قائم مقام حزب موتلفه خراسان رضوی گفت: رویای اصلاح طلبان برای بازپس گرفتن بهارستان تعبیر نمی‌شود.

 رویای اصلاح طلبان برای بازپس گرفتن بهارستان تعبیر نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، با نزدیک شدن به آستانه انتخابات جریان‌های اصول گرا و انقلابی با قرار گرفتن در یک صف خود را آماده برای شرکت در انتخابات می‌کنند؛ این انتخابات که در هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود، صحنه رقابت داوطلبان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است.

از همین رو گفت‌و‌گویی با حسن قاسمی، قائم مقام حزب موئتلفه خراسان رضوی با محوریت انتخابات پیش‌رو صورت گرفته است که مشروح آن به شرح زیر است:

تسنیم: با قرار گرفتن در آستانه انتخابات، چه مجلسی می‌تواند برای مردم مطلوب باشد؟

قاسمی: ما باید به فکر مجلسی باشیم که از نیاز‌های اصلی جامعه و مردم آگاه بوده و توانایی حل مشکلات مردم را داشته باشد؛ به نظر بنده مشکل اصلی مردم مشکل اقتصادی و معیشتی است که تقریبا همه مردم با آن درگیر هستند؛ رکود اقتصادی، کار و فعال شدن چرخ اقتصاد مملکت باید در نظر گرفته شود.

یکی از مسائلی که مردم توقع دارند مسئولان و مجلسی‌ها که وظیفه اصلی‌شان رسیدگی به امور مردم است انجام دهند، بحث مفاسدی است که در جامعه به صورت سازمان یافته و غیر سازمان یافته صورت می‌پذیرد؛ به عقیده بنده ریشه تمامی مفاسد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به صورت سازمان یافته در سطح کلان جامعه وجود دارد.

رسیدگی به امور معیشتی مردم و برخورد با مفاسد به عنوان وظیفه اصلی مجلس آینده قلمداد می‌شود؛ مردم باید در انتخاب خود آگاه باشند و بدانند به چه افرادی رای بدهند و به آنها مسئولیت بدهند که بتوانند در مدت چهار سال، دو قوه دیگر را راهبری کند؛ مجلس در راس امور است، تکلیف کاری دولت را نیز مجلس مشخص می‌کند و به عنوان یکی از دستگاه‌های ناظر بر اقدامات دولت نظارت می‌کند.

ما برای مجلس آینده به نمایندگانی نیاز داریم که کارآمد، کاربلد، با تجربه، متعمد و پایبند به ارزش‌های مود قبول جامعه باشند، ارزش‌هایی که مردم برای آن جان فشانی کرده‌اند؛ مردم باید به سمت این افراد بروند و آن‌ها را گزینش کنند.

تسنیم: با توجه به حساس بودن انتخابات پیش‌رو، اطلاع رسانی صحیح به مردم از چه طریقی ممکن است؟

قاسمی: گروه‌های مرجع و آگاهان به مسائل وظیفه‌شان با توجه به قرار گرفتن در مقطع حساسی همچون زمان فعلی که در آستانه انتخابات هستیم نمایان می‌شود، معرفی افرادی که شاخصه‌های مطلوب و پیرو نظام دارند از جمله وظایف گروه‌های مرجع است؛ گروه‌های مرجع بایستی به موقع انجام تکلیف کنند.

مراکز نظارتی باید با هوشیاری کامل در زمینه جلوگیری از نفوذ دشمن در انتخابات وظایف خود را انجام دهند، در این میان آگاهی مردم و گفته‌های شخصیت‌های مرجع در این مقطع حساس می‌تواند بسیار اثر بخش باشد، علاوه بر آن اثر گذاری احزابی که دغدغه نظام و رهبری را در برنامه‌های خود دارند و سرباز نظام بودن را تکلیف خود می‌دانند بیش از پیش نمایان می‌شود.

تسنیم: حساسیت انتخابات پیش رو از چه نظر است؟

قاسمی: در انتخابات پیش‌رو، ویژگی‌هایی حساس و خاصی به نظر می‌آید، دشمنان انقلاب و نظام چشم طمع به مجلس آینده دوخته‌اند و شاید خط نفوذ خود به دستگاه‌های اجرایی و مسئول را مجلس آینده می‌بینند و امیدوارند با این مجلس خط نفوذ خود را حفظ کنند.

