام همکاران در  ستاد سلول‌های بنیادی معاونت فن آوری ریاست جمهوری، دانشکده دندانپزشکی و مرکز تحقیقات جراحی‌های فک و صورت تشکر کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.