قدس آنلاین: رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از افزایش ۳ درصدی طلاق توافقی طی ۹ ماهه امسال در استان خبر داد.

افزایش ۳ درصدی طلاق توافقی در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، حجت الاسلام نورالله قدرتی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۹۶۱ مورد طلاق توافقی در محاکم عمومی حقوقی استان ثبت شد که سال گذشته این میزان ۹۳۳ مورد بوده است.

وی اظهار داشت: مطالبه مهریه نیز در ۹ ماهه امسال هزار و ۱۵۳ مورد در محاکم عمومی حقوقی خراسان شمالی ثبت شد که این میزان با ۲۰.۹ درصد کاهش در سال گذشته یک هزار و ۴۵۸ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشتر ملاک‌های ارزشی و منطقی مانند مسائل دینی، اخلاقی، فرهنگی و ... برای ازدواج وجود داشت افزود: متاسفانه امروز بیشتر ملاک‌های مادی، ظاهری و دنیوی مدنظر قرار گرفته که خود مشکلات بسیاری را در زندگی زوجین ایجاد می‌کند.

وی گفت: امروز مهریه‌ها به عنوان عاملی برای تضمین زندگی مشترک محسوب می‌شوند تا در آینده واقعه طلاق رخ ندهد اما این موضوع نمی‌تواند عامل بازدارنده در طلاق توافقی باشد.

حجت الاسلام قدرتی تاکید کرد: بایستی از تعیین مهریه زیاد خودداری کرد چراکه مهریه کم موجب تحکیم بنیان خانواده و مهریه زیاد موجب تزلزل خانواده می‌شود.

وی گفت: یکی از دلایل کاهش مطالبه مهریه در استان، عدم ثبت مهریه‌ها است چرا که مهریه‌ها در ادارات ثبت اسناد ثبت می‌شود و از این جهت تعداد زندانیان نیز کاهش می‌یابد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اقدامات موثر دستگاه قضایی در راستای حمایت از خانواده افزود: در قانون جدید زوجین متقاضی طلاق ابتدا بایستی به مشاوره مراجعه و پرونده مشاور برای طلاق زوجین تهیه شود در غیر این صورت قاضی بدون پرونده مشاوره حکم طلاق صادر نمی‌کند.

وی گفت: به این اساس در شهرستان بجنورد نیز از سه ماهه گذشته هیچ درخواست طلاقی پذیرفته نشده است مگر اینکه زوجین متقاضی طلاق در کلاس‌های مشاوره امید شرکت کنند و اگر این کلاس‌ها تاثیری بر روی آن‌ها نداشت، با گواهی و تشکیل پرونده مشاور درخواست طلاق پذیرفته می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی اظهار داشت: هم اکنون واحد مددکاری در دادسرای مرکز استان تشکیل شده و در سایر شهرستان‌ها نیز به زودی راه اندازی می‌شود.

حجت الاسلام قدرتی همچنین نقش رسانه‌ها در پیشگیری از طلاق توافقی را موثر دانست و گفت: رسانه‌ها با ارائه مطالب درست در خصوص مهارت‌های حل مشکل، حل بحران و ... می‌توانند در این زمینه به خوبی تاثیر گذار باشند.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.