قدس/ سیاست/ آرش خلیل‌خانه : سخنگوی دولت اعلام کرد لایحه بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه بر اساس آمادگی مجلس یکشنبه یا سه شنبه هفته آینده به قوه مقننه ارایه خواهد شد. وی درباره رویکرد اقتصاد مقاومتی در این دولایحه به خبرنگار قدس گفت: برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۵ با ابتنا به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تهیه شده و همراه با اسنادی هفته آینده ارایه خواهد شد. ما ۲۴ بند از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و ۸۱ بند از سیاست‌های کلی برنامه ششم را در بودجه سال آینده احصا کرده‌ایم.

سخنگوی دولت:  بودجه ۹۵ و برنامه ششم هفته آینده به مجلس می‏رود

 اقدام سعودی اهمیتی ندارد
محمد باقر نوبخت در واکنش به اقدام عربستان در قطع روابط خود با ایران هم با بیان اینکه ما آنقدر روابط گسترده‌ای با دنیا داریم و این روزها کشورهای مختلف برای ورود به ایران صف کشیده‌اند که قطع رابطه با عربستان و برخی از کشورهای ریزه‌خوار آنها هیچ تاثیری برای ما ندارد.
سخنگوی دولت با طرح این سؤال که در شرایط فعلی که ما در حال توسعه روابط با انبوه کشورهای دیگر هستیم، عربستان چه سهمی از توسعه ملی ما را می‌تواند تامین کند؟ افزود: البته باید مراقب تبلیغات و اقدامات تحریک‌آمیز آنها باشیم.
نوبخت درباره تلاش عربستان برای قطع ارتباط کشورهای عربی با ایران گفت: اگر کشوری احساس می‌کند خودش کم است و باید چند کشور را در کنار خود قرار دهد تا به چشم بیاید این ویژگی متعلق به عربستان است و ما نیازی به تشکیل ائتلاف مانند آنها نداریم در حالیکه در شرایط فعلی تعداد بسیاری از کشورهای مطرح جهان برای گسترش روابط با ما صف کشیده‌اند.

 4 ملاحظه دولت درباره رفتار حکومت عربستان
نوبخت با بیان اینکه در ارتباط با مسایل اخیر چهار ملاحظه را به عنوان نظر دولت می‌توان بیان کرد، اظهار داشت: ملاحظه نخست، محکومیت اقدام غیرانسانی و داعش‌گونه‌ای است که به شهادت روحانی برجسته عربستان یعنی شیخ نمر منجر شد و این اقدام نشان از نوعی واکنش دولت عربستان بعد از شکست سیاست‌هایش در عراق و سوریه بود.
سخنگوی دولت افزود: همچنین باید از آزادی‌خواهان جهان از اقدام اخیر عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر ابراز تأسف کرده‌اند تشکر کنیم زیرا این اقدام یک حرکت ضد انسانی بود اما حمله به سفارت عربستان هم از نظر شرعی و هم از نظر قوانین بین‌المللی قابل توجیه نیست و حتی اگر طرف مقابل از موضع حق خارج شد ما نباید از این موضع خارج شویم،  ولی حوادثی که رخ داد و رفتارعده‌ای در این حوادث مشکوک و به نحوی بود که عربستان از آن بهره برداری کند بنابراین پشت پرده این اتفاق باید مشخص شود که چه افراد و گروه‌هایی دخیل بوده‌اند و با آنها برخورد شود، که خوشبختانه قوه قضاییه در حال پیگیری این موضوع است.
وی افزود: ملاحظه چهارم درباره تصمیم عربستان برای قطع روابط با کشور ما است. یادآوری می کنم در سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب بسیاری از قدرت‌های بزرگ این قطع رابطه را تجربه کرده‌اند، و دولت کم تجربه و ناپخته سعودی هم از این تجربه متضرر خواهد شد، هرچند کشور بزرگی همچون جیبوتی هم کنارش باشد!

 «ریاض» ظرفیت توسعه روابط را ندارد
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا تهران موضوع میانجیگری کشورهای دیگر را در این مساله خواهد پذیرفت اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه خواهان گسترش روابط با همسایگان خود و کشورهای جهان بوده است و در شرایط پس از تحریم با روابط مطلوب با جهان است که پیش می‌رویم اما ممکن است استثناهایی در مورد عربستان وجود داشته باشد؛ چرا که کارهای نسنجیده دولت عربستان نشان می‌دهد این کشور از ظرفیتی برخوردار نیست که انتظار بسط روابط با آن را داشته باشیم.

