قدس آنلاین: يکي از موضوعاتي که در زندگي فردي، اجتماعي و بویژه در روابط میان زوجین تأثير بسزايي دارد، ساده زيستي و قناعت است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است، در حالي که از نظر فرهنگ ديني، این امر يکي از ارزشهاي متعالي به حساب مي آيد.

این افراد زودتر از دیگران به بهشت می روند!

به گزارش قدس آنلاین، ساده زيستي، پاسخ انسان هاي دانا به زندگي ناپايدار دنياست که در پرتو آن، آرامش درون و برون حاصل مي شود. بنابراين، ساده زيستي با نوع شناخت انسان و نگرش او به زندگي دنيا مرتبط است. بر این اساس رشد فزاينده ي عوامل قدرت وثروت و ترويج مصرف گرايي در عصر حاضر، خطر روي آوردن به زندگي تجملاتي و فرو رفتن در مرداب دنيا را افزايش داده است.

با این حال باید دانست که این امر در گفتار پیامبر (ص) مورد نکوهش قرار گرفته است، چنانکه ایشان خطاب به ابوذر غفاری می فرمایند: ای ابوذر؛ من لباس خشن می پوشم و بر مرکب بدون زین سوار می شوم (نمونه های رفتار دور از کبر). پس هرکس از سنّت من (دوری از کبر) اعراض کند، از من نیست. ای ابوذر؛ مال دوستی و برتری طلبی، نسبت به دین انسان، از دو گرگ درنده ای که به گله ای افتاده و مشغول دریدن باشند. خطرناک تر است!
ابوذر می گوید: پرسیدم: ای رسول خدا؛ آیا خائفان خاضع و متواضع و یادکنندگان خدا، اینان زودتر از دیگران به بهشت می روند؟
حضرت فرمودند: خیر! ولی تهیدستان مسلمان، بر دیگران برای ورود به بهشت، پیشی می گیرند. نگهبانان بهشت به آنان می گویند: صبر کنید تا به حساب شما رسیدگی شود. می گویند: حسابِ چه؟ به خدا سوگند، ما نه مالک چیزی بودیم که ستم یا داد کنیم و نه چیزی به ما واگذار شده بود که سخت بگیریم یا گشایش دهیم و دست دل باز باشیم. امّا، ما پروردگار خویش را عبادت کردیم، تا آنکه ما را فرا خواند و ما اجابت نمودیم.
ای ابوذر؛ دنیا، دلها و بدنها را مشغول می سازد. خداوند نیز، از آنچه نعمت های حلال در اختیار ما نهاده، سؤال خواهد کرد، تا چه رسد به حرامها .
ای ابوذر؛ خوشا به حال آنان که به دنیا بی رغبت اند و به آخرت شیفته و مشتاق! آنان که زمین خدا را مسند خویش می دانند و خاک را بستر و آب آن را عطر!
ای ابوذر؛ کِشت آخرت، (عمل صالح) است و کشت دنیا، مال و اولاد.

منبع:

*محدثی، مواعظ حضرت رسول (ص) به ابوذر غفاری: 17.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    2 0
    سلام ودرود بر محمد و ال محمد