قدس/ همايش «سروهاي فيروزه اي» گراميداشت قيام مسجد جامع گوهرشاد و کشف حجاب رضاخاني در مشهد برگزار شد.

 «سروهای فیروزه ای» مشهد تجلیل شدند

اين همايش چهارشنبه شب با حضور ۱۱۰ بانوي فاطمي و 300 تن از خانواده شهدا و بازماندگان قيام گوهرشاد در تالار شهر مشهد برگزار شد.
عضو هيأت علمي گروه تاريخ دانشگاه فردوسي مشهد در اين همايش گفت: واقعه مسجد جامع گوهرشاد از مهم‌ترين وقايع تاريخ ايران است که بايد به آن پرداخته شود.
هادي وکيلي افزود: قيام گوهرشاد از وقايع هويت ساز شهر مشهد است، ولي با گذشت ۸۰ سال از این حادثه هيچ اقدامي براي ماندگارشدن آن در سطح کشور انجام نشده است.
وي تأکيد کرد: تاريخ نگاران و پژوهشگران بايد در زمينه زنده نگه داشتن قيام گوهرشاد تلاش کنند.
در ادامه این مراسم، دکتر مهدی محقق ادیب و فیلسوف برجسته و فرزند قاسم علی محقق واعظ مشهور مشهدی نیز به ذکر خاطراتی از این واقعه پرداخت.
در این همایش معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد یادآورشد: مقارن 17 دی‌ماه، رضاخان فرمان کشف حجاب را صادر کرد و به همه بانوان دستور داد حجاب خود را بردارند و با نگاه و فکری وحشیانه تلاش کرد این هدف خود را در جامعه محقق کند و مردم را وادار می‌کرد به دین، هویت، تاریخ و فرهنگ خود پشت کنند و پیرو فرهنگ غرب شوند.
وحید جلیلی افزود: واقعه گوهرشاد تنها متعلق به مردم مشهد نیست، بلکه برای بیرون کشیدن این خاطرات از غبار و دست یافتن به گنجینه‌ای عظیم از تاریخ در شهرهای قزوین، تبریز، اصفهان و نیز باید به دنبال جمع‌آوری این نهضت ملی باشیم.
به گفته وی «سروهای فیروزه ای» حلقه ای از نهضتی است که در سراسر کشور برای آوار برداری از این مقطع تاریخی ملت ایران که متأسفانه غبار غفلت روی آن را پوشانده آغاز شده است. نهضتی که بسیاری از غربی ها نیز سعی در سانسور کردن آن دارند.همچنين در اين همايش خاطرات و نکات مبارزاتي ارایه شده توسط شهروندان حاضر در قيام گوهرشاد به صورت کتابچه منتشر شد و در نمايشگاهي در حاشيه اين همايش به صورت ۱۰ عنوان تابلو به نمايش درآمد.
واقعه مسجد گوهرشاد مشهد در تير ماه سال ۱۳۱۴ هجري خورشيدي از رخدادهاي مهم دوران حکومت رضا خان و نخست وزيري محمدعلي فروغي به شمار مي آيد که شمار زیادی از شهروندان به خاک و خون کشیده شدند.
در حاشیه این مراسم علی عطارباشی که حدود100 سال دارد به ذکر خاطراتی از اختناق رضا خانی و قیام مردم غیور در آن روز اشاره کرد.
خيزش مردم در جريان اين واقعه در اعتراض به سیاست‌هاي فرهنگي رضا خان از جمله کشف حجاب و اجباري شدن بر سر نهادن کلاه شاپو توسط حکومت مرکزي، رخ داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.