«برجام» با این کارها مخدوش نمی‌شود
سخنگوی دولت درباره ارتباط رفتارهای عصبی عربستان با حصول توافق هسته‌ای ایران و قدرتهای جهانی با اشاره به تلاشهای رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه برای جلوگیری از تحقق این توافق گفت: اقدامات ناسنجیده عربستان در رخدادهای اخیر بدون ارتباط با این موضوع نیست، البته برجام سند محکمی است و ان‏شاءالله با رعایت دو طرف اجرایی خواهد شد و تاکنون نیز طرف‌ها تعهدات خود را اجرا کرده‌اند و امیدوارم فعالیت‌ها و تلاش‌های این کشورها برای مخدوش شدن اجرای برجام همانند فعالیت‌های گذشته‌شان خنثی شود.
 تصمیم گیری برای حج تمتع در زمان مناسب
سخنگوی دولت درباره حج تمتع و عمره در شرایط موجود نیز با بیان اینکه برای انجام حج تمتع با توجه به زمان مناسبی که در پیش داریم تصمیم متناسب اتخاذ خواهیم کرد گفت: با توجه به اتفاقات گذشته برای زائران‌ ایرانی در عربستان، سفرهای عمره متوقف شده بود و فعلا نیز به همان منوال خواهد بود تا مسائل روشن شود و انجام این سفرها تا زمانی که زائران ما از تعرض سعودی‌ها در امان باشند مقتضی نیست.

 نجابت رهبری و ملت ایران قابل تقدیر است
نوبخت افزود:‌با توجه به واکنش های دولت عربستان نسبت به تعرض به ساختمان سفارتخانه این کشور در ایران نجابت رهبری و ملت ایران در فاجعه منا قابل تقدیر است.
وی در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی ناجا که گفته بود ما نمی‌توانیم مردم را بزنیم، تاکید کرد: کسی از پلیس نخواسته که مردم را بزند زیرا پلیس با استفاده از ساز و کارهای مختلف باید برای صیانت از محدوده‌ای که برای او مقرر شده استفاده کند.
 پرداخت42 هزار میلیارد تومان یارانه در سال 94
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به این پرسش که در سال جاری چه مقدار درآمد نفتی خواهیم داشت و چه مقدار یارانه نقدی پرداخت می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم درآمد نفتی دولت در سال جاری حدود 53 هزار میلیارد تومان باشد همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال جاری حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره تغییر روش محاسبه سود بانکی بر مبنای نرخ سود مبادلات بین بانکی و نگرانی اقتصاد‌دان‌ها از تاثیرات منفی این موضوع گفت: بانک مرکزی مخالف کاهش سود سپرده‌ها به صورت دستوری است بلکه معتقد است با استفاده از ابزارهایی مانند کاهش نرخ سود بین بانکی می‌توان این اقدام را انجام داد و بانک مرکزی هم از روش دوم استفاده می‌کند تا پولی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد با سود کمتری باشد.

 وابستگی 20 درصدی بودجه 95به نفت
نوبخت همچنین درباره تولید نفت کشور گفت: در شرایط فعلی که در تحریم قرار داریم حدود یک میلیون بشکه نفت تولید می‌شود که در دوران پساتحریم نیز تولیدات خود را به 2 میلیون و 350 هزار بشکه خواهیم رساند. وی همچنین تصریح کرد: میزان وابستگی بودجه سال آینده کشور به درآمدهای نفتی زیر 20 درصد است همچنین سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی البته با شرط موافقت رهبری همان میزان سال گذشته و معادل 20 درصد خواهد بود.

 قالیباف از هم اکنون شروع کند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد پیشنهاد شهردار تهران برای واگذاری مسؤولیت و اختیارات برای حل بحران آلودگی هوای تهران به وی نیز با بیان اینکه اگر ایشان برنامه‌ای در این خصوص دارند به دولت ارائه کنند و قطعاً آن برنامه‌ها مطالعه خواهد شد و متناسب با آن تصمیم‌گیری می‌شود افزود: در مجموع موافقت اصولی با این موضوع حاصل است و ایشان با همان مقدار اختیاراتی که دارند کارهای خود را شروع کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.