۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
کد خبر: 336733

قدس/ زندگی/الهه آرانیان: ازدواج یعنی به علاوه یک شدن؛ یعنی پذیرفتن یک همراه و همدل در کنار خود؛ همراهی به نام همسر.

مقایسه نکنید

«همسرداری» یکی از موضوع‌هایی است که پرداختن به آن با نگاهی به آمار تأسفبار افزایش طلاق در جامعه امروزی، بخصوص طلاق‌های عاطفی اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند.
«خوش به حال خواهرم. شوهرش همین که می‌یاد خونه، آستین بالا میزنه و شروع میکنه به کمک کردن؛ آشپزی میکنه، سبزی پاک میکنه، به درس بچّه میرسه... . جناب‌عالی چی؟ فقط بلدی به جون من غر بزنی که من خسته م، زودتر غذا رو بیار که گرسنمه. نه کمکی، نه کاری، هیچیِ هیچی»!
این فقط یک نمونه از صحبت‌های خانم‌هایی است که مدام همسرشان را با دیگران مقایسه می‌کنند؛ از مقایسه آن‌ها در کمک کردنشان در منزل گرفته تا خرید هدیه در مناسبت‌های مختلف و حتی نوع شغل و درآمد و در مواردی مقایسه مدل مو و لباس و سرانجام چهره! و این نوع رفتار حاصلی ندارد، جز اینکه زندگی مشترک را تهدید می‌کند.
 به اعتقاد روان‌شناسان، مقایسه همسران نوعی تحقیر است و فرد به دنبال احساس حقارت، به فکر تلافی و جبران می‌افتد و شاید هم نسبت به همسر خود بدبین شود.
و حالا چند روش برای ترک عادت مقایسه همسر با دیگران:
انتخاب با شماست
انتخاب اینکه بخواهید همسرتان را با دیگران مقایسه کنید یا نه، با شماست. اگر تصمیم به انتخاب نکردن گرفتید، کم کم می‌بینید که دیگر جملاتی مانند «دست خودم نیست»، «عادت
کرده ام» و ... را به کار نمی‌برید. فقط کافی است که یک بار تلاش کنید و به خودتان ثابت کنید که انگیزه زیادی برای ترک عادت مقایسه دارید.
همسرتان هم جایز الخطاست
بعضی‌ها این حق را برای خود قایل هستند که اشتباه کنند و می‌پذیرند که انسان کاملی نیستند، امّا وقتی نوبت به همسرشان می‌رسد، این‌طور فکر نمی‌کنند و همسرشان باید از هر خطا و اشتباه و عیبی مبرّا باشد. یادتان نرود که همسرتان هم مانند شما بی عیب و نقص نیست. همین که این مسأله را بپذیرید، اوّلین قدم را برای ترک عادت مقایسه برداشته اید.
کنترل خودتان را به دست بگیرید
گاهی اوقات عادت مقایسه کردن همسر با دیگران افراطی می‌شود و در این مواقع بهتر است برای خودتان حدی تعیین کنید و تصمیم بگیرید در طول روز بیشتر از آن میزان همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید یا تصمیم بگیرید موارد مقایسه را جایی یادداشت کنید. با این کارها رفتارتان کنترل و محدود می‌شود و بتدریج متوجّه خواهید شد که کنترل کردن خودتان آن‌قدرها هم سخت نبوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.