سرد شدن و آلودگی هوا در برخی شهرهای کشور ازجمله استان مرکزی تعطیلی مدارس و مهدهای کودک را در پی داشته که این امر با مشکلات عدیده ای برای مادران شاغل و خانواده ها همراه شده است.

تعطیلی مدارس و مهدهای کودک و مشکلات مادران شاغل
تصمیم مسئولان در شرایط برودت شدید هوا ، لغزندگی معابر و بارش شدید برف و همچنین روزهایی که کیفیت هوا نامناسب است برای تعطیلی مدارس و مهدهای کودک با هدف ایجاد رفاه و تامین سلامت کودکان انجام می شود که به جای خود شایسته و معقول است،اما بسیاری از خانواده ها با این تصمیمات که معمولا ناگهانی و بدون برنامه قبلی است موافق نیستند زیرا که معتقدند برنامه منظم روزانه آن ها را با چالش و درهم ریختگی مواجه می کند.
فیروزه پارسا کارمند در این باره گفت: دو فرزندم در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند و یکی از آنان بیش فعال است و در روزهایی که مدارس تعطیل اعلام می شود به دلیل شاغل بودن من و همسرم، این کودکان در خانه تنها می مانند و تمام مدت مقرر کاری را با اضطراب و دلهره می گذرانم.
وی افزود: در بسیاری از مواقع پیش آمده که آموزش و پرورش اطلاعیه تعطیلی را در ساعات واپسین شب اعلام می کند و به دلیل اطلاع رسانی دیرهنگام، مجبورم هر دو فرزندم را به خانه اقوام که در فاصله زیاد از منزلم و محل کارم هستند ببرم که معمولا در این روزها با دو ساعت تاخیر در اداره حاضر می شوم.
یکی دیگر از کارمندان زن ادارات اراک گفت: فرزند دو ساله ام را هر روز پیش از حضور در محل کار به مهدکودک می سپارم و روزی که به دلیل آلودگی هوا مدارس و مهدهای کودک شهر تعطیل شده بود، به شدت سرگردان می شوم.
وی که خود را زهرا امیدی معرفی کرد، توضیح داد: در سال های گذشته بسیاری از ادارات تسهیلاتی را در داخل یا مهدکودک نزدیک محیط کار برای نگهداری فرزندان زنان شاغل مهیا می کردند اما این سیاست هم اکنون وجود ندارد و زنان شاغل بخش زیادی از توان فکری و انرژی خود را در نگرانی برای کودکانشان در شرایط تعطیلی مهدها و مدارس می گذرانند.
اکرم فضلی مادر یکی از دانش آموزان ابتدایی اراک نیز گفت: مسئولان، مدارس را با هدف حمایت از دانش آموزان و حفظ ایمنی و سلامت آنان تعطیل می کنند، اما مادران کارمند به ناچار باید آنان را در هوای آلوده از منزل خارج کرده و و به خانه اقوام و یا حتی به محل کار خود ببرند که این خود نقض غرض است.
مهری عبدی یکی دیگر از زنان شاغل که مادر دو دانش آموز اراکی است گفت: روزهایی که مدارس به دلیل آلودگی هوا یا سرما و یخبندان تعطیل می شوند بهره وری در کار اداری ندارم و بیشتر این مواقع ناگزیرم به طور مداوم با منزل در تماس تلفنی باشم و یا از مرخصی استفاده کنم.
وی ادامه داد: گاهی نیز مدارس در فصل سرما با تاخیر اغاز به کار می کند که این نیز خود سردرگمی و مشکلات فراوانی را برای والدین دانش اموزان ایجاد می کند.
ریحانه صادقی یکی دیگر از مادران کارمند گفت: یکبار که مدارس ابتدایی اراک به دلیل بارش برف و برودت هوا تعطیل شده بود ، فرزندم در خانه تنها ماند و در غیاب من و پدرش به حیاط منزل رفته و به دلیل ماندن ساعت ها در هوای سرد به شدت بیمار شد که در پی آن ناگزیر یک هفته از حضور کلاس درس محروم بود.
وی بیان کرد: مادران شاغل در ساعات موظفی کاری کنترلی روی منزل ندارند و تصمیمات خارج از برنامه ریزی خانواده، مشکلاتی را ایجاد می کند که در بسیاری از موارد حل آن ها از دست والدین شاغل خارج است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: مادران شاغل بر اساس قانون تفاوتی در کیفیت و شرایط کاری با مردان ندارند درحالی که هماهنگی مدیریت امور خانه و تربیت فرزندان نیز با آنان است.
زهرا فرجی افزود: تعطیلی مدارس و مهدهای کودک به دلیل سرما یا آلودگی هوا به جای خود قابل تقدیر است اما می توان تدابیری اتخاذ کرد که در چنین شرایطی مادران شاغل فرصت رسیدگی به مسائل فرزندان خود و مدیریت امور آنان را نیز داشته باشند و استرس و فشار کمتری را تحمل کنند.
وی پیشنهاد کرد: مسئولان می توانند در حیطه اختیارات خود تسهیلاتی نظیر مرخصی یا دورکاری را در چنین شرایطی پیش بینی کنند تا مادران شاغل در شرایط اضطراری و تصمیمات ناگهانی برای تعطیلی مدارس ما مشکل جدی و اساسی مواجه نشوند.
از 280 هزار و 738 بیمه شده اصلی تحت پوشش تامین اجتماعی در استان مرکزی 47هزار و 684 نفر آنان را زنان تشکیل می دهند.
بر اساس آمار موجود در سال جاری هفت روز مدارس مقاطع مختلف به ویژه ابتدایی و پیش دبستانی کلانشهر اراک و شازند به دلیل سرما و برف و آلودگی هوا تعطیل بوده است..
حدود سه روز نیز مدارس نقاط مختلف استان مرکزی بر اثر سرما تعطیل شدند.
ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.