دستگاه سیاست خارجی با همدلی و همزبانی همه گروه ها، مجامع سیاسی و مراجع مذهبی کشورمان هفته گذشته را در حالی با آرامش و خویشتنداری گذراند که اقدام ناعادلانه عربستان در به شهادت رساندن یک روحانی شیعه، اعمال نابخردانه و مشکوک عده ای خودسر در تعرض به اماکن دیپلماتیک و هیاهوی آل سعود پس از آن، می توانست دامنه تنش در روابط دیپلماتیک بین المللی را به بحران در انسجام و یکپارچگی ملی تبدیل کند.

سیاست خارجی؛ از خویشتن داری ایران تا هیاهوی آل سعود

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، روزهای شنبه مهم ترین اخبار و رویدادهای حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته را برای مخاطبان منتشر می کند تا علاقه مندان این حوزه با مروری اجمالی در جریان دیدارها، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار بگیرند.
پیامدهای سیاسی اقدام ناعادلانه عربستان سعودی در به شهادت رساندن شیخ نمر در منطقه، موج پیام های داخلی و خارجی محکومیت این اقدام از سراسر جهان، قطع روابط عربستان و تعدادی کشورهای منطقه با تهران و سفر وزاری خارجه عراق و دانمارک و رئیس اجرایی دولت افغانستان، صدر اعظم سابق آلمان، معاون وزیر خارجه چین و وزیر خارجه اندونزی به تهران، ورود 2 شناور آمریکایی به آبهای سرزمینی ایران و آغاز شمارش معکوس برای روز اجرای برجام و لغو تحریم ها، مکاتبات ظریف با نهادهای بین المللی و انتشار مقاله وی در نیویورک تایمز از مهمترین رویدادهای سیاست خارجی در هفته گذشته بود که مورد توجه خبرنگاران سیاسی قرار گرفت.

*خویشتنداری ایران و هیاهوی آل سعود
با انتشار خبر به شهادت رسیدن آیت الله نمر باقر النمر به دست عمال سعودی، موجی از اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران و در کشورهای مختلف اسلامی به راه افتاد.
مقامات رسمی جمهوری اسلامی، علما، مراجع، حوزه های علمیه، احزاب و تشکل های سیاسی و بیشتر کشورهای مسلمان دنیا این اقدام آل سعود را محکوم کردند.

*اقدامات مشکوک و تعرض عناصر خودسر
در میان اعتراضات و تظاهرات خودجوش مردمی در کشورهای مسلمان از جمله ایران، گروهی از افراد خودسر در اقدامی مشکوک به اماکن دیپلماتیک کشور عربستان در تهران و مشهد تعرض کردند، که خسارت هایی به این اماکن وارد شد.

*پاسخ انتقاد، سر بریدن نیست
دکتر حسن روحانی ربیس جمهوری ایران نیز با محکوم کردن این اقدام عربستان گفت که پاسخ انتقاد، سر بریدن نیست. وی همچنین تعرض به اماکن دیپلماتیک در خاک ایران را نیز محکوم کرد.

* عربستان به دنبال بهانه برای قطع روابط با ایران
علی رغم اینکه مقام های سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران تعرض به سفارتخانه عربستان را محکوم کردند، حکومت عربستان که به دنبال بهانه ای برای افزایش تنش در روابط با ایران بود، در یک اقدام شتابزده و انفعالی روابط خود را به تهران قطع کرد و به دیپلمات های ایرانی در عربستان 48 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. این دیپلمات ها همراه با هواپیمایی که 10 حاجی جان باخته در منا را به تهران باز گرداند، به ایران بازگشتند.

*پرونده منا همچنان باز است
از 461 قربانی ایرانی فاجعه دلخراش منا، پیکر42 زائر با رضایت خانواده هایشان در مکه به خاک سپرده شد است و بقیه پیکرهای جان باختگان پس از شناسایی به کشور منتقل شد.

*کدام کشورها روابط خود را با تهران قطع کردند؟
به دنبال اعلام قطع روابط عربستان با ایران، کشورهای بحرین، جیبوتی، کومور، سومالی و سودان نیز اعلام کردند روابط خود را با ایران قطع کردند و امارات متحده عربی نیز سطح روابط خود را با تهران به کاردار کاهش داد و سفیر خود را فراخواند.

*محکومیت اعدام شیخ نمر و دعوت به حفظ آرامش
بسیاری از کشورهای دنیا با صدور اطلاعیه و در تماس های تلفنی اقدامات صورت گرفته در ایران و عربستان را ناقض قوانین بین المللی اعلام کردند و از هر دو کشور خواستند با حفظ خویشتن داری، به بازگشت آرامش در منطقه کمک کنند.

*ایران، خویشتنداری بین المللی و حفظ انسجام ملی
اگر چه ممکن است اقدام ناعادلانه آل سعود در به شهادت رساندن یک روحانی شیعه به ایجاد اتحاد در میان گروه های مذهبی در کشورهای مسلمان منطقه آسیب بزند، اما دستگاه سیاست خارجی کشورمان هفته گذشته را با همدلی و همزبانی همه گروه ها، مجامع سیاسی و مراجع مذهبی با آرامش و خویشتنداری در منطقه مدیریت کرد.
حتی به نظر می رسد این اقدام مشکوک نابخردانه عده ای خودسر در تعرض به اماکن دیپلماتیک و هیاهوی آل سعود پس از آن، می توانست دامنه تنش در روابط دیپلماتیک منطقه ای را به بحران در انسجام و یکپارچگی ملی نیز تبدیل کند.

*سفر دیپلمات های چند کشور آسیایی و اروپایی به تهران
هفته گذشته علیرغم همه تنش های ایجاد شده در روابط ایران و همسایه جنوبی خود، یک مقام عالی رتبه از شرق ایران و یک وزیر خارجه از همسایه غربی، وزیر خارجه اندونزی از جنوب شرقی آسیا و معاون وزیر خارجه چین، وزیر امور خارجه دانمارک و صدر اعظم سابق آلمان نیز به ایران سفر کردند.

* رئیس اجرایی دولت افغانستان/ سفر سه روزه امضای دو سند همکاری
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان در یک سفر سه روزه به ایران، علاوه بر دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز دیدار و درباره مسائل دو جانبه و منطقه ای گفت و گو کرد.

همچنین عبدالله با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، عبدالرضا رحمانی وزیر کشور، علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، معصومه ابتکاری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز دیدار کرد.
برخی از وزرای کابینه دولت افغانستان که عبدالله عبدالله را در این سفر همراهی می کردند نیز با همتایان خود دیدار و در مورد گسترش روابط مشترک تبادل نظر کردند. عبدالله عبدالله که کشورش از آغاز سال میلادی جدید (2016) به عضویت کامل در سازمان جهانی تجارت (WTO) در آمده است در جریان سفر به ایران ضمن امضاء سه سند تفاهم نامه همکاری، از منطقه آزاد تجاری چابهار نیز بازدید کرد.

*وزیر خارجه عراق در تهران؛ ابتکاری برای میانجیگری بین ریاض و تهران
ابراهیم جعفری وزیر امورخارجه عراق نیز به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرد. وزیر خارجه عراق با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ملاقات کرد.
جعفری که در تهران گفته بود در برابر به شهادت رساندن شیخ نمر نمی توان سکوت کرد، خواستار حفظ آرامش در منطقه شد. وی بلافاصله از تهران راهی مسقط شد و با یوسف بن علوی همتای عمانی خود دیدار کرد.
همچنین وی سفر کوتاهی هم به کویت داشت و با صباح خالد الاحمد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
ناظران بین اللملی سفر منطقه ای ابراهیم جعفری را ابتکاری برای کاهش تنش بین ریاض و تهران ارزیابی می کنند.

*وزیر امور خارجه دانمارک و هیات 60نفره در تهران
کریستین ینسن وزیر خارجه دانمارک در صدر یک هیات 60 نفره اواسط هفته گذشته به ایران آمدند. وی در سفر دو روزه خود به تهران با رئیس جمهوری کشورمان و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه دیدار و گفت و گو کرد.
ینسن در دیدارهای جداگانه با آیت الله هاشمی رفسنجانی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ملاقات کرد.
همچنین در جریان سفر هیات اقتصادی دانمارک، همایش توسعه همکاری تجاری دو کشور در تهران برگزار شد. در حاشیه این همایش، تفاهم نامه همکاری در زمینه های تبادل های تجاری، اعزام و پذیرش هیات های تجاری، کمک در برگزاری نمایشگاه ها بین دو کشور و ارائه اطلاعات اقتصادی نیز امضا شد.

* گرهارد شرودر به تهران آمد
هفته گذشته گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان در صدر هیاتی 20نفره از مقامات صنعتی، تجاری و اقتصادی آلمان به تهران آمد. اگر چه سفر سه روزه شرودر غیررسمی بود و با عنوان رییس افتخاری اتحادیه بازرگانان خاورمیانه و خاور نزدیک موسوم به «نوموف» (NUMOV) صورت گرفت، اما وی در نخستین روز از سفر سه روزه خود را با دیدار با مقامات سیاسی و دیپلماتیک کشورمان آغاز کرد.
صدر اعظم سابق آلمان در سفر به ایران با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از وزرای اقتصادی دیدار کرد.
ظریف در دیدار با شرودر با تبیین آثار افکار افراط گرایانه عربستان سعودی در بی ثبات سازی منطقه گفت که افکار تکفیری و افراط گرایی تهدید اصلی منطقه است که منشاء و منابع فکری و مالی آن، از عربستان سعودی نشات می گیرد.

* از تعقل ایرانی تا رویکرد خام سعودی
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با جانگ مینگ معاون وزیر امور خارجه چین درباره روابط تهران-ریاض تاکید کرد که ما تاکنون اقدامات منفی عربستان را با بردباری پاسخ داده ایم، چرا که تعقل ایرانی با رویکردهای نسنجیده و خام مقامات عربستان همواره فاصله دارد و ما به دنبال تنش در منطقه نیستیم.
جانگ مینگ معاون غرب آسیا و آفریقای وزیر خارجه چین که پس از سفر به کویت و عربستان به تهران آمده بود، پس از دیدار با ظریف، با ابراهیم رحیم پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزیر امور خارجه هم دیدار و زمینه های همکاری دوجانبه اقتصادی و راهبردی ایران و چین در دوران اجرایی شدن برجام را بررسی کرد.

* سفر وزیر خارجه اندونزی به تهران
رتنو مرسودی که اواخر مهر ماه نیز به تهران سفر کرده بود، هفته گذشته به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و درباره روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند. مرسودی که حامل پیام ویژه ای از طرف رییس جمهوری کشور بود با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان نیز ملاقات کرد.
قبل از سفر وی به تهران، تارنمای رپوبلیکای اندونزی نیز اعلام کرد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رتنو مرسودی وزیر امور خارجه این کشور جنوب شرق آسیا توافق کردند برای کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی تلاش کنند.

*سخنگوی سیاست خارجی؛ حسین جابری انصاری
حسین جابری انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی هفته پرکاری را پشت سرگذاشت، وی که هفته گذشته را با دیدار با صلاح الزواوی سفیر فلسطین آغاز کرده بود پیرامون مسائل فلسطین و منطقه با وی بحث و تبادل نظر کرد.
او در همان دیدار هم تاکید کرده بود آنکه بیش از همه در شرایط رقّت بار کنونی و اختلافات و درگیری های داخلی در منطقه سود می بَرد، رژیم صهیونیستی است.

* تاکید وزارت خارجه بر لزوم تامین امنیت اماکن دیپلماتیک
حسین جابرانصاری که اعدام شیخ نمر را در همان ساعات اولیه محکوم کرده بود با اعلام محکومیت مجدد به شهادت رساندن این عالم دینی در عربستان و تاکید بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران ومشهد، به درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان نیز اشاره کرد ، خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن شد.
همچنین جابری انصاری که رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه کشورمان را به عهده دارد در نشست هفتگی خود با رسانه ها، ایران را متعهد به کنوانسیون های بین المللی در قبال اماکن دیپلماتیک دانست و گفت که ایران به این تعهدات عمل کرده است، اما عربستان نه تنها منافع بلکه حیات خود را در ادامه تنش می بیند.

* سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله موشکی هواپیماهای عربستان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا که موجب وارد شدن خسارت هایی به ساختمان سفارت و زخمی شدن تعدادی از نیروهای حفاظت نمایندگی شد را به شدت محکوم کرد.
همچنین جابری انصاری عملیات تروریستی در شهر زلیتن لیبی را که ده ها کشته و مجروح برجای گذاشت را محکوم کرد.

*پیام تسلیت برای اینانلو و باقی
وی در پیام های جداگانه ای درگذشت محمدعلی اینانلو روزنامه نگار، مستندساز طبیعت و کوروش باقی معاون مدیرکل اخبار خارجی ایرنا را نیز تسلیت گفت.

*چهارمین نشست سخنگو هم برگزار شد
حسین جابری انصاری هفته گذشته پس از حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک ، چهارمین نشست خبری خود را نیز برگزار کرد. وی سیاست عربستان را رویارویی همه جانبه با واقعیت های محیطی خود دانست و آن را مبتنی بر تحمیل سیاست های یکجانبه خود بر دولت ها و ملت های دیگر عنوان کرد.

*همچنین سخنگوی سیاست خارجی کشورمان بیانیه اتحادیه عرب مخالفت با موضع جهانی در محکومیت اعدام های ضد حقوق بشری ارزیابی کرد و اعلام کرد که هنوز تصمیمی برای دفتر حافظ منافع ایران و عربستان گرفته نشده است و تصریح کرد سیاست ایران قطع رابطه با کشورها نیست.

*ایران حملات تروریستی در ترکیه و اندونزی را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن شدید انفجار تروریستی استانبول، مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه ایران با خانواده های قربانیان این عملیات تروریستی و دولت و ملت ترکیه را اعلام کرد.
*همچنین جابری انصاری اقدامات تروریستی در شهر جاکارتا که منجر به کشته و زخمی شدن جمعی از شهروندان بیگناه اندونزی شد را قویا محکوم و با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان و ملت و دولت اندونزی، اظهار امیدواری کرد که این اقدامات غیرانسانی خللی در اراده ستودنی ملت بزرگ اندونزی برای ادامه ترویج چهره نورانی اسلام ایجاد نکند.

*شمارش معکوس برای آغاز لغو تحریم ها
-هفته گذشته حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه پس از برگزاری نشست دو روزه با کارشناسان فنی گروه 1+5 در ژنو صفحه اینستاگرام خود را به روز کرد و نوشت شمارش معکوس برای فرا رسیدن روز اجرای تفاهم هسته ای و لغو تحریم ها آغاز شده است.
-سیدعباس عراقچی رییس ستاد پی گیری اجرای برجام در وزارت امور از روند انجام تعهدات برجام از سوی طرفین خبر داد و اعلام کرد به زمان آغاز اجرای برجام و لغو تحریم ها نزدیک هستیم. خبری که معاونان رییس سازمان انرژی اتمی کشور نیز با اعلام حضور بازرسان آژانس بین المللی اتمی در تهران، تایید کردند که به روز های آغاز برجام چیزی باقی نمانده است.

* سفر سرمدی به عمان
مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در صلاله با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان دیدار کرد وی اقدامات خصومت آمیزی که ثبات و امنیت منطقه را مورد تهدید قرار می دهد غیر قابل قبول دانست و با اشاره به رخداد های منطقه ابراز امیدواری کرد که درایت و عقلانیت بتواند این روند مخرب را متوقف کند.سرمدی افزایش پیوندها با همسایگان به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس که به این سیاست باور دارند، اولویت سیاست خارجی ایران است.

* نامه ها و مقاله ظریف
وزیر امور خارجه در چارچوب سیاست خویشتن داری در منطقه ابتکار عمل در کاهش تنش را در منطقه به دست گرفت و به صورت جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ملل متحد نامه نوشت. ظریف در این نامه ها ابراز امیدواری کرد که عربستان نسبت به پیمودن راه خرد متقاعد شود چرا که ایران هیچ علاقه یا میلی به بالا گرفتن تنش در همسایگی خود ندارد.
مقاله ظریف در نیویورک تایمز، توییترها از تهران تا ابوظبی
وزیر امور خارجه در هفته گذشته در نیویورک تایمز نوشت که عربستان سعودی نگران است که با کنار رفتن پرده بهانه جویی های هسته ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی ازافراط گرایی خشن نمایان شود. ظریف نسبت به افراط گرایی خطرناک عربستان سعودی هشدار داد.
وی همچنین تاکید کرد ما اجازه نخواهیم داد رویکردهای تنش آفرین سعودی، تاثیر منفی برای حل بحران سوریه بگذارد و مشکلات مردم سوریه و یمن و اروپا که از طریق مهاجرت مردم مظلوم سوریه درآنجا فزونی یافته تشدید شود.

* سید محمد احمدی سفیر جدید ایران در ترکمنستان شد
سید محمد احمدی به عنوان سفیر جدید ایران در کشور ترکمنستان منصوب شد. سید محمد احمدی پیش از این انتصاب در سمت های مختلف از جمله معاون اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در بحرین ، استاندار ایلام و فارس و مشاور بین الملل وزیر کشور مشغول به کار بوده است. وی پیش از عزیمت به محل ماموریت جدید خود با دکتر روحانی رییس جمهوری دیدار کرد.

*ورود ملوانان آمریکایی به آب های ایران خصمانه نبود/ مساله با احترام و گفت و گو حل شد
هفته گذشته دو فروند شناور نظامی آمریکائی حامل 10 نفر نیروی نظامی آمریکائی، در حالی که در محدوده دریای سرزمینی جزیره فارسی متوقف و سرگردان بودند، توسط نیروی دریائی جمهوری اسلامی ایران رصد و در چارچوب سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مورد حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی در خلیج فارس، برای روشن شدن ابعاد موضوع به پایگاه نیروی دریایی هدایت شدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پس از توضیحات طرف آمریکایی و هماهنگی های لازم و اطمینان از اینکه ورود شناورها به دریای سرزمینی ایران اقدامی خصمانه نبوده است، شناورهای مذکور به خارج از قلمرو دریایی ایران هدایت شدند.
ظریف نیز در پیامی توییتری نوشت که «خوش وقتیم که می بینم گفت وگو واحترام، و نه تهدید و شتابزدگی، مساله ملوانان را به سرعت حل کرد ؛ از این نمونه اخیر بیاموزیم.»
همچنین مقامات آمریکا نیز از مسئولان ایرانی تشکر کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.