۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 333710
راهکارهای عبور از رکود

دست اندرکاران اقتصادی کشور، طرح و برنامه‌های متعددی برای عبور از رکود را بررسی کرده و به مرحله اجرا می‌رسانند تا بتوانند ضمن عبور از رکود، بستر رشد اقتصادی و اشتغال را در کشور آماده کنند. هر چند این اقدام‌ها کمک ارزنده‌ای در این بستر و نگرش فراهم می‌کند، اما تأثیر این برنامه‌ها برای دوره‌های بلند مدت پاسخگو نیست. صرفاً برنامه‌ها تسکینی بر اقتصاد بیمار و بازار رکود و تورمی است و آرامش نسبی را در بازار کشور فراهم می‌کند.
توصیه بر این است مدیریت اجرایی کشور اقدام‌هایی را بر پایه سه مؤلفه زیر که به شرح زیر احصاء می‌شود، محور قرار داده و با کارشناسی تخصصی‌، فرصت عبور از رکود  در دوره‌های کوتاه، میان و بلند مدت آماده کند و در دستور کار قرار دهد.
 در مرحله اول، با بازنگری و احیای پروژه مسکن مهر و تخصیص وام آزاد بر آن،  مقدمات ساخت و ساز در دوره کوتاه مدت  آغاز شود تا با این رویکرد، موتور محرکه هزاران رشته تولیدی و خدماتی و... با کمترین منابع مالی مورد نیاز در بودجه عمومی کشور فراهم شود.
 در مرحله دوم، برای دوره میان مدت پروژه‌های ترانزیت و گردشگری را با دعوت از بخش خصوصی می‌توان برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار داد.
با توجه به مزیت‌های فراوان بر آن، بخش خصوصی استقبال ارزنده‌ای از این پروژه‌ها خواهد داشت‌.
در مرحله سوم، در یک برنامه بلندمدت،  پروژه عمومی کردن صنعت نفت و گاز کشور را هدف‌گذاری کرده و با واگذاری و عرضه و فروش سهام شرکت‌های ملی نفت و گاز در بازار سرمایه،  بستر تأمین منابع سرمایه‌گذاری عظیم صنعت نفت و گاز در صنایع بالا و پایین دستی را بدون نیاز به منابع خارجی تأمین کرد. با محور قرار دادن این سه مؤلفه، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور می‌تواند در مسیر همواری قرار گرفته و بازنگری شود.
البته در کناره های این مسائل تقویت و اصلاح نظام مالی و بانکی برای رفع مشکل تنگنای اعتباری در اولویت زیادی قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.