جان کری وزیر امورخارجه آمریکا که کشورش تنها چند ساعت پس از اجرایی شدن برجام تحریم های تازه ای را علیه ایران وضع کرد، در تازه ترین ادعای خود اعلام کرد ایرانی ها برجام را به عقب رانده اند.

ادعاهای تازه وزیر خارجه آمریکا تنها یک روز پس از اجرایی شدن برجام
به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