خط تقارن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حساسیتی ویژه به فضا انتخابات می‌دهد، چون دشمنان ما، آمریکا که در راس قرار دارد، یکی از راه‌های فشار به نظام را تزلزل به ارکان نظام از جانب مجلس خبرگان می‌داند، از همین رو سعی در نفوذ در انتخابات است.

جناح مقابل اصول گرایان امیدوار‌ند با ایجاد تفرقه در اردوگاه اصول گرایان و در جریان اصول گرایی همچون سال 92، مجلس آینده را به دست گیرند؛ موتلفه اسلامی بعد از سال 92، با گذشت دو سال و نیم از آن انتخابات، تکلیف اصلی خود در سراسر کشور را ایجاد وحدت بین اصول گرایان دانست و برای تحقق آن هرچه در توان داشت را هزینه کرد.

تسنیم: ارزیابی شما از وحدت اصول گرایان در خراسان رضوی چیست؟

قاسمی: ما در خراسان رضوی خودمان را در مجمع اصولگرایان می‌‌دانیم و به این گفته اعتقاد داریم که حزب موتلفه هیچ خط قرمزی را برای وحدت قائل نیست، خط قرمز ما وحدت میان همه اصول گرایان است؛با توجه به حساس بوده انتخابات پیش‌رو، برآنیم خواسته خودمان را فدای وحدت طیف‌های اصول گرا در انتخابات آینده کنیم.

وحدت میان اصول گرایان بحث امروز و فردا نیست و به انتخابات بستگی ندارد، اگر همه اصول گرایان بخواهند خدمتی همراه با اثر بخشی بالا برای نظام انجام دهند بایستی به سمت وحدت میان نیرو‌ها حرکت کنند، حرکت در این مسیر و همراه بودن نیرو‌های وابسته به نظام فرمایش رهبری و امام خمینی(ره) است.

اگر همه طیف‌های اصولگرا خطوط قرمز خود را کنار بگذارند و تمام خط قرمز‌ها را به جز دغدغه وحدت کنار بگذارند، به طور حتم وحدت حاصل می‌آید؛ از زمانی که وارد مذاکره در صحنه انتخابان با هدف رسیدن به وحدت میان اصول گرایان می‌شویم، نباید موضوع خاص و یا فرد خاصی را مدنظر داشته باشیم، به جهت آنکه در اصول واحد معتقیدیم پس می‌توانیم در مسائل کلی نیز با یکدیگر به وحدت برسیم؛ وحدت در مرکز شکل گرفته و امیدواریم در خراسان به عنوان یکی از مراکز اثر گذار در سطح کشور این اتفاق حاصل آید.

تسنیم: چه مجلسی می‌تواند در پیشبرد اهداف مقدس انقلاب و نظام مثمر ثمر واقع شود؟

قاسمی: مردم علاقه‌مند نیستند مجلسی دولت ساخته روی کار بیاید، مجلس دولت ساخته کارآمد نیست، نمی‌تواند ناظر خوبی باشد، نمی‌تواند موتور محرک دولت باشد و  در نهایت به سرباز دولتی‌ها مبدل می‌گردد؛ به نظر بنده مردم علاقه‌مند هستند مجلسی مستقل و قوی داشته باشند؛اگرچه انتقاداتی بر مجلس فعلی وارد است ولی عملکرد اصول گرایان در مجلس فعلی توانسته نمره قابل قبولی ار کسب نماید.

با توجه به بحث‌هایی که در حواشی برجام به وجود آمد، حساسیت‌هایی که در این رابطه پدیدار گشت، دغدغه‌هایی که رهبری بیان فرمودند و گفته‌هایی که دلسوران نظام ایراد کردند، برجام بنا به مصلحت نظام به شرایط فعلی رسید، ولی از این جا به بعد هشیاری و بیداری مجلس آینده بسیار می‌تواند نسبت به حفظ نظام، عزت انقلاب، سرافرازی مردم و پایداری نظام در سطح بین الملل نقش موثری داشته باشد؛ علاوه برآنکه مردم بایستی در انتخابات پیش رو حضور پر رنگ و سازنده‌ای داشته باشند، باید در انتخاب نماینده اصلح نیز آگاهی لازم را کسب کنند.

