بیکاری، زندگی جوانان خراسان را می‌بلعد

 بیکاری همچنان در خراسان رضوی روند افزایشی را طی می‌کند و به دلایل مختلف هر روز تعداد زیادی از افراد شاغل به طیف بیکاران اضافه می‌شوند و مشکلات مختلف استان را تشدید و بحرانی‌تر می‌کنند.
طبق اظهارنظر یکی از مسؤولان در حوزه اشتغال، نرخ بیکاری درحال حاضر در خراسان رضوی 15 درصد است که این رقم در دو سال گذشته 7 درصد بوده است.
حال آنکه در بین افراد بیکار در استان، قشر تحصیلکرده زیادی هستند. افرادی که به دلایل مختلف و انگیزه‌های متفاوت به فراگیری رشته‌های مختلف دانشگاهی پرداختند تا در آینده بتوانند، از علم و تخصص خود در جهت توسعه و تعالی کشور و استان بهره ببرند، اما امروزه آنان بیکاری حقیقی یا بیکاری پنهان (شاغل بودن در شغلی غیرمرتبط بارشته و مدرک دانشگاهی گرفته شده) راتجربه می‌کنند که بدون تردید منجر به آسیب‌های مختلف اجتماعی در سطوح مختلف خواهد شد.
 البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که کسب علم به تنهایی کافی نیست و فراگیری تجربه نیز بسیارارزشمند و مؤثر است.
اگرچه برخی مسؤولان استان، افراد دانش‌آموخته در حوزه‌های فنی و آموزش حرفه‌ای را کمتر جزو بیکاران محسوب می‌کنند، اما در آمارهای اخیر، درصد زیادی از بیکاران استان را رشته‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌دهند، زیرا به نظر می‌رسد که سازمان‌های مرتبط با حوزه اشتغال که نقش تعیین‌کننده‌ای در چرخه اشتغال و کارآفرینی در استان ایفا می‌کنند، سیاست‌ها و برنامه‌هایی مبتنی بر واقعیت و کارآیی  را برای حوزه اشتغال افراد تحصیلکرده تبیین نکرده‌اند.
با این حال در بعضی از موارد دیده شده،  تسهیلات مالی در اختیار افرادی قرار گرفته که توانایی علمی و عملی و مسؤولیت‌پذیری برای اجرای فعالیت‌های اقتصادی زودبازده را نداشته و براساس عواملی به جز شایسته سالاری، تسهیلات را دریافت کرده‌اند و به علت ضعف توانایی و کارآیی اقتصادی، بنگاهی را که براساس تسهیلات دولتی ایجاد شده بود، به وضعیت تعطیلی و ورشکستگی دچار کرده وسرمایه عظیمی که بالقوه توانایی اشتغال چندین نفر را دارا بود را از بین برده‌اند. وحتی نسبت به پرداخت سرمایه اولیه دریافتی نیزناتوان مانده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد برخی عوامل همچون پرداخت تسهیلات به افراد و بخش‌های خصوصی بدون اعتبارسنجی و شایسته سالاری در روند افزایش نرخ بیکاری تأثیر مستقیم گذاشته، درحالی که باهمین تسهیلات در راستای اجرای اصول اقتصاد مقاومتی می‌توان کارآفرینی و اشتغال را در استان رونق بخشید و بسیاری از مشکلات استان همچون ازدواج جوانان، رشد جمعیت و استحکام بنیاد خانواده را که بر مبنای تعالی حوزه اشتغال قابل حل شدن هستند، مرتفع کرد. از یاد نبریم که زندگی افراد زیادی در اقشار مختلف به علت مشکلات مالی ناشی ازبیکاری در مرز فروپاشی قرار گرفته و ضروری است در این حوزه اقدامات جدی از سوی مسؤولان استان صورت بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.