عضو هیئت علمی دانشگاه اسلامشهر گفت: هر دانشجوی ایرانی در هر سال زمانی معادل ۲۴ واحد درسی را در شبکه‌های اجتماعی صرف کرده است.

 دانشجویان ایرانی سالانه معادل ۲۴ واحد درسی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند

به گزارش قدس انلاین و به نقل از تسنیم، نخستین روز همایش‌های دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مدارس سلام، امروز برگزار شد و طی آن دکتر حسن شعبانی، دکتر ذبیحی، درکتر بدرقه، و دکتر نیکراد با رویکرد مهارت‌های مدیریتی و رفتارشناسی، سرفصل‌هایی را برای مدیران و دبیران دبیرستان‌های تهران عنوان کردند. این همایش تا پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری ادامه خواهد داشت.

دکتر افسانه نیکراد عضو هیئت علمی دانشگاه اسلامشهر، که در مورد آسیب‌شناسی شبکه‌های مجازی سخنرانی می‌کرد، معتقد است که دانشجویان ایرانی طی دو سال گذشته زمانی معادل 48 واحد درسی را در شبکه‌های اجتماعی صرف کرده‌اند. او تذکر داد که دانشجویان و دانش‌آموزانی که بیش از دو ساعت در روز درگیر شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، مطابق تحقیقات روان‌شناختی گروه گراهام جونز در بریتانیا، با افت تحصیلی معناداری مواجه خواهند بود.

نیکراد این شبکه‌ها را باعث کم شدن ارتباط میان اعضای خانواده دانست و خاطرنشان کرد: این آسیب‌ها منحصر به جامعه‌ ما نیست و به عنوان مثال تحقیقاتی که در دانشکده‌ مارتی مونیال امریکا انجام گرفت نشان داد که در برخی از ایالت‌ها 80 درصد از درخواست‌های طلاق به استناد موارد غیراخلاقی بوده که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

او افزود: این اطلاعات نشان می‌دهد که ما هنوز برای پیامدهای شبکه‌های اجتماعی آماده نیستیم تدبیری در این مورد نیندیشیده‌ایم.

دکتر رزیتا ذبیحی استادیار روان‌شناسی تربیتی موضوع سخنرانی خود را به مهارت‌های آموزشی اختصاص داد و به طور ویژه بر نظام ارزش‌یابی و روش‌های آن تاکید کرد. او ضمن برشمردن انواع آزمون‌ها و ارزش‌یابی‌ها (تشریحی، عینی، کوتاه‌پاسخ، جورکردنی و...) آزمون‌های چندگزینه‌یی را در حد سنجش اطلاعات جزیی دانست. هم‌چنین به اعتقاد او آزمون‌شوندگان قوی بیش از آزمون‌شدکان ضعیف قادر به یافتن اشکالات، پیچیدگی‌ها و دیدگاه‌های والگرا هستند اما چون فقط یک پاسخ درست وجود دارد، برای این صفت‌های خود تشویق نمی‌شوند و حتی ممکن است با دادن جوابی که مورد نظر معلم نیست، تنبیه شوند.

دکتر حسن شعبانی نیز موضوع سخنرانی خود را به آزمون‌های تحصیلی اختصاص داده بود. او بیان داشت که هدف از امتحان باید یادگیری بیش‌تر باشد و نه نمره دادن که خود موجب اضطراب است. به بیان دیگر، امتحان خود جزیی از فرایند آموزش و به منظور بهبود کیفیت آموزش است. از این رو باید در سوالات تحلیلی دانش‌آموزان با هم مشورت کنند؛ هر چند نباید شرایط به گونه‌یی باشد که دانش‌آموزان به قلم یک‌دیگر تبدیل شوند. هم‌چنین آزمون باید توانایی و مهارت دانش‌آموز را در تمام سطوح یادگیری بسنجد و نه صرفا در سطح دانش و مطالب.

دکتر علی بدرقه، که فوق دکترای خود را در مدیریت رفتارشناسی سازمانی گرفته است، نیز با موضوع مدیریت بر خویشتن به ایراد سخنرانی پرداخت. او چالش‌های آموزش در ایران را تبدیل کردن آموزش به یادگیری، آموزش مبتنی بر قابلیت، آموزش‌های انفقرادی، عملی‌کردن دانسته‌ها، و نیز شکاف دانش و عمل دانست.

در روزهای آتی در این همایش، سخنرانانی چون دکتر محمدی فراز، دکتر مقدسی، دکتر نیرو و دکتر تلخایی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. این مجموعه همایش‌ها را باشگاه معلم مدارس سلام ترتیب داده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.