تسنیم: موضع حزب موتلفه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی چیست؟

قاسمی: در مجلس خبرگان رهبری منتظر هستیم که جامعتین اظهار نظر کنند و به طور قطع آن چیزی را دنبال کرده و پی‌گیری می‌کنیم، ما به صورت محکم پای لیست جامعتین هستیم و حمایت از آن‌ها را وظیفه خود می‌دانیم.

در مجلس شورای اسلامی تلاش داریم داریم با همکاری اصول گرایان به یک لیست واحد و صدای واحد برسیم؛ محور کار ما روحانیت است، در این رابطه اصول گرایان ضرر نکرده‌اند و هرجای که با روحانیت حرکت کردند منافع خوبی نصیبشان شده است؛ از فضای آرام و خوبی که در خراسان رضوی و مشهد مقدس وجود دارد برای معرفی کاندیدا‌های خود استفاده می‌کنیم.

امید ما این است که مجلس آینده مجلسی اصول گرا باشد، برای شکل گیری این مجلس بایستی اصول گرایان از همه توان خود استفاده کرده و توان متفرق شده را متمرکز نمایند؛ در این راه همگان بایستی احساس تکلیف کنند و با توجه به فرمایشات رهبری خطر نفوذ را جدی بگیرند؛ این در حالی است که مجلس خبرگان و شورای اسلامی جزو مکان‌هایی است که ممکن است مورد نفوذ قرار ‌گیرد.

اگر مجلس را از دست بدهیم سایر دستگاه‌های نظارتی را هم از دست می‌دهیم؛ ما اگر با هم باشیم نصرت خدا با ما است، امیدواریم با لطف خداوند دل‌ها به سمت نگاه اصول گرایی برود و مجلسی شکل گیرد که مورد نظر رهبری باشد.
خواب اصلاح طلبان با این گفته که بهارستان را پس می‌گیریم تعبیر نمی‌شود.

تسنیم: علت افزایش آمار ثبت نام کاندیدا‌ها در دو انتخابات پیش‌رو را چه ارزیابی می‌کنید؟ سهم اصول گرایان از این آمار چه اندازه است؟

قاسمی: ثبت نام‌ها در این دور از انتخابات مجلس شرای اسلامی و خبرگان رهبری عادی نبود، به نظر بنده آقایان اصلاح طلب با برنامه ویژه‌ای وارد عرصه انتخابات شدند و با هدف قرار دادن مراکز نظارتی و شورای نگهبان تعداد کثیری از کاندیداهایشان در این انتخابات ثبت نام کردند.

البته ما نگران این موضوع نیسیتم، آن‌ها وظیفه خودشان را انجام می‌دهند و زیاد آمدنشان شاید حسن باشد، اما فهمیدن اینکه پشت پرده این موضوع چه برنامه‌ای نهفته است مهم است که به بلوغ جامعه ما مرتبط می‌شود، شاید حضور گسترده کاندیدا‌ها بدان معنا بوده باشد که می‌توانند خود را در جامعه عرضه و در مراکز قانون گذاری کشور سهیم باشند؛ امید ما این است که شورای نگهبان بر اساس قانون وظایف خود را در بررسی صلاحیت‌ها انجام دهند.

تعداد ثبت نام اصول گرایان در کارزار انتخابات عادی بود، سهم اصولگرایان از ثبت نام کنندگان مجلس در بررسی اولیه 20 درصد بود؛ پشت صحنه جریانی سازمان یافته است که در بد بینانه‌ترین حالت تحلیل می‌توان گفت جریان سازمان یافته‌ای در پس این ثبت نام‌ها است و بر آن است که مجلس آینده را به مدل مجلس ششم در آورده و اداره کنند و در خوشبینانه‌ترین حالت این تحلیل ارائه می‌شود که طیف دولتی خیلی علاقه دارند که مجلس را مطابق میلشان پیش ببرند.

