قدس/ فرهنگ/ خلیل شفیعی همایش شعر بسیج هنرمندان کشور با حضور هفتاد شاعران مطرح ایران هفته گذشته در سالن شهید دستغیب حرم حضرت شاه چراغ(ع) شیراز برگزار شد. این مراسم با حضور آیت الله سیدعلی‌اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و دکترمنتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان ایران برگزار شد. آنچه می‌خوانید گزارشی از این نشست است.

 شیعیان را به اتحاد بخوان

برنامه با تلاوت قرآن با صدای دلنشین سکاک، شاعر و مداح سرشناس شهرستان قزوین آغاز شد و سپس خانم فاضلی از شیراز با موضوع گفت‌وگوی امام رضا(ع) و برادر مکرم ایشان احمدبن موسی(ع) شعری خواند که بخشی از آن به شرح زیر بوده است:
... تلفیق فکر توست کنار غریبی‌ام
هارون من تویی که در این کیش و ماتها
با یک سپاه عشق به سمتم روان شدی
تکراری از حماسه ثبت ثبات‌ها .  
استادعباس براتی‌پور از پیشکسوتان شعر انقلاب با توسلی به امام زمان(عج) این شعر را خواند:
سوگند به زمزم و نمازت
بر زمزمه‌های سوز و سازت
بر ذکر رکوع و بر سجودت
بر حال قیام و بر قعودت
خشت از خم انتظار بردار
ما را ز خمار برون آر
ای روح دعا سلام مهدی
محبوب خدا سلام مهدی...    
در ادامه دکتر غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور به  بررسی ابعاد مختلف تأثیر شعر بر پیشبرد اهداف فرهنگی نظام پرداخت و گفت: نخستین هدف این همایش ایجاد ارتباط معنوی بیشتر در بین شاعران و هنرمندانی است که برای اعتلای این نظام سراپای وجودشان شوق و رغبت و علاقه است. سازمان بسیج هنرمندان آغوش خود را برای همه کسانی که دوستدار هنر متعهد این کشورند، گشوده است.
قرائت یک رباعی و یک مثنوی توسط احد ده بزرگی در مدح و منقبت حضرت شاهچراغ(ع) بخش دیگر این همایش بود:
اگرچه پای تا سر درد و داغم
جدا افتاده از گلهای باغم
از آن شادم که چون دلهای عاشق
به زیر سایه شاه چراغم
رضا اسماعیلی نیز رباعی‌هایی در مدح حضرت احمد بن موسی(ع) خواند:
ای دلشدگان نور! مولا اینجاست
عرفان نفسان! ظهور معنا اینجاست
دنبال کدام چشم سرگردانید؟
ای تشنه‌لبان عشق! دریا اینجاست...
پس از شعرهای مهدی جهاندار از شاعران اصفهانی و جلال محمدی شاعر توانمند تبریزی، حجت الاسلام انصاری‌نژاد یک رباعی و یک غزل به شاه چراغ تقدیم کرد و محمدکاظم کاظمی شاعر چیره‌دست افغان مقیم ایران شعری برای حضرت سلمان فارسی خواند:
بیا باران شو و جاری شو و بردار سدها را
به پیکار «نخواهد شد» بیاور «می‌شود»‌ها را
ببین کوروش همین‌جا خواب بیداری نمی‌بیند
به سوی زندگی بشتاب و بگذار این جسدها را
تو را بانگ بلال از دور، سوی خویش می‌خواند
برای خسروان بگذار لحن باربدها را...    
محمد مرادی شاعر توانا و استاد دانشگاه ادبیات شیراز شعری تأثیرگذار در خصوص شهادت شیخ نمر باقر النمر سروده بود. او آخرین شاعر مراسم افتتاحیه، بود:
النمر باقر النمر برخیز باز هم خطبه جهاد بخوان
از غدیر، از غم علی بنویس، منکران را به اعتقاد بخوان
بغض خشکیده در گلوی حجاز روی دوشت عبا بیفکن و باز
سوره مؤمنون تلاوت کن، شیعیان را به اتحاد بخوان
جمع کن مردم عوامیه را سخره کن دولت معاویه را
یک نفس غیرت ابوذر شو ظالمان را به عدل و داد بخوان
ای تب روح تو غروب قطیف، ای همه خون مسلخ تو شریف
ناله‌ات را به چاه‌ها بسپار روضه‌ات را به گوش باد بخوان

