وزیر نفت از علاقه مندی جمهوری چک برای واردات گاز طبیعی از ایران و امکان تهران برای صادرات این محصول به شکل ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع) خبر داد.

تمایل جمهوری چک به واردات گاز از ایران

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش وزارت نفت، «بیژن زنگنه» بعدازظهر امروز (دوشنبه) پس از دیدار دوجانبه با «یان ملادک» وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک، افزود: هم اکنون صادرات گاز با خط لوله به این کشور عملی نیست اما باتوجه به اینکه ایران یک واحد ال.ان.جی نیمه تمام دارد، طرف چک در صورت علاقه مندی می تواند قرارداد بلندمدت واردات گاز طبیعی مایع را با ایران امضا یا در سرمایه گذاری آن همکاری کند.
وی همچنین از علاقه ایران برای همکاری با جمهوری چک در بخش ذخیره سازی زیرزمینی گاز با توجه به توانمندی های این کشور و ادامه مذاکرات در این زمینه خبر داد.
وزیر نفت تاکید کرد این شرکت ها به عنوان سرمایه گذار و نه پیمانکار می توانند در این زمینه با ایران همکاری داشته باشند.
زنگنه اضافه کرد: جمهوری چک به لحاظ صنعتی کشوری قوی است و می تواند در بخش ساخت تجهیزات نفتی مربوط به ١٠ قلم کالای ساخت داخل با ایران همکاری کند.
به گفته وی، شرکت های چک می توانند در زمینه انتقال فناوری و ساخت کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با شرکت های ایرانی همکاری و در بخش پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کنند.
به گزارش ایرنا، آمارهای پنج ماه منتهی به مردادماه امسال از حجم تجاری نزدیک به 12 میلیون و 300 هزار دلاری ایران و جمهوری چک حکایت دارد.
در این مدت صادرات ایران به جمهوری چک دو میلیون و 300 هزار دلار و واردات از این کشور 10 میلیون دلار ثبت شده است.
انگور خشک شده، خرما، بادکنک، روده و شکمبه حیوانات مهمترین اقلام صادراتی ایران به جمهوری چک در این دوره زمانی بوده است.
مکمل های دارویی، قطعات توربین های بخار، اجزای ماشین آلات صنعتی، مکمل های غذایی، واکسن های دامی و آنتی بیوتیک ها نیز مهمترین اقلام وارداتی ایران از این کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.