هنگامه طاهری: مدیرعامل قطار شهری مشهد گفت: ریل‌گذاری خط دو قطار شهری از ۱۰ روز آینده آغاز می‌شود.

بیستم دی محقق می‌شود / عملیات ریل‌گذاری خط ۲ قطارشهری مشهد


کیانوش کیامرز ظهر دیروز در نشستی با اصحاب رسانه اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خط دو قطار شهری با هزار و 100 میلیارد بودجه اردیبهشت و خرداد 96 باید راه‌اندازی شود، هرچند به بهره برداری رساندن آن طی سه سال کار سنگینی است.

 بهره‌برداری از چهار ایستگاه خط 2 قطارشهری از اردیبهشت 95
وی اظهار امیدواری کرد در اردیبهشت‌ماه 95 با تمرکز بر بخش شمالی خط دو قطار شهری، شاهد به بهره برداری  رسیدن چهار ایستگاه این خط به طول پنج کیلومتر باشیم.
مدیرعامل قطار شهری گفت: پس از تست گرم واگن قطارها در کشور چین، 25 تا 29 اسفند قطارها در شهر دالیان چین بارگیری شده و در صورت انجام فعالیت‌ها براساس برنامه‌ریزی‌ها ناوگان در ابتدای اردیبهشت ماه وارد کشور می‌شوند.
او تعداد واگن‌هایی را که در چین روزهای پایانی ساخت را می گذرانند 15 رام اعلام کرد.
وی مبلغ کل ناوگان خط دو را 98 میلیون یورو عنوان و خاطر نشان کرد: این مبلغ به صورت «ال.سی» در بانک ایران قرار دارد و هر زمان پیمانکار وضعیت را به بانک تحویل دهد، می تواند مبلغی را که هزینه کرده دریافت نماید.
او با اشاره به هزینه کردِ 600 میلیارد تومانی برای قطار شهری مشهد در سال جاری گفت: برنامه زمان بندی خطوط قطار شهری در مشهد 18 درصد تأخیر دارد.
 وی اظهار داشت: ظاهراً وزارت کشور در خصوص خط سه قطار شهری اعلام ترک تشریفات کرده است.
وی در تأیید این خبر بیان داشت: نامه کارشناسان وزارت کشور که شب گذشته به شهرداری رسید، نشان از تأیید قیمت پیشنهادی و ترک تشریفات خط سه دارد.

 آغاز عملیات اجرایی خط 3 قطارشهری در اسفندماه
او خاطرنشان کرد: خط سه قطار شهری شامل 5/28 کیلومتر تونل و 12 ایستگاه است که از اول بهمن ماه مونتاژ «تی بی ام» آن آغاز و اسفند ماه عملیات خط سه آغاز می‌شود.
مدیرعامل قطار شهری مشهد همچنین از مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه خط یک قطار شهری در دهه فجر امسال خبر داد.
وی در خصوص وضعیت این خط از نیاز 20 رام و 60 واگن خبر داد.
او یادآور شد: برنامه‌ریزی برای خط یک قطار شهری 120 دستگاه ناوگان با 40 رام قطار بوده که در حال  حاضر تنها 20 رام آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی افزود: در آخرین سفری که به چین داشتیم، در خصوص تأمین 20 رام قطار مورد نیاز مذاکره کردیم که به لحاظ قیمت به تفاهم نرسیدیم.
کیامرز با اشاره به اتصال خط یک قطار شهری به فرودگاه هاشمی نژاد عنوان کرد: در دو ماه ابتدایی فعالیت طرح توسعه قطار شهری، از ساعت 6 صبح تا 18 در مسیر فرودگاه به خدمات‌رسانی خواهیم پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: برای توسعه خط یک 213 میلیارد تومان برآورد هزینه داشتیم که از این میزان 160 میلیارد تومان به صورت نقدی و الباقی آن در آینده به پیمانکاران پرداخت خواهد شد.
وی تصریح کرد: با این حال اتمام مراحل تکمیلی با اصلاحات احتمالی آن تا سال 95 نیز ادامه خواهد یافت.
وی گفت: از میزان حفاری تونل خط دو تنها 220 متر باقی مانده و قطعاً با فعالیت‌های فعلی، دستگاه تی بی ام پایان دی ماه به میدان سعدی خواهد رسید.
 مدیرعامل قطار شهری مشهد درباره کمک‌های دولت در زمینه توسعه خطوط قطار شهری در مشهد گفت: در زمان دریافت 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت، دولت با شرط اینکه در سال 95 هیچ کمک بودجه‌ای به ما انجام ندهد، قبول کرد تا 250 میلیارد تومان از بازپرداخت اصل و سود اوراق را بدهد.
وی از آمادگی شهرداری برای ارایه دومین مرحله اوراق مشارکت 500 میلیارد تومانی خبر داد و تأکید کرد: اگر دولت در این باره بخواهد به ما کمک کند، استقبال خواهیم کرد و در غیر این صورت همواره آمادگی لازم برای ارایه اوراق را داریم.
کیامرز اضافه کرد: ما به دنبال کم کردن گمرک برای قطار شهری مشهد هستیم.

 پرداخت 20 میلیارد تومان تعرفه گمرکی
او ضمن اشاره به بالا بودن تعرفه‌های گمرک برای قطار شهری اظهار داشت: تعرفه‌های گمرک آن قدر بالاست که سال گذشته تهران نیمی از اعتبارات دریافتی برای قطار شهری را به گمرک پرداخت کرد. وی مبلغ پرداختی به گمرک توسط قطار شهری مشهد را تاکنون 20 میلیارد تومان عنوان کرد.
وی همچنین اشاره کرد که برای قطار شهری در طرقبه و شاندیز فعلاً برنامه‌ای ندارند و در مورد قطار شهری گلبهار نیز هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.