تسنیم: آیا از حزب موتلفه کاندیدی برای مجلس شورای اسلامی داشته‌اید؟

قاسمی: اگرچه چند نفر از حزب موتلفه در انتخابات پیش‌رو ثبت نام کردند ولی بر روی هیچکدام از آنها حساس نیستیم و سهم خواهی نمی‌کنیم، نمی‌گوییم که سهم ما از لیست یک نفر، دو نفر و یا چند نفر است؛ اگر جمع اصول گرایان به این نقطه رسیدند که افراد ثبت نام کرده در انتخابات مقبول و مفید هستند با قرار گرفتنشان در لیست موافقت می‌کنیم، نظر جمع اصول گرایان برای ما مدنظر است.

تسنیم: برای حزب موتلفه ارجحیت با وحدت است یا ائتلاف؟

قاسمی: استراتژی ما در ابتدا وحدت اصول گرایان است تا بتوانیم در آینده جریانی راهگشا برای انقلاب باشیم، اما اگر خدای نکرده نتوانستیم به وحدت برسیم، به سمت ائتلاف نیرو‌های اصول گرا می‌رویم.

تسنیم: آیا این احتمال وجود دارد که اصول گرایان با اعتدالیون به ائتلاف برسند؟

قاسمی: خیلی بعید است، استراتژی اصول گرایان ائئتلاف و یا وحدت با جریان اعدالی نیست، اما ممکن است که اعتدالیون از کاندید اصول گرا حمایت کند مانعی نیست که اعتدالیون از کاندیدای اصول گرایی در شهری حمایت کنند ولی از نظر تشکیلاتی بعید است که اصول گرایان با اعتدالیون به ائتلاف برسند.

تسنیم: طیف بندی جریان‌های سیاسی را در حال حاضر با نزدیک شدن به انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قاسمی: برخی از جریان‌های اصول گرایی سرشان به سنگ زمانه خورده و از شعار‌هایشان عقب نشینی کرده، تعدیل و پخته شده‌اند؛ در حال حاضر تمامی طیف‌های اصول گرا که چهار سال گذشته در روبه‌روی هم بودند، می‌خواهند کنار هم باشند، این بدان معنا است که خیلی چیز‌ها را متوجه شده‌اند.

طیف‌های جریان مقابل که اصلاح طلبان هستند به انواع خوش خیم، بدخیم و جریان اعتدالی که وابسته به دولت است تقسیم بندی می‌شوند؛ پیش بینی ما این است که دست جریان اعتدال رد دست اصلاح طلبا قرار گرفته و با هم حرکت می کنند اصلاح طلبا منافع خودر ا کنار آمدن با اعتدالیون یم بینند و پیش بینی ما این است که هرچند مشکلی است ک اعتدالیون بر اساس شعار‌هاییی که داده اند با اصلاح طلبان کنار بیایند ولی امکان اینکه به هم نزدیک شوند هستند.

خبر‌های واصله گواه از آن دارد که اصلاح طلبان حداقل سه و حداکثر پنج طیف برای مجلس در نظر گرفته‌‌اند، به اصلاح طلبان گفته شده ثبت نام کنید و بنا است که از این 5 لیست، لیست نهایی خود را استخراج کنند؛ بنده براین باور هستم که در خراسان اصلاح طلبان و اعتدالیون نمی‌توانند با هم به لیست واحدی برسند؛ این بدان معنا است که دو لیست در جریان مقابل ارائه می‌شود.

براساس شعار‌هایی که اعتدالیون و اصلاح طلبان تندرو سر می‌دهند، نمی‌توانند در تصمیم گیری به نقطه واحدی برسند؛ این تحلیلی است که بنده در استان خراسان رضوی دارم اما ممکن است که در شهر‌های دیگر این تحلیل با تغییراتی همراه شود.

جریان اعتدالی و طیف تندرو اصلاح طلب نمی‌توانند با هم به لیست واحد برسند، از مرکز کشور فشاری بر روی آنها است که باید یک لیست واحد داشته باشند؛ ایده آل برای ما آن است که با دو لیست وارد صحنه شوند ولی با مدیریتی که در سطح کشور وجود دارد، امکان اینکه به یک لیست برسند وجود دارد.

