مدیرعامل شرکت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: تلفات انرژی مهمترین مشکل فراروی صنعت برق کشور است که رفع این مشکل، کاهش سایر مشکلات این صنعت را به دنبال دارد.

تلفات انرژی، مهمترین مشکل فراروی صنعت برق کشور است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، آرش کردی امروز (سه شنبه) در چهارمین همایش منطقه ای 'سیرد' در محل پژوهشگاه نیرو اظهار داشت: کاهش فاصله بین صنعت و دانشگاه، از جمله دغدغه های صنعت برق است.
به گفته این مقام مسئول، با توجه به کمبود منابع مالی در کشور، نحوه هزینه کرد منابع برای کسب حداکثر بهره وری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: نقش و اهمیت شرکت های توزیع برق هر روز رو به افزایش است؛ بخش مهمی از آینده صنعت برق در حوزه توزیع رقم خواهد خورد و بر این اساس، برگزاری همایش های علمی متناسب با نیاز روز جامعه، خدمات رسانی مناسب تر به آحاد مردم را به دنبال خواهد داشت.
کردی تصریح کرد: شرکت توانیر با پیگیری طرح ها و پروژه هایی همانند اتوماسیون، GIS، فهام، هوشمندسازی شبکه، نیروگاه های تولیدپراکنده، کاهش تلفات در شبکه های توزیع و غیره، به دنبال ارتقای خدمات رسانی به مردم مطابق دانش روز است.
وی تصریح کرد: کاهش تلفات شبکه توزیع و ارتقای بازده نیروگاه ها، دو موضوع اساسی در صنعت برق است.
این مقام مسئول، تلفات شبکه توزیع را مهمترین مشکل این صنعت برشمرد که کاهش آن، سایر مشکلات این صنعت را کمتر می کند.
وی خاطرنشان کرد: تلفات شبکه توزیع از 15.5 درصد در پایان تابستان سال گذشته، امروز به حدود 11 درصد رسیده و ادامه این روند مستلزم اتخاذ تدابیر ویژه تر و هزینه برتر است.
مدیرعامل توانیر با بیان اینکه تدوین مدل های مالی کاهش تلفات در دستور کار است، ادامه داد: مطالعات و مستندات قوی علمی برای ادامه کاهش تلفات برق (که بیشتر غیرفنی است) برای دستیابی به بهره وری بالاتر مورد نیاز است.
وی با اشاره به طرح فهام، آن را طرحی گسترده، علمی و فنی توصیف کرد که استخراج مدل مالی و اقتصادی مناسب، به پاشنه آشیل آن تبدیل شده است.
طرح فهام (سامانه های اندازه گیری هوشمند)، بخش نخست هوشمندسازی شبکه برق کشور است که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهره برداری بهتر از شبکه برق استفاده می شود و افزون بر آن امکان ارتباط دوسویه با مشترکان را فراهم می کند.
«محمودرضا تقی فام» معاون هماهنگ کننده شرکت توانیر، دیگر سخنران این همایش بود که در زمینه نیازهای پژوهشی در صنعت توزیع برق و نقش دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در این باره، به ایراد سخن پرداخت.
به گفته محمدحسین عقدائی دبیرهمایش منطقه ای «سیرد» ایران، در این همایش 121 مقاله از مجموع 494 مقاله ارائه شده پذیرفته شده که سهم شرکت های توزیع برق 55 درصد، سهم دانشگاه ها 34 درصد و سهم سایر صنایع 11 درصد است.
چهارمین همایش منطقه ای سیرد ایران با هدف آمادگی هر چه بیشتر پژوهشگران ایرانی و افزایش بار علمی و کیفی مقاله ها برای حضور در همایش سیرد بین الملل، فردا (چهارشنبه) به کار خود پایان می دهد.
همایش بین المللی سیرد (CIRED) بزرگترین و معتبرترین همایش تخصصی در زمینه توزیع نیروی برق است که از سال 1971 به صورت دوسالانه برگزار می شود.
ایران از سال 1387 همکاری خود را با همایش سیرد آغاز کرده و هم اینک عضو 'وابسته' این نهاد بین المللی است.
ایران در سال های 2012 و 2013 با ارائه 42 و 96 مقاله در همایش های بین المللی سیرد لیسبون و استکهلم، موفق به کسب رتبه نخست شده است؛ اما در سال های 2014 و 2015 به دلیل تحریم ها، از حضور پژوهشگران ایرانی در این همایش جلوگیری شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.