قدس/ فاطمه معتمدی: با اعلام خبر آغاز اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا به نقل از مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ۱۸ دی ماه جاری، این طرح وارد مرحله اجرایی شد.

مشارکت ۱۰۷۵ شعبه درکارت اعتباری خرید لوازم خانگی

در این خبر، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرد کارمندان رسمی و پیمانی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و زوج‌های جوانی که در سامانه تسهیلات ازدواج نام‌نویسی کرده و هنوز تسهیلات نگرفته‌اند، مشمول دریافت کارت اعتباری می‌شوند.
ناصر حکیمی با اشاره به تقسیم بندی مشمولان دریافت کارت اعتباری در مرحله نخست به سه گروه هدف توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهارداشت: گروه اول زوج‌های جوانی هستند که در سامانه دریافت تسهیلات ازدواج نام‌نویسی و کد رهگیری دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه زوج‌ها با همان کد می‌توانند درخواست خود را برای دریافت کارت اعتباری خرید کالا در سامانه ثبت کنند، افزود: البته این تسهیلات علاوه بر تسهیلات وام قرض‌الحسنه ازدواج است و اگر از این تسهیلات استفاده کنند، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج آن‌ها حذف نمی‌شود.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد: گروه دوم کارمندان رسمی و پیمانی دولت و گروه سوم بازنشستگان و مستمری بگیران زیر پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند که دریافتی آن‌ها کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان در ماه است.
وی افزود: دستگاه‌های اجرایی  درخواست‌ها را دریافت و به همراه گواهی کسر حقوق به بانک ارسال می‌کنند. ضمن اینکه  در این طرح سقف کارت اعتباری برای افراد تا چهار برابر دریافتی ماهانه است.
حکیمی اعتبار مدت زمان استفاده از کارت‌های اعتباری را یک سال عنوان کرد و به فارس گفت: در صورت صلاحدید دولت امکان تمدید اعتبار آن وجود دارد.
 آماری نداریم
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص آمار ثبت نام کنندگان برای دریافت این کارت اظهار داشت: هر دستگاه اجرایی خود نسبت  به معرفی متقاضیان برای دریافت کارت اعتباری خرید لوازم خانگی اقدام و افراد را به بانک‌ها معرفی می‌کند، بنابراین سازمان صنعت، معدن و تجارت آماری در این خصوص ندارد.
قاسم کیومرثی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: بانک‌های استان در جریان شمار آمار متقاضیان و  ثبت نام کنندگان در این طرح هستند.

 استقبال از طرح
در عین حال، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح همچنان در حال اجراست نمی توان آماری از شمار ثبت نام کنندگان کارت اعتباری خرید لوازم خانگی با دوام  ارایه داد.
صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به هزار و 75 شعبه بانکی دارای مجوز در خراسان رضوی افزود: با توجه به شمار گسترده بانک‌ها و از آنجا که از بانک‌ها خواسته نشده است آماری ارایه کنند، بنابراین باید منتظر ماند .
وی با بیان اینکه در مرحله نخست اجرای این طرح سه گروه از متقاضیان مشمول دریافت این کارت می‌شوند، گفت: در ابتدا فرم درخواست این کارت توسط متقاضیان تکمیل می‌شود و در گام بعدی دستگاه اجرایی این فرم‌ها را به بانکی که حقوق کارکنان به آن واریز می‌شود ارایه تا روال کار ادامه یابد.
وی با بیان اینکه گروهی از متقاضیان نیز به صورت انفرادی به بانک مراجعه و فرم را تکمیل می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به این مسأله و گستردگی کار نمی توان آماری از شمار ثبت نام کنندگان دریافت کارت اعتباری خرید لوازم خانگی در خراسان رضوی اعلام کرد، ضمن اینکه از بانک‌ها نخواسته‌ایم آماری ارایه دهند.
وی ادامه داد: پس از اینکه از سوی دولت اجرای فاز دوم آغاز شود می‌توان آمار قطعی ارایه داد.
صادقی استقبال از اجرای این طرح در خراسان رضوی را خوب ارزیابی کرد و درخصوص اینکه آیا برای هر یک از بانک‌ها در اعطای این تسهیلات سقفی در نظر گرفته شده است، افزود: در این خصوص تفاهمنامه کلانی با بانک مرکزی و سایر بانک‌ها وجود دارد و به دنبال آن  برای هر بانکی سقفی تعیین شده است.  

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.