سرانجام مذاکرات دشوار هسته ای در دولت یازدهم و گروه ۱+۵، با اجرایی شدن برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) و لغو تحریم های گوناگون تحمیل شده بر ایران با موفقیت پایان یافت.

برجام پایان موفقیت آمیز مذاکرات دشوار

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، برجام را می توان مهمترین ثمره دو و نیم سال ریاست جمهوری حسن روحانی در راس دولت تدبیر و امید دانست و مذاکرات ایران و گروه 1+5 بلافاصله پس از آغاز فعالیت دولت یازدهم و تعیین تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از سر گرفته شد.
تا پیش از این تاریخ (دو و نیم سال پیش)، مذاکرات ایران و 1+5 که تحت سرپرستی خانم کاترین اشتون نماینده سیاسی اتحادیه اروپا برگزار می شد به درجه ای کاهش یافته بود که طرف های مذاکره کننده پس از مدت کوتاهی که حتی به کمتر از یک ساعت می رسید، خاتمه مذاکرات را اعلام می کردند.
با توجه به اهمیت بسیار بالای برنامه هسته ای ایران به عنوان یک پروژه ملی که رهبر معظم انقلاب بر ان تاکید داشتند وضعیت نیاز به تغییر اساسی داشت.
طبیعتا برای هر تغییر اساسی نیاز به تغییر شرایط وجود دارد و در وضعیت پیرامون برنامه هسته ای نیاز به تصمیم گیری های اساسی در عالی ترین سطح وجود داشت و به همین دلیل این پرونده قطور با نتایج سال ها مذاکره شاهد تحولات جدیدی شد.
روحانی با تجربه چند ساله اداره مذاکرات هسته ای در زمان تصدی مسئولیت دبیر شورای عالی امنیت ملی، پیش از انتخابات ریاست جمهوری حل این مساله را در صدر امور و برنامه های دولت خود اعلام کرد.
به این ترتیب رییس دولت تدبیر و امید با توجه به شرایط حساس ایران در آن برهه از زمان تیم مذاکره کننده هسته ای را با استفاده از تجربیات ظریف دیپلمات کارکشته متعهد تشکیل داد.
رییس دولت تدبیر و امید لغو تحریم ها را که بطور ظالمانه از طرف قدرت های غربی بر ایران تحمیل شده بود در اولویت برنامه های سیاست خارجی اعلام کرد.
انتصاب ظریف به مقام وزیر خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای که به دلیل سال ها حضور در آمریکا در مقام نماینده دائمی ایران در سازمان ملل آشنا به اصول مذاکرات غربی است، پیام صریحی به طرف های مساله هسته ای ایران به ویژه واشنگتن و متحدان غربی اش بود که تهران در عزم خود برای حل و فصل مساله هسته ای از طریق مذاکره و تلاش های دیپلماتیک گروهی مصمم است.
زمانی واشنگتن و پایتخت های اروپایی تاکید داشتند که ایران هیچ حقی برای اجرای برنامه هسته ای ندارد و تمام امکانات هسته ای از جمله توانمندی های غنی سازی اورانیوم باید برچیده شود زیرا از نگاه غربی ها این امکانات می تواند برای اهداف نظامی بکار گرفته شود.
با گذشت زمان و تلاش هیات مذاکره کننده ایرانی در مدیریت مذاکرات نفس گیر با 1+5 و رسیدن به توافق، نتایج مذاکرات نشان داد که جمهوری اسلامی توانسته از منافع ملی خود پاسداری کند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان صاحبنظر و صاحب اعتبار روس، ایران طرف بازنده مذاکرات هسته ای نبوده بلکه با مهارت اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور، منافع ملی را تامین کرده است.
«سرگئی بابورین» معاون سابق دومای روسیه در این رابطه اعلام کرد: اجرای برجام فرصت بی نظیری را برای اثبات حقانیت مواضع ایران به جهان فراهم نمود که با مهارت بالای دستگاه دیپلماتیک از آن استفاده کرد.
معاون سابق دومای روسیه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ایران تمام تلاش خود را برای اثبات اهداف صلح آمیز برنامه هسته ای خود بکار بست و امکانات دستگاه دیپلماسی این کشور برای نیل به این هدف راهبردی متمرکز شد و برآیند این تلاش ها تحسین برانگیز است.
وی بر این باور است که ایران توانست برنامه هسته ای خود را با وجود مخالفت های سرسختانه غرب و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) حفظ و اورانیوم را به اندازه مورد نیاز واقعی برای مصارف داخلی در عرصه هایی چون تولید سوخت هسته ای و مصارف پزشکی غنی سازی کند.
کارشناس ارشد روس خاطرنشان کرد: با مقایسه ابعاد حفظ شده برنامه هسته ای ایران و آنچه در طول مذاکرات سال های گذشته، آمریکا و متحدانش اصرار داشتند و خواهان برچیدن کامل برنامه هسته ای بودند، به پیروزی ایران و ابعاد گسترده آن پی می بریم.
بابورین گفت: برجام از نظر اقتصادی برای ایران اهمیت حیاتی دارد و فرصت بی نظیری را برای برقراری همکاری ها با کشورهای مختلف بویژه غربی فراهم می کند.
«ولادیمیر زاخاروف» رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه نیز در این رابطه می گوید: اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) و به دنبال آن آغاز لغو تحریم های جمهوری اسلامی ایران، شکوفایی اقتصادی را به همراه خواهد داشت و تهران برای چنین مرحله مهمی آماده شده است.
کارشناس روس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آزاد شدن ذخایر ارزی ایران در خارج اظهار کرد: این امر به تهران امکان گسترش همکاری های اقتصادی را با کشورهای مختلف و اجرای طرح های مشترک و پروژه های اقتصادی خواهد داد.
وی از ثمرات مهم لغو تحریم ها به الحاق مجدد ایران به نظام مالی بانکی جهانی یا سوییفت و برخورداری از خدمات این سیستم بین المللی اشاره کرد و افزود: بسیاری از مراکز اقتصادی از جمله بانک های روسیه امکان برقراری یا توسعه همکاری را از دست داده اند و این مساله در سال های اخیر موجب محدودیت شدید مبادلات بازرگانی میان دو کشور شد که حتی به یک میلیارد دلار کاهش یافت که با توجه به ظرفیت های بزرگ ایران و روسیه ناچیز است.
زاخاروف ادامه داد: به همین دلیل از تابستان گذشته شاهد رفت و آمد بسیاری از مقام ها، صاحبان صنایع، مراکز و شرکت های اقتصادی و نفتی کشورهای توسعه یافته بویژه اروپایی به ایران برای فراهم آوردن زمینه برقراری همکاری ها در دوران پساتحریم هستیم.
از سوی دیگر، از بامداد امروز (یکشنبه) به وقت تهران با اعلام اجرایی شدن برجام و لغو بسیاری از تحریم ها مسیر برای پیشرفت ایران گشوده شده است و این موفقیت در پایان مذاکرات بسیار دشوار و پیچیده و با زحمت فراوان به دست آمد.
با لغو تحریم ها مسیر پیشرفت و گام های بزرگ برای شکوفایی کشور هموار شده است و وضعیتی که در کشور از جمله افزایش و تحرک صادرات اعم از نفتی و غیرنفتی و فعالیت بسیاری از مراکز صنعتی به ویژه کوچک که بر اثر تحریم ها نتوانستند محصولات تولیدی را به خارج صادر کنند به ویژه موجب افزایش فرصت های شغلی می شود و به نفع آحاد مردم خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.