۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 334278

معلمان باید خود کتابخوان باشند تا بتوانند دانش‌آموزان را کتابخوان تربیت کنند

الگوی من شهید رجایی بود

 جامعه/ مسعود حیدری معینی:  استاد «مهدی اقبال» سال 1323 در شهر رشت دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی خود را در همان شهر به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به استان مازندران و سپس برای تحصیلات دانشگاهی در سال 1352 در رشته فرهنگ و تمدن اسلامی وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد.  وی در دوران تحصیل رتبه اول رشته تحصیلی خود را کسب کرد و با ادامه تحصیل موفق به اتمام دوره کارشناسی ارشد شد و سپس پذیرش دکترای این رشته را دریافت کرد، اما بنا به دلایلی ادامه تحصیل نداد.
استاد اقبال همکاری خود را با آموزش و پرورش از سال 1341 آغاز کرد و به عنوان دبیر در مدارس نوشهر و چالوس مشغول کار شد و در مدارس  شهر مشهد نیز ادامه کار داد تا اینکه به عنوان کارشناس مسؤول، مسؤولیت نظارت بر 27 دانشسرای راهنمایی تحصیلی که بعد به تربیت معلم تبدیل شد را پذیرفت.
وی سپس به عنوان مدرس مراکز تربیت معلم و پس از آن در سمت معاون آموزشی تربیت معلم شهید بهشتی مشهد و سپس مسؤول همان مرکز که اکنون دانشگاه فرهنگیان نام گرفته انجام وظیفه و معلمان زیادی را تربیت کرد. اقبال توانست در سال 1375 اولین موزه تخصصی فرهنگیان را در مشهد بنیان نهد و تا سال 1392 به عنوان مسؤول موزه به کار خود ادامه داد. وی در طول سال های اخیر 11 کتاب را تالیف کرده و اکنون مشغول گردآوری مطالب کتاب جدید خود با عنوان «تاریخ مازندران» است. استاد اقبال  معتقد است، معلمان باید به روح تعلیم و تربیت توجه داشته و خود درست تربیت شوند تا بتوانند دانش‌آموزان را بدرستی تربیت کنند.  وی الگوی خود را در تعلیم و تربیت، شهید رجایی می‌داند و می‌گوید: معلمان باید خود کتابخوان باشند تا بتوانند دانش‌آموزان را کتابخوان تربیت کنند.  از دیدگاه وی، اخلاقیات در رشته معلمی حرف اول را می‌زند و در تربیت دانشجومعلمان باید نکات اخلاقی در کنار مباحث علمی و آکادمیک، مورد توجه قرار گیرد، زیرا معلمی که متخلق به اخلاق اسلامی نباشد نمی‌تواند یک دانش‌آموز تراز در نظام جمهوری اسلامی تربیت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.