 تولد شعر آیینی از روز غدیر
پس از پایان شعرخوانی مراسم افتتاحیه، آیت الله سیدعلی‌اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان به تاریخچه شعر آیینی در گذشته و دوران معاصر اشاره کرد و گفت: تحول درونی انسان به ویژه تحولات اجتماعی از آثار همین هنر شاخص است، برای انتقال حوادث و وقایع تاریخی از عمده‌ترین ابزار همین موضوع شعر است.
وی با اشاره به تأثیر شاعران آیینی در تاریخ اسلام با ذکر نمونه‌هایی از صدر اسلام گفت: شاید نخستین نمونه‌های شعر آیینی از زمان پیامبر اسلام(ص) اشعار حسّان بن ثابت چهره برجسته در تاریخ این گونه اشعار باشد و نخستین اثر مهم او در منابع تاریخی ما همان شعری است که برای واقعه غدیرخم سروده است.
آیت الله دستغیب سپس فرازهایی از شعر حسّان بن ثابت را برای حضار خواند و تأکید کرد: این اثر ارزشمند در حفظ این حادثه و واقعه مهم تاریخی بسیار مؤثر بود و پیامبر(ص) فرمودند: ای حسّان تو پیوسته مؤید به روح‌القدس هستی تا زمانی که ما را با زبان خود یاری می‌دهی، البته حسّان بعدها دچار تزلزل‌هایی شد که فراز دوم فرموده پیامبر(ص) آن را پیش‌بینی نموده بود.
وی با اشاره به شخصیت و آثار شاعرانی چون کمیت بن زید اسدی و  فرزدق اضافه کرد: یکی از عوامل موثر و نگهدارنده واقعه عظیم عاشورا شاعران هستند که در دوران مختلف پیوسته و لاینقطع این کار را ادامه دادند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان، شاعران را در انقلاب اسلامی، بسیار تأثیرگذار خواند و گفت: در دوران دفاع مقدس نیز شعرهای حماسی برای رزمندگان اسلام تحرکی عجیب ایجاد می‌کرد و نقش اساسی و سازنده‌ای در روحیه عزیزان جبهه‌های حق علیه باطل داشت.

 دعا برای سلامتی استاد سبزواری
آیت‌الله دستغیب با آرزوی سلامتی برای شاعر انقلاب استاد حمید سبزواری گفت: آن شعر معروف ایشان، در خصوص فلسطین که به سرودی بسیار جذاب، جالب، محرک و مهیج تبدیل شد، از جمله آثار ماندگار است. برای سلامت ایشان و همه شاعران عزیز از کنار حرم مطهر حضرت شاه چراغ(ع) دعا می‌کنیم.
وی با تشکر از سازمان بسیج هنرمندان از شاعران حوزه شعر آیینی کشور خواست با مجموعه ادبی آستان مهر در حرم حضرت شاه چراغ(ع) که از نمونه‌های کم نظیر مجامع ادب آیینی کشور است، همکاری کنند.
همایش یادشده در دو مراسم دیگر در تالار حافظ و آرامگاه سعدی در دو روز متوالی ادامه یافت و شاعران دیگری چون مصطفی محدثی خراسانی، علیرضا قزوه، سیدعلی میرافضلی، سعید بیابانکی، زکریا اخلاقی، بیوک ملکی، مجید نظافت، دکتر کاوس حسن‌لی، عبدالحمید رحمانیان و طیبه نیکو در این مراسم شعرخوانی کردند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.