غرب در آستانه باز تعریف روابط با ریاض

علیرغم جنجالی که سعودی‌ها برای قطع رابطه با ایران و تحریک برخی کشورهای حاشیه‌ای برای همراهی با خویش خلق کردن، به نظر می‌رسد ناظران مسایل جهانی و بویژه تحلیل‏گران مسایل خاورمیانه در اروپا متوجه خطری که از سوی این پادشاهی خودسر کل منطقه و حتی صلح جهانی را تهدید می کند، شده‌اند. ریاض برخلاف تصوری که داشت در همراه کردن ممالک عربی برای رویارویی با ایران موفقیتی کسب نکرد. سهم آل سعود با وجود تمام هزینه‌هایی که کردند تنها یک بیانیه معمولی بود که پیشتر نیز بارها شبیه آن با تحریک ریاض صادر شده بود.
همزمان با تلاش سعودی‌ها برای انحراف افکار عمومی جهان از عملکرد خطرناک این رژیم هم در برخورد خشن و جنایتکارانه با مخالفین در داخل و هم در ایجاد و تحویل سازمان‌های تروریستی در سرتاسر جهان، بویژه در عراق و سوریه، رسانه‌های غربی به نحو معناداری گزارش چند ماه قبل سازمان اطلاعات و امنیت آلمان‌ها را مورد توجه قرار دادند که در آن نسبت به رفتار جنون‌آمیز و خارج از قاعده سعودی‌ها و تأثیر مخرب آن بر معادلات صلح جهانی هشدارهایی داده شده بود.  از رهگذر یمن بود که برلین مقهورنمایش جنجالی ریاض نشد و نسبت به اعدام شیخ نمر موضع تندی اتخاذ کرد و حتی برخی از چهره‌های پرنفوذ آلمانی سخن از متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان را به میان آوردند. جز آلمان بسیاری از کشور‏های دیگر نیز اعدام‌های اخیر و از جمله اعدام شیخ نمر را بشدت محکوم کردند. جنجال‌های شاهزاده 29 ساله سعودی‌ها علیه ایران مانع از آن نشد که کشورهای مهم اروپایی محکومیت ریاض و سرزنش کردن دولتمردان آن را فراموش کنند. در این میان اما یک خط خبری در پی وقایع اخیر، بسیار پررنگ در رسانه‌های غربی دنبال می‌شود و آن هشدارهای پیاپی به دولتمردان غربی نسبت به اعمال ماجراجویانه آل سعود است. «پاتریک جی. بوچنان» از جمله کارشناسان خبره مسایل خاورمیانه است که مقاله جنجالی او هشدار به مقامات آمریکایی برای ادامه حمایت از آل سعود است. او در مقاله‌اش تأکید می‌کند که اعدام آیت‌ا... نمر یک عمل تحریک‌آمیز و عامدانه بود تا هم نشانه مشت آهنین برای مخالفان داخلی پادشاه جدید و پسر طماع او باشد و هم تهران را تحریک به عکس العملی کند تا در ادامه آن به خط تضاد شیعه و سنی دامن زده شده و آل سعود به عنوان ناجی این تضاد در رأس جناح‏بندی قرار گیرد. او می افزاید؛ ما به عربستان برای سرکوب حوثی‌ها کمک کردیم در حالی که حوثی‌ها هرگز به ما حمله نکرده و بلکه نظیر ما دشمن القاعده بوده‌اند، اما سعودی‌ها حامیان آنهایند و ما از سعودی‌ها حمایت کردیم. چرا!
چنین به نظر می‌رسد که جهان نسبت به نقش دوگانه آل سعود هوشیار شده و جبهه‌گیری‌های جدید بر این اساس در راه است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    من مانده ام با اینهمه که ما خوبیم چرا همیشه همه برعکس تصمیم میگیرند و به ما حمله میکنند نه دشمنانمان . همیشه نتیجه عکس صحبت های آقایان است .هروقت گفتند اوضاع خوب میشود بدتر شد و ....
  • علی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    دنیاوخصوصا غربیها کی میفهمند عامل تمام ناامنی های دنیاافکار وهابیت ودلارهای نفتی عربستان ورفتار جنون امیز صهیونیستها والبطه نقشه های سازمان سیاه امریکا دنیا را بسوی پرتگاه نابودی میبرد؟؟؟؟؟
  • جوادي IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اين وضع قطعا روزي اتفاق خواهدافتاد اما ما با سياستي خردمندانه بايد اين روند را تسريع كنيم البته اين به معناي دادن امتياز به غرب نيست بلكه آنها را بايد در مورد جنبه هاي منفي و ضد بشري دولت وهابي تحريك كنيم .
  • جوادي IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اين وضع قطعا روزي اتفاق خواهدافتاد اما ما با سياستي خردمندانه بايد اين روند را تسريع كنيم البته اين به معناي دادن امتياز به غرب نيست بلكه آنها را بايد در مورد جنبه هاي منفي و ضد بشري دولت وهابي تحريك كنيم .
  • ایرانی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    امیدوارم که خود امریکا و غرب و اروپا عامل فروپاشی عربستان باشند در آینده ی بسیار نزدیک که این مهم با عدم حمایتشون حتما عملی میشه انشاالله به امید خدا.