یکي از اعضای مجلس خبرگان گفت: در طول ۳۴ سال عمر مجلس خبرگان هنوز قانون‌گذاری در این مجلس صورت نگرفته و این یکی از نواقص مجلس خبرگان است

عدم قانون‌گذاری از نواقص مجلس خبرگان است/کثرت نامزدها ایراد ندارد

به گزارش قدس آنلاین  و به نقل از مهر، آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی ظهر پنج‌شنبه در میزگرد علمی «امام خمینی(ره) و مجلس خبرگان، ویژگی‌ها و وظایف» که با حضور حجج اسلام هادی صادقی معاون قوه قضائیه و کاظم قاضی‌زاده استاد حوزه علمیه در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که چگونه شرایط خبرگان رهبری را که در قانون اساسی ذکر شده ارزیابی می‌کنید و اینکه شایسته است حتماً باید مجتهد باشند و به همه شرایط رهبری توجه نشود، اظهار داشت: در قانون اساسی ذکر شده که برای تعیین رهبری باید مجلس خبرگان رهبری تشکیل شود و این مجلس باید قوانین مربوط به کار خودش را تنظیم کند. واژه خبرگان به معنای فقاهت است و عضو خبرگان باید فقیه‌شناس باشد.

وی ادامه داد: به جز فقیه بودن شرایط دیگری برای خبرگان در قانون اساسی ذکر نشده است. قانون اساسی کلیات را عنوان می‌کند و مجلس خبرگان خودش باید جزئیات برنامه آن‌را تنظیم کند و متأسفانه در طول ۳۴ سال عمر مجلس خبرگان هنوز قانون‌گذاری خبرگان صورت نگرفته و این یکی از نواقصی است که در مجلس خبرگان وجود دارد و رفع نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نظارت بر رهبری نیز مسئله‌ای است که قانون آن هنوز تبیین نشده و این موجب ایجاد حرف و حدیث‌هایی شده است. در اثر نبود قانون در مسئله‌ای افراط و تفریط و گاهی دعوا پیش می‌آید و امید است در مجلس پنجم خبرگان این قوانین تبیین شود.

مجلس خبرگان باید مسندی بر اسلامیت نظام باشد

در این میزگرد یکی از اساتید حوزه در پاسخ به سؤال ذکر شده در بالا عنوان کرد: تفاوت قانون اساسی در سال ۵۸ و ۶۸ بسیار زیاد است به گونه‌ای که در قانون اساسی اول مهم‌ترین مسئله در خصوص رهبری، مرجع بودن با اختیارات محدود بود اما در قانون اساسی بازنگری شده در سال ۶۸ اختیارات رهبری افزایش یافت.

حجت الاسلام کاظم قاضی‌زاده تصریح کرد: در مورد اعضای خبرگان نیز در قانون بازنگری شده افزایش شرایط و محدود کردن اختیارات را شاهد بودیم.

وی افزود: من معتقدم مجلس خبرگان باید مجلسی عالی و پشتوانه رهبری باشد. این مجلس باید مسندی بر اسلامیت نظام باشد اما با وجود قوانین کنونی این مجلس محقق نمی‌شو‌‌د و باید برای آن فکری کرد.

این استاد حوزه بیان کرد: لازم است کارشناسان حوزه‌های مختلف نظامی، سیاسی و مدیریتی در مجلس حضور داشته باشند و تصمیم بزرگی بگیرند و به این وسیله مجلسی عالی داشته و تناسب میان شروط رهبری و نمایندگان مجلس خبرگان حفظ شود.

کثرت نامزدهای انتخابات خبرگان ایرادی ندارد

معاون فرهنگی قوه قضائیه نیز در این میزگرد با بیان اینکه خبرگان باید مجلسی وزین باشد، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند هرکس احساس می‌کند ذی صلاح است باید به عرصه انتخابات وارد شود. برخی به کثرت نامزدها اعتراض داشتند و این کثرت عیبی ندارد مگر آنکه شرایط را فردی دارا نباشد.

