رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت: امسال ۵۳ مورد مالاریا در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵درصد کمتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی:مالاریا در هرمزگان ۲۵ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، دکترمحمد شکاری سه شنبه در نشست مشورتی برنامه حذف بیماری مالاریا در جزیره کیش افزود: با وجود تردد و ورود بی رویه و غیرقانونی اتباع بیگانه از کشورهای پاکستان و افغانستان، موارد ابتلا به بیماری مالاریا در هرمزگان از 69 مورد سال گذشته به 53مورد در سال جاری رسید که بیانگر موفقیت برنامه های ملی حذف بیماری مالاریا در استان هرمزگان است.
وی تصریح کرد: برنامه مبارزه با بیماری مالاریا تا سال 1388بر محور کنترل بود که با توجه به مصوبه هفتمین نشست شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در اردیبهشت 89،این رویکرد به برنامه ملی حذف مالاریا در افق 1404تغییر کرد.
وی با اشاره به اینکه حذف گونه های مختلف مالاریا از مهمترین اهداف برنامه حذف مالاریاست خاطرنشان کرد: در این برنامه ،موارد ابتلا به این بیماری در شش سال گذشته در هرمزگان کاهش چشمگیر داشته و از577مورد ابتلا در سال 88 به 53مورد در سال 94 رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دستاورد اجرای برنامه ملی حذف بیماری مالاریا در سطح کشور را نیز موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: این برنامه با وجود همه مشکلات و تنگناها در کاهش شمار موارد ابتلا موثر بوده است بطوریکه از 11هزار مورد ابتلای ثبت شده در سال 87 به 246مورد در سال 93 در سطح کشور رسیده است.
وی همچنین با بیان اینکه بیماری انگلی مالاریا به عنوان یکی از موارد مهم بهداشتی در کشورهای گرمسیری شناخته می شود،یادآورشد:اگر چه نزدیک به 60سال از آغاز طرح موسوم به ریشه کنی مالاریا در کشور می گذرد اما این بیماری همچنان در استان های جنوب و جنوب شرق کشور وجود دارد که عزم جدی مسئولان در حمایت از طرح ملی حذف بیماری مالاریا را می طلبد .
وی تصریح کرد:با توجه به اینکه حذف مالاریا یک برنامه ملی است که به وزارت بهداشت محدود نمی شود،مدیریت ارشد استان های درگیر این بیماری و نهادهای مرتبط باید حساسیت و همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.
به گفته شکاری برنامه ملی حذف مالاریا در کار گروه های سلامت و امنیت غذایی استان های جنوب و جنوب شرق کشور به ریاست استاندار و با حضور برخی مدیران و فرمانداران در دستور کار قرار گرفته است که می تواند پشتوانه خوبی برای پیشبرد برنامه ها باشد.
نشست مشورتی حذف بیماری مالاریا به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و مزکز توسعه سلامت منطقه آزاد کیش از 14دی در جزیره کیش آغاز شده و تا 16دی ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.