تسنیم: برخی گفته‌ها از اردوگاه اصلاح طلبان مطرح است که لاریجانی به اعتدالیون پیوسته است، نظرتان راجع به این گفته چیست؟

قاسمی: لاریجانی با جریان اصول گرا است و مورد حمایت اصول گرایان قرار دارد، افرادی همچون لاریجانی سرمایه‌های جریان اصول گرایی هستند، اگرچه طیف مقابل تلاش‌های فراوانی کرد تا او را از اصول گرایان جدا کند ولی به لطف خدا و تلاش بزرگان این امر محقق نشد.

تسنیم: نزدیک شدن برخی اصول گرایان به اعتدالیون در آستانه انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قاسمی: برخی از اصولگرایان بدشان نمی‌آید که به سمت اعتدالیون بروند، این اقدام در سطح استان‌ها به جهت کسب منافع انتخاباتی است؛ به عقیده بنده اگر افراد تابلو‌دار اصول گرا به سمت اعتدالیون بروند اشتباه کرده‌اند و بی‌خودی خود را در این جریان‌ها هزینه کرده‌اند، علاوه بر آن افرادی که متمایل به جناح اصلاح طلب هستند به این افراد اعتماد نمی‌کنند و به آن‌ها رای نمی‌دهند، اما افرادی که تابلو دارد نیستند ممکن است به این نظر رسیده باشند که هم می‌توانند رای خود را از جریان اصول گرایی و جریان اعتدال تامین نمایند؛ این امکان در شهرستان‌ها وجود دارد که همگرایی اعتدالیون با اصول گرایان صورت پذیرد.

تسنیم: آیا در جلسه‌ای که چند روز گذشته با ابوترابی فرد برگزار شده بود حضور داشتید؟ کلیات این نشست چه بود؟

قاسمی: متاسفانه در این جلسه حضور نداشتم ولی اخبار آن را از افرادی که در جلسه بودند دریافت کرده‌ام،در این جلسه غالب افرادی که در جریان اصول گرایی نقش دارند، حضور داشتند و همه بر وحدت بین اصول گرایان و حذف خط قرمزهایشان تاکید داشته‌اند.

تسنیم: شعار حزب موتلفه در انتخابات پیش‌رو چیست؟

قاسمی: شعار حزب موتلفه در سطح کشور این است که بنای ما ایجاد مجلسی اصول گرا است حتی اگر از موئتلفه کسی در آن نماینده نباشد، ما به دنبال مجلسی نیستیم که 10 نفر از اعضای موئتلفه در آن حضور داشته باشند ولی مجلس در دست اصلاح طلبان باشد، ما مجلسی را می‌خواهیم که اصول گرا باشد حتی اگر اعضای حزب موئتلفه در آن سهمی نداشته باشند.

تسنیم: علت آنکه اصول گرایان دیر به وحدت می‌رسند چیست؟

قاسمی: تا احساس خطر نکنیم به سمت وحدت و ائتلاف نمی‌رویم؛  در انتخابات پیشین بزرگان اصول گرا گفتند که خطر در کمین اصول گرایان است و ما در حزب موئتلفه بار‌ها و بار‌ها در سطح کشور و استان‌ها مصاحبه، نشست و گفت‌و‌گو‌هایی را ترتیب دادیم و این نکته را یادآور شدیم که خطر در کمین است ولی دوستان اصول گرا این گفته‌ها را باور نکردند و در جواب اقدامات ما گفتند که رقابت میان اصول گرایان است، در نهایت چیزی رخ داد که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

پس از این رخ داد متوجه شدیم که رقیب را نباید دست کم گرفت، از آن‌ جایی که همه اصول گرایان متوجه خطر شده‌اند و رقیب را جدی قلمداد کرده‌اند، با پشتکار به سمت وحدت و ائتلاف پیش می‌روند.

تسنیم: شرایط پیش رو انتخابات مجلس خبرگان رهبری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قاسمی: مجلس خبرگان را نباید جناحی کنیم، این خطری است که در کمین این مجلس است، نباید شرایط برای افراد به وجود آید که اقلیتی قوی در مجلس خبرگان ایجاد کنند؛ عده‌ای به دنبال شکل دادن به اقلیتی قوی در مجلس خبرگان هستند چون می‌دانند که مجلس خبرگان در دست آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.