رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: بهره وری مطلوب از آب، شاه بیت برنامه ریزی ها و اقدامات در حوزه کشاورزی استان است.

بهره وری مطلوب از آب، شاه بیت برنامه ریزی ها و اقدامات در حوزه کشاورزی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، مجتبی مزروعی در آیین تقدیر از تولیدکنندگان برتر کشاورزی و دامداری شهرستان مشهد گفت: اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت گلخانه ای، تولید نشاء، تولید نهال پیوندی و غیره همه و همه در راستای افزایش بهره وری از آب است.
وی بیان کرد: باید در حوزه کشاورزی از کلیه ظرفیت ها بهره مند شویم در غیر اینصورت فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری اقتصادی و سودآور نخواهد بود.
وی با اشاره به هدر رفت 35 درصد از آب شهری قبل از ورود برای مصرف در بخش خانگی گفت: باید در جهت حفظ آب و مصرف صحیح آب در بخش کشاورزی و دیگر بخش ها مدیریت و برنامه ریزی هدفمندی صورت گیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه واگذاری و توزیع نهاده ها در دو بخش کشاورزی و دامپروری در دولت یازدهم در مقایسه با 36 سال گذشته بی سابقه بوده است و از موفقیت ها و اقدامات بزرگ و در خود تقدیر دولت محسوب می شود، افزود: علاوه براین توجه دولت به توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و نیز توجه به آب و خاک از دیگر مسائل قابل تقدیر است.
وی با بیان اینکه پارسال 14 هزار هکتار در استان زیر پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفت،افزود: این میزان امسال باید به 30 هزار هکتار افزایش یابد.
وی افزود: در حوزه انتقال آب با لوله علاوه بر یک هزار میلیارد ریال کمک معاون رئیس جمهور یک هزار میلیارد ریال نیز در وزارتخانه برای این حوزه اختصاص یافت که 600میلیارد ریال آن سهم خراسان رضوی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: ایجاد تحول در عرصه کشاورزی خراسان رضوی و تغییر از کشت سنتی به مدرن و شیوه های نوین مهمتری هدف و گرایش برنامه ریزی ها در استان است.
وی با اشاره به مزایای کشت گلخانه ای افزود: برای مثال هم اکنون 17 هزار هکتار در استان زیر کشت گوجه فرنگی است که در قالب کشت گلخانه ای کل محصول برداشتی از این سطح در 2400 هکتار گلخانه قابل برداشت است و این به معنای صرفه جویی عظیم در مصرف آب است.
مزروعی اظهار کرد: باید نگاه مسئولان به بخش کشاورزی نگاهی پایه ای و بستر ساز باشد تا در این صورت بتوان از این بخش که مهمترین بخش اقتصادی در کشور و مایه استقلال وتوانمندی کشور است،حمایت کرد.
وی تاکید کرد: حمایت از کشت گلخانه ای و توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مهمترین برنامه ها و اهدافی است که با تمام توان مورد پیگیری است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: وجود برخی اشکالات در ساختار اداری کشور و فعالیت دستگاه ها به صورت بخشی موجب می شود که در برخی بخش ها به دلیل اولویت نداشتن بخش کشاورزی اقدامات و فعالیت هایی انجام شود که به ضرر بخش کشاورزی و توسعه آن باشد.
دکتر سید امیر حسین قاضی زاده افزود: با هدف رفع این موانع و اصلاح ساختار اداری در جهت حمایت از بخش کشاورزی،اصلاحات ساختاری در برخی سازمان ها در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه اگرچه این اصلاحات با برخی مخالفت ها و مقاومت ها همراه است، بیان کرد: هم اکنون بر سر اصلاح ساختار وزارت نیرو هستیم که بناداریم مدیریت کامل از تامین آب کشاورزی تا تامین نیاز مردم بر سر سفره را دراختیار یک مدیریت واحد قرار دهیم.
این عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب به بخش کشاورزی در سیاست های ابلاغی برنامه ششم کلیه پیشنهادات برای تدوین برنامه ششم توسعه پذیرفته می شود.
رئیس جهاد کشاورزی مشهد نیز در این مراسم گفت: افزایش ضریب مکانیزاسیون، توسعه سیستم آبیاری تحت قشار،توسعه اجرای سیستم انتقال آب،افزایش سطح زیرکشت و توسعه باغات ، توسعه کشت گلخانه ای و جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز مهمترین برنامه های این اداره در مشهد است.
محمد رضا عباسپور اظهار کرد: شهرستان مشهد ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی و دامپروری در استان دارد به طوری که هم اکنون 56 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی دارد که از این منظر رتبه سوم استان را دارد.
وی با بیان اینکه در تولید شیربا 152 هزار و 277 تن رتبه سوم و در تولید گوشت با 9 هزار و 419 تن رتبه دوم استان را مشهد داراست، افزود:با هشت هزار و981 تن گوشت مرغ و 36 هزار و 751 تن تخم مرغ به ترتیب رتبه سوم و اول استان از آن مشهد است.
عباسپور گفت:علاوه بر این مشهد با 747 واحد گاوداری و 55 هزار و 797 راس گاو و نیز 156 واحد دام سبک و 740 هزار و 845 راس گوسفند در هر دو بخش مقام اول استان را دارد.
وی اظهار کرد: در شترداری ، پرورش و تولید مرغ تخم گذار و گوشتی و نیز تولید عسل نیز رتبه مشهد در استان بین اول تا سوم است.
وی تاکید کرد: همچنان ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی در عرصه کشاورزی در مشهد وجود دارد و همچنان هدف از فعالیت در این بخش تشویق کشاورزان و بهره برداران در این بخش است.
در پایان این مراسم از 53کشاورز و دامدار نمونه در سطح شهرستان مشهد تقدیر و تجلیل انجام شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.