حجت الاسلام هادی صادقی بیان کرد: ‌ امتحاناتی که از نامزدها گرفته می‌شود باید شفاف‌سازی شود تا شاهد اعتراض‌هایی نباشیم و متأسفانه موجهانی به دلایل مختلف به این نوع امتحان‌گیری اعتراض نمی‌کنند و بسیاری افراد ذی صلح حذف می‌شوند.

وی در این زمینه ادامه داد: منصوبانی از سوی رهبری را می‌شناسم که به دلیل این حذف کردن‌ها وارد انتخابات نشدند.

نباید ناتوانایی‌های نامزدی را به رخ کشید

معاون فرهنگی قوه قضائیه عنوان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا نامزدها توانایی‌های خود را اظهار کنند و از آن‌ها مچ‌گیری نشود. اینکه ناتوانایی‌ کسی را به رخ بکشانیم کار درستی نیست و این گونه نباید عمل کرد.

حجت الاسلام صادقی در ادامه افزود: به جز شروط علمی شرط اخلاق نیز برای نامزدها وجود دارد. بینش سیاسی فرد مدیریت و امثال این موارد همچون حضور در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی و شناخت سیاستمداران و حوادث و اتفاقات مربوط به آن در نامزد نیز باید مورد توجه باشد و فقط وضعیت درس او مورد توجه قرار نگیرد.

وی اظهار کرد: قانون فرایند تشخص خبرگان رهبری را مشخص نکرده و اگر این سازمان‌دهی فرایند مشخص نشود در آینده نیز دشواری‌ها وجود خواهد داشت.

در ادامه مجری میزگرد سؤال دیگری عنوان کرد.

نظارت بر کار رهبری برای بهتر انجام شدن امور است

آیت الله هاشم‌زاده در پاسخ به این سؤال که وظایف خبرگان رهبری را چه می‌دانید و نظرتان درباره نظارت بر رهبری چیست، بیان کرد: به عقیده بنده در خصوص نظارت بر رهبری باید حد وسط را در نظر بگیریم. وظیفه رهبری مدیریت در سطح کلان کشور است و نظارت بر رهبری به این گونه باشد که آیا می‌شود این مدیریت بهتر صوت گیرد یا خیر و این امری طبیعی بوده و به معنای مچ‌گیری نیست.

این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه هرجا قانون نباشد اختلاف پیش می‌آید، اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری باید زنده و فعال باشد و نباید مجلسی ذخیره‌ای صرفاً برای تعیین رهبری فعالیت کند.

حجت الاسلام قاضی‌زاده نیز در پاسخ تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه خبرگان رهبری تعیین رهبر است و خود نمایندگان خبرگان نظارت را جدی می‌دانند.

نظارت بر رهبری منحصر به مجلس خبرگان نیست

معاون فرهنگی قوه قضائیه نیز در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: در قانون اساسی نظارت بر رهبری تصریح نشده اما مسئله عزل و نصب رهبری ذکر شده است؛ اما این عزل و نصب بدون نظارت ممکن نمی‌شود. نظارت بر رهبری کلان است و جزئی نیست.

وی افزود: نظارت بر رهبری از باب امر به معروف و نه از منکر می‌تواند باشد و این منحصر به مجلس خبرگان رهبری نیست.

در ادامه این میزگرد به تعدادی از سؤالات حاضران پاسخ داده شد.

شورای نگهبان مجبور به گرفتن امتحان از نامزدها است

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پاسخ به یکی از سؤالات که در خصوص گرفتن امتحان از نامزدها توسط شورای نگهبان و اینکه آیا به کار لطمه وارد می‌شود یا خیر، بیان کرد: شاید این امتحان لطمه‌ای به حوزه باشد اما چون سازوکار خبرگان هنوز مشخص نیست مجبور به گرفتن این امتحان هستند.

آیت الله هاشم‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا به عملکرد مجلس خبرگان باید نظارت داشت یا خیر، عنوان کرد: اعضای مجلس خبرگان را مردم انتخاب می‌کنند. همه مسائل با نظارت و قانون درست نمی‌شود و خیلی چیزها با عملکرد مشخص می‌شود.

استاد حوزه در خصوص گرفتن امتحان از نامزدها افزود: فقط برخی فضلای حوزه علمیه بدون امتحان می‌تواند تأیید شوند و یکی از آن‌ها نیز سید حسن خمینی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.