کارشناسان سیاسی یونان معتقدند تنش آفرینی عربستان سعودی در منطقه به دلیل به سرانجام رسیدن توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ است.

کارشناسان یونان: تنش آفرینی عربستان به خاطر توافق هسته ای ایران است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، این کارشناسان روز سه شنبه در میزگردی در شبکه تلویزیونی اسکای یونان که خصوصی است، روند تنش بین ایران و عربستان سعودی به دلیل اعدام آیت الله نمر، مخالفت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 را یادآوری کردند و گفتند: این کشورها شدیداً مخالف این توافق بودند و تمام تلاش های خود را برای کارشکنی در جلوگیری از این توافق بکار گرفتند.
در این میزگرد گفته شد: عربستان سعودی مدت هاست به تنش آفرینی در منطقه دامن می زند و هم اکنون با بهانه کردن مساله شیعه و سنی نیروهای خود را در بحرین مستقر کرده و هرگونه حرکت آزادیبخش را در این کشور سرکوب می کند. حمله عربستان به یمن و کشتار مردم این کشور نیز در راستای همین ادعاها صورت گرفته است.
در این میزگرد یکی دیگر از علت های تنش آفرینی عربستان سعودی در منطقه به انجام نرسیدن خواسته های این کشور در سوریه عنوان شد.
کارشناسان سیاسی در این میزگرد گفتند، در صورت ادامه تنش بین دو کشور بزرگ نفت خیز جهان، اروپا و غرب بطور کلی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
آیت الله نمر باقر امین النمر از برجسته ترین علمای شیعه عربستان شنبه گذشته توسط دولت سعودی اعدام شد. اعدام این عالم دینی موجی از اعتراضات ضد سعودی را در کشورهای مختلف به دنبال داشت که در ایران و گروهی در جریان این اعتراضات در ایران خساراتی به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد وارد آوردند. در پی این حوادث ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.
بنا به اعلام نهادهای حقوق بشری، عربستان در سال 2015، 158 مورد اعدام داشته که نسبت به سال قبل از آن، دو برابر شده و همچنین تعداد گردن زدن ها در این کشور در دو دهه اخیر به بالاترین میزان خود رسیده است.تعداد اعدام ها در عربستان در سال 1995 ، 192 نفر بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.