بانک های ملت، سپه و پارسیان با هدف تامین مالی فازهای تکمیلی ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی و خط لوله سراسری ۶، ۹ و ۱۱ انتقال گاز، قرارداد سندیکایی امضا کردند.

قرارداد سندیکایی چهار میلیارد دلاری تامین مالی فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی امضا شد

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش روابط عمومی بانک ملت، این قرارداد سندیکایی به امضای مدیران عامل هر سه بانک رسید.
این قرارداد با عاملیت بانک ملت (سهم یک میلیارد و 500 میلیون دلاری)، بانک سپه (بودجه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری) و بانک پارسیان (مبلغ یک میلیارد دلاری) از محل منابع صندوق توسعه ملی اجرا می شود.
«علی رستگار» مدیرعامل بانک ملت، اعلام کرد این ابرپروژه 30 میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد که قرار است 10 میلیارد دلار دیگر آن، از محل تسهیلات بانکی تامین شود.
به گفته رستگار، فازهای پارس جنوبی در عسلویه استان بوشهر تکمیل می شود و خط لوله سراسری انتقال گاز در سراسر کشور به اجرا درمی آید. کارفرمای این طرح شرکت ملی نفت ایران است که شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان با قرارداد بیع متقابل، اجرای آن را بر عهده خواهد داشت.
وی گفت این طرح ها به اجرا، تکمیل و توسعه فازهای 11 تا 24 با هدف تولید 537 میلیون متر مکعب گاز غنی، 425 میلیون متر مکعب گاز سبک شیرین و 710 هزار بشکه میعانات گازی می انجامد.
همچنین افزایش ظرفیت انتقال روزانه 310 میلیون مترمکعب گاز و ایجاد 410 کیلومتر خط لوله گاز در فاز 6، 1800 کیلومتر خط لوله در فاز 9 و 1200 کیلومتر خط لوله در فاز 11 از پیامدهای اجرای این طرح است.
رستگار مدت قرارداد را 6 سال، زمان اجرای را سه سال و مدت تسویه آن را سه سال در 6 قسط مساوی 6 ماهه اعلام کرد.
«کوروش پرویزیان» مدیرعامل بانک پارسیان، نیز تاکید کرد «بحث سندیکایی در کشور در حال رواج است و بانک مرکزی نیز نسبت به این قضیه نگاه مثبتی دارد».
وی امضای این قرارداد سندیکایی را فرصتی برای تقویت همکاری دستگاه های اصلی اقتصادی کشور یعنی بانک ها و صنعت نفت خواند و ابراز امیدواری کرد پس از اجرای برجام از ظرفیت نظام بانکی در پروژه های بزرگ نفتی کشور بیش از پیش استفاده شود.
«محمد کاظم چقازردی» مدیرعامل بانک سپه، نیز در این مراسم گفت: حضور بانک سپه در این طرح، پاسخی به انتظار بخش اقتصادی کشور از بانک های بزرگ برای همکاری در پروژه های ملی بزرگ است.
«رکن الدین جوادی» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تاکید کرد پیوند صنعت نفت و بانک ها وارد فصل تازه ای شده است.
جوادی گفت: امضای این قرارداد می تواند قدم مبارکی برای توسعه و استفاده از ظرفیت های دو طرف باشد.
وی درباره عبور کشور از شرایط تحریم اضافه کرد: با لغو تحریم ها، سازوکارهای اجرایی روان تر خواهد شد و کشور بهتر می تواند از تعاملات بین المللی بهره ببرد.
مدیرعامل شرکت ملت نفت افزود: نباید فراموش کرد که به دلیل مشترک بودن میدان های گازی، هر لحظه غفلت ایران با بهره برداری طرف های مقابل، زیان های جبران ناپذیری را برای کشور به همراه خواهد داشت.
جوادی افزود: شرکت ملی نفت تاکنون بیشترین همکاری را با بانک ملت داشته است و با امضای این قرارداد فضای تازه ای را نیز با بانک های سپه و پارسیان تجربه خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.