شهردار مشهد از اختصاص ۲۱۳ میلیارد تومان برای توسعه خط یک قطار شهری مشهد خبر داد.

 اختصاص ۲۱۳ میلیارد تومان برای توسعه خط یک قطار شهری مشهد

به گزارش قدس انلاین و به نقل از تسنیم،سید صولت مرتضوی  ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه  که در تالار شهدای شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: تا پایان امسال 36 پروژه با اعتباری افزون‌بر 475 میلیارد تومان در مشهد افتتاح می‌شود.

شهردار مشهد  افزود: با توجه به رکودی که بر کشور حاکم است شهرداری مشهد با کاربست سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نصب العین قرار دادن مدیریت جهادی و همکاری تنگاتنگی که با شورای اسلامی شهر و سایر دستگاه ها از جمله دولت به عمل آورده است می‌توان گفت که نگذاشته‌ایم که غبار رکود بر چرخ‌های توسعه و پیشرفت امورات شهری اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در 3 ماهه آخر سال جاری بخش بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام تکمیل می‌شود،گفت: 6 پروژه بزرگ شهری از جمله پروژه‌های پایانه مسافربری صبا، سالن ورزشی بلوار نماز، رونمایی از 2 هزار تاکسی نوسازی شده، نصب ایستگاه های الاینده هاو توسعه خط یک قطار شهری با اعتباری بالغ بر 302 میلیارد تومان همزمان با دهه فجر افتتاح می‌شود.

شهردار مشهد با اشاره به بودجه طرح توسعه خط یک قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: به سبب اهمیت اتمام طرح توسه خط یک قطار شهری شهرداری مشهد مبلغ 213 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داد.

مرتضوی عنوان کرد: تا پایان سال 3 پروژه فرهنگی با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان و 10 پروژه عمرانی با اعتباری  افزون‌بر 35 میلیارد تومان به بهره برداری  می‌رسد.

وی افزود: از مهر سال 92 تاکنون 12 ایستگاه آتش نشانی در شهر مشهد ایجاد شده که سبب افزایش 25 درصدی تعدا ایستگاه‌های آتش نشانی در شهر شده است.

شهردار مشهد با اشاره به بهره برداری از 6 پروژه فضای سبز در دهه فجر گفت: بهره برداری از 6 بوستان با مقیاس‌های ملی و شهری با اعتبار 68 میلیارد تومان در دهه فجر انجام می‌گیرد.

مرتضوی بیان داشت: درحوزه فنی و عمران با بهره برداری از خط یک قطار شهری با اعتبار 213 میلیارد تومان، پیشرفت 55 درصدی خط دو قطار شهری و رسیدن به پایان حفاری خط 2 و سگمنت گذاری تونل‌ها توانسته‌ایم تغییرات شگرفی در این زمینه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته عملکر بسیار خوب در حوزه قطار شهری داشته‌ایم گفت: زمانی که این سازمان را به دست گرفتیم خط دو قطار شهری 15 درصد پیشرفت داشته در صورتی که در دو سال اخیر این میزان پیشرفت به 55 درصد رسیده است.

شهردار مشهد عنوان کرد: ایستگاه‌های شمالی خط دو با پیشرفت مطلوبی رو به رو است و بخش شمالی نیز به تازگی به پیمانکاران واگذار شده است.

مرتضوی  افزود: با توجه به گزارش‌های گروه اعزامی به کشور چین قرار است تا بخشی از ناوگان خط دو قطار شهری مشهد تا پایان اسفند از کشور چین بارگیری به سمت ایران حرکت کنند.

وی از افتتاح 100 پارک محله ای و خطی از ابتدای سال تاکنون در شهر مشهد خبر داد و گفت: سال‌های بسیاری سرانه فضای سبز شهر مشهد 11.2 متر بوده که این میزان تا پایان سال به 13 متر خواهد رسید.

شهردار مشهد از تحقق 46 درصدی بودجه در بخش نقدینگی  شهرداری خبر داد و گفت: این میزان تحقق در اصلاح متمم نزدیک به 75 درصد است.

مرتضوی با اشاره به دغدغه‌های شهرداری مشهد در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: مهمترین اولویت  در بخش اقتصاد مقاومتی پرداخت اصل و سود بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها و موسسات مالی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 84 تا 90 حدود 1250 میلیارد تومان اوراق به فروش رفته و از آن روزی که ما این شهرداری را تحویل گرفته‌ایم در فکر تسویه بدهی 3 هزار میلیارد تومانی آن به بانک‌ها بوده‌ایم.

شهردار مشهد یادآور شد: در آن زمان هرگاه برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه می‌کردیم آنها به این دلیل که شهرداری بدهی‌های سنگین دارد از ارائه تسهیلات خودداری می‌کردند تا اینکه معاونت اقتصادی با برنامه‌ریزی توانست تا از میزان بدهی‌ها کاسته و با جلب اعتماد بانک‌ها هزار میلیارد تومان به پروژه‌های شهری تزریق کند.

مرتضوی با اشاره به بافت‌های فرسوده شهر مشهد گفت: شهرداری با تملک 45 درصدی در بافت آبکوه و تملک 80 درصدی در بافت عامل زمینه بسیار خوبی را برای رفع مشکلات بافت‌های فرسوده در مشهد ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که مقایسه 2 سال فعالیت مدیریت خود با  سال10 گذشته احساسی بوده یا نه تاکید کرد: اگر یک متر در دست بگیرید و به سراغ خطوط قطار شهری بروید قطعا خواهید دید که این پروژه در دو سال اخیر با 40 درصد رشد مواجه بوده‌است و از طرفی دیگر اگر به بررسی نوسازی ناوگان تاکسی رانی توجه کنید خواهید دید که میزان نوسازی سالانه تاکسی در گذشته 350 خودرو در سال بوده در حالی که این میزان در حال حاضر حدود 1000 دستگاه در سال است.

شهردار مشهد تصریح کرد: انسان جایز الخطا است و امکان دارد که هر فرد اشتباهاتی را انجام دهد و بنده نیز از این قاعده جدا نیستم اما قطعا در تمامی زمینه‌ها توجه کافی را داشته و به مصوبات شورای اسلامی عمل می‌کنم.

مرتضوی در پاسخ به یک سوال در رابطه با لایحه پرداخت حق شهروندی گفت: ما لایحه‌ای را به منظور دریافت حقوق شهروندی به شورای اسلامی شهر ارائه کردیم و انتظار داریم تا رسانه‌های نیز در این باره اطلاع رسانی دقیقی را انجام دهند.

شهردار مشهد دریافت بهای شهروندی را یکی از مهم ترین و بهترین درآمدهای پایدار شهری عنوان کرد و گفت: تا چه زمانی ما باید از کیسه آیندگان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 92 شهرداری مشهد 10 میلیون متر پروانه و تراکم را در حال به فروش رساند که درآمد آن سال شهرداری حدود هزار و 500 میلیارد تومان بود.

شهردار مشهد افزود: در سال 93 شهرداری مشهد دیگر حاتم بخشی نکرد و توانست با فروش تنها 6 میلیون متر پروانه و تراکم به درآمدی  هزار و 700 میلیارد تومانی دست پیدا کند.

مرتضوی ادامه داد: در6 ماهه ابتدایی امسال نیز شهرداری مشهد در کنار فروش 2 میلیون متری پروانه و تراکم به شهروندان و سرمایه‌گذاران شاهد کاهش 23 درصدی در آمدی نسبت به سال گذشته است.

وی با بیان اینکه این شهر برای زنده ماند نیاز به هزینه‌هایی دارد گفت: در حال حاضر شهرداری و مدیران شهرداری کاهش هزینه‌های جاری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شهردار مشهد عنوان کرد: در قانون به درآمد های پایدار شهرداری‌ها توجه خاصی شده، اما سوال اینجاست که آیا شهرداری‌ها برای به دست آوردن درآمدهای پایدار باید آسمان خراش‌هایی را ایجاد کنند که در درازمدت امنیت شهروندان به خطر اندازد.

مرتضوی تصریح کرد: امروزه به راحتی به آلودگی هوای کلانشهرها اشاره می شود اما هیچکس به میزان هزینه‌ای که این آلودگی در سبد هزینه خانوار ا قرار می‌دهد توجهی ندارد.

وی با بیان اینکه ایجاد قطار شهری در کلان‌شهرها مهترین راه مبارزه با آلودگی هوا است گفت: اگر می‌خواهیم که آیندگان ما را ماخذه نکنند در حال حاضر باید چاره اندیشی کنیم.

مرتضوی هچنین در رابطه با آلودگی هوای شهر مشهد گفت: در رابطه با آلودگی نمی توانم از وضعیت اب و هوا شهر دفاع کنم اما خوشبختانه وضعیت شهر مشهد از بسیاری کلانشهرها بهتر است

وی افزود: سازمان استاندار باید بر نحوه ساخت خودروها نظارت جدی و عمیقی داشته باشد و اجازه ندهد که خودروهای بی‌کیفیت جان و زندگی مردم را به خطر بیاندازند.

شهردار مشهد تصریح کرد: به عنوان یک مدیر و یک شهروند اعلام می‌کنم که از کیفیت خودروهای داخلی به هیچ عنوان راضی نیستم اما این جمله به این منزله نیست که ما درب‌های ورودی کشور را به روی واردات خودرو باز کنیم اما قطعا می‌توان با ایجاد حاشیه سود کمتر خودروهای با کیفیت تری را به هموطنان ارائه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.