بسیاری از مشاغل قدیمی و سابقه‌داری که در خراسان زمانی ارزش افزوده مناسبی تولید می‌کردند، درحال حاضر در آستانه تعطیلی و نابودی هستند.

جولان بیکاری در مناطق کم‌برخوردار خراسان‌رضوی/ مشاغل قدیمی خراسان در معرض نابودی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، مشکلات زیادی در زندگی و وضعیت معیشت کنونی مردم خراسان‌رضوی وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها که بیشتر نمایندگان مردم به آن اشاره داشته‌اند، بیکاری است که مردم هم برای رفع آن تقاضاهای زیادی دارند.

در وضعیت کنونی اقتصادی بسیاری از الگوهای ارتزاق مردم تغییر کرده و مشکلات زیادی در بخش کسب درآمد به‌وجود آمده تعداد زیادی از کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی در بخش خصوصی تعطیل شده‌اند و رکود دامن بسیاری از بخش‌های اقتصادی را گرفته و بسیار دیده می‌شود که واحدهای مختلف تولیدی و یا اصناف به‌علت رکود موجود تعدیل نیرو انجام داده‌اند.

با این حال مشکلات زیاد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها با دقت بیشتری نظر کرد، مشکل کم‌آبی که سبب از بین رفتن کشاورزی و یا کمتر شدن فعالیت در این بخش در برخی از مناطق شده به موضوع بیکاری دامن زده و تمام تلاش مسئولان بر این است که با تعریف شغل‌های جدید و ایجاد آن‌ها از این مشکل بکاهند که نمی‌توان گفت تا چه‌حد این اقدام با موفقیت همراه بوده است.

استاندار خراسان رضوی در بازدیدهای ادواری که از واحدهای تولیدی داشته به‌صورت جدی برای پیشگیری از تعدیل نیرو و یا تعطیل‌شدن واحدها تأکیداتی داشته که بسیاری از این تأکیدات به‌نظر بی‌نتیجه می‌رسد چراکه از سال گذشته تاکنون بیکاری در خراسان‌رضوی حدود 50درصد افزایش یافته و به حدود 15 درصد رسیده است.

علاوه بر این بخش خصوصی هنوز با مشکلات بسار زیادی دست به گریبان است؛ به نظر می‌رسد در گزارشات آینده نیز میزان بیکاری بیشتر شود زیرا سیر تعدیل نیرو و یا تعطیل شدن واحدهای صنفی بسیار بالا رفته است.

همچنین مشکل دیگری که جامعه خراسان رضوی را با مشکل مواجه کرده وجود بیکاری پنهان است، در استانی که به‌ازای هر 25 نفر یک واحد صنفی وجود دارد، مسلم است که تعداد زیادی از آن‌ها توجیه اقتصادی مناسبی ندارند و با اینکه به‌ظاهر افرادی که در آنها فعالیت دارند شاغل هستند اما در واقع این‌گونه نیست و این افراد دچار بیکاری پنهان هستند که باید برای آن نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

فرصت‌های شغلی نابودشده

نماینده مردم تربت حیدریه در این زمینه با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل مردم تربت حیدریه بیکاری است، می‌گوید: هم اکنون بسیاری از مردم در ملاقات‌های عمومی درخواست دارند که به‌سرعت مسئله بیکاری مورد توجه دولت قرار بگیرد.

ابوالقاسم خسروی اظهار می‌کند: بسیاری از مشاغل قدیمی و سابقه‌داری که در خراسان زمانی ارزش افزوده مناسبی تولید می‌کرده‌اند هم اکنون در آستانه تعطیلی و فراموشی هستند، به‌عنوان مثال در شهر بایگ تربت حیدریه زمانی بیش از 2000 کارگاه به امر ابریشم‌کشی مبادرت داشت که اشتغال مناسبی را ایجاد می‌کردند و هم‌اکنون میزان اشتغال آن‌ها به کمتر از یک‌دهم رسیده است.

وی با بیان اینکه این روند اقتصاد منطقه را با مشکل مواجه می‌کند، تصریح می‌کند: بسیاری از مشکلات ناشی از رکود دامن اقتصاد را گرفته و هرروز نیز این مشکل افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه ادامه می‌دهد: برای رفع این مشکل باید بتوان بر نقاط قوت اقتصاد شهرستان‌ها تأکید و آن‌ها را تقویت کرد تا علاوه بر از دست نرفتن فرصت‌های شغلی قبلی فرصت‌های جدیدی را نیز ایجاد کرد.

تغییر الگوی ارتزاق مردم

نماینده مردم تربت جام نیز در همین زمینه با بیان اینکه باید بتوان در مواردی الگوی ارتزاق مردم را تغییر داد تا چرخ زندگی آنها بچرخد و مشکل بیکاری تشدید نشود، خاطرنشان می‌کند: هم اکنون در مناطقی مانند تربت جام که مشکل بی‌آبی وجود دارد ادامه معیشت مردم از راه کشاورزی مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

محمد اسداللهی ادامه می‌دهد: باید در نظر داشت که برای جایگزین‌کردن ارتزاق مردم کشاورز با مشاغل دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری‌های دولتی وجود دارد و باید برای استقرار صنایع بزرگ در استان برنامه‌ریزی شود که در خراسان‌رضوی نسبت به سایر استان‌ها کمتر دیده می‌شوند لذا لازم است انجام این مهم در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شود، تصریح می‌کند: برای این موضوع نیز باید همکاری‌هایی انجام شود تا الگوی کشت مناطق از محصولات آب‌بر تغییر کرده و به‌سمت تولیداتی مانند زعفران و پسته برود تا علاوه بر مصرف آب کمتر از اشتغال در بخش کشاورزی نیز کاسته نشود.

تقویت استعدادهای مناطق

نماینده مردم خواف و رشتخوار نیز در همین مقوله با تأکید بر اینکه استعدادهای بی‌نظیر اقتصادی در مناطق مختلف خراسان‌رضوی دیده می‌شود، بیان می‌کند: به‌عنوان مثال در منطقه خواف و رشتخوار خراسان‌رضوی استعداد بی‌مانندی در مقوله معدن و انرژی‌های پاک وجود دارد که با تکیه بر آن‌ها می‌توان اشتغال زیادی ایجاد کرد.

محمود نگهبان‌سلامی ادامه می‌دهد: ظرفیتی که در این مناطق به‌لحاظ وجود معادن وجود دارد، می‌تواند عسلویه دوم را برای خراسان‌رضوی به ارمغان آورد که مشکل اشتغال را تا حدود زیادی رفع کند اما دیده می‌شود که هرروز از تعداد اشتغال واحدهای آن‌ها به‌لحاظ نبود زیرساخت و مشکلات رکود اقتصادی کاسته می‌شود.

وی با اشاره به وجود مشکل بیکاری در بسیاری از مناطق کم‌برخوردار خراسان رضوی، خاطرنشان می‌کند: با این روند هرروز به تعداد مهاجرت از این مناطق به مشهد افزوده می‌شود که این مسئله مشکلات زیادی را به‌همراه دارد و این در حالی است که با اندکی توجه به زیرساخت‌های توسعه‌ای می‌توان اشتغال زیادی را در این حوزه‌ها ایجاد و از این روند پیشگیری کرد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی اضافه می‌کند: همچنین بهره برداری از ظرفیت‌های تولید در مناطق مختلف از جمله معدن در بخش خواف می‌تواند  برای کمک به توسعه متوازن استان نیز کمک دهنده باشد.

با توجه به گفته‌های نمایندگان خراسان رضوی و  درخواست‌های مردمی به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌های دولت می‌تواند برای رفع بیکاری بسیار مؤثر باشد، این موضوع که خراسان‌رضوی نیاز به تأمین زیرساخت و سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ دارد بارها مورد تأکید قرار گرفته که و در این بخش تکیه اصلی به دولت و عملکرد آن است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

همچنین حمایت از صنایع خراسان رضوی و بخش خصوصی که در این استان تولید را دردست دارند نیز موضوعی بسیار مهم برای بهبود وضعیت اشتغال است که به‌ویژه در موقعیت رکود اقتصادی دولت باید به آن اهتمام بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.