موافقت نامه همکاری آب و هواشناسی در دریای خزر از یازدهم بهمن امسال توسط کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران اجرا می شود.

موافقت نامه همکاری آب وهواشناسی در دریای خزر پس از ۱۹ سال از بهمن ماه اجرا می شود

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور افزود: موافقت نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر سرانجام پس از 19 سال پیگیری مداوم از طرف سازمان های هواشناسی و آبشناسی کشورهای عضو، در مهرماه 1393 (29 دسامبر 2014) در شهر آستراخان روسیه به امضاء پنج کشور ساحلی دریای خزر (جمهوری آذربایجان، روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان و ترکمنستان) رسید.
«بهزاد لایقی» ادامه داد: در آبان ماه امسال پس از اعلام رسمی موافقت مجلس این کشورها، این موافقت نامه پس از 90 روز، از یازدهم بهمن امسال لازم الاجرا خواهد شد.
وی افزود: هدف اصلی این موافقتنامه ایجاد و توسعه سامانه یکپارچه منطقه ای برای دستیابی به اطلاعات وضعیت دریای خزر و تبادل آن باهدف تأمین ایمنی حیات و توسعه پایدار فعالیت های اقتصادی در دریاست.
وی گفت: براساس این موافقت نامه، باید اقدامات لازم و توسعه شبکه های دیدبانی ملی، شامل ایستگاه ها و پایگاه های مستقر در سواحل، جزیره ها و دهانه رودخانه ها در دریای خزر فراهم شده و حتی در صورت لزوم ایستگاه ها و یا پایگاه های جدید نیز احداث شوند.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی گفت: یکپارچگی سامانه های ملی در زمینه جمع آوری، ذخیره سازی و پخش اطلاعات مربوط به وضعیت دریای خزر، ارتقای روش های ارزیابی و تجزیه و تحلیل جامع اجزاء تشکیل دهنده تراز آب دریای خزر وتعیین اصول اولیه سامانه مشترک اطلاعات زمینی که نشان دهنده اطلاعات وضعیت دریای خزر باشد از مواد این موافقتنامه است.
لایقی اضافه کرد: ارتقای روش های پیش بینی وضعیت دریای خزر شامل پیش بینی های نوسان سطح آب با فاصله زمانی متفاوت، تهیه اطلاعات مرجع حاوی داده های تفصیلی (رژیمی و اقلیمی) در مورد وضعیت دریای خزر و طراحی و گردآوری پایگاه داده های دیدبانی ویژگی های مربوط به وضعیت دریای خزر، از دیگر بخش های موافقت نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر است.
وی ادامه داد: کشورهای حاشیه دریای خزر در این موافقت نامه نسبت به اعمال استانداردهای بین المللی شناخته شده سازمان جهانی هواشناسی، کمیسیون بین الدولتی اقیانوس شناسی و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) برای روش های دید بانی ویژگی های آب و هواشناسی توافق کرده اند.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی گفت: هماهنگی میان طرف ها درباره اقدامات لازم برای آموزش و دانش افزایی کارکنان در زمینه آب و هواشناسی دریای خزر از مواردی است که کشورهای حاشیه دریای خزر برای اجرای این موافقت نامه انجام می دهند.
به گزارش ایرنا، دریای خزر که بزرگترین دریاچه جهان شناخته می شود، توسط پنج کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان محصور شده است.
طول این دریاچه حدود 1030 تا 1200 کیلومتر، عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر است و سطح آن 26.5 تا 28 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد است.
خط ساحلی دریا حدود هفت هزار کیلومتر، مساحت آن 371 تا 386 هزار کیلومترمربع (یک و نیم برابر خلیج فارس) و حجم آب آن نیز بیش از 78 هزار کیلومتر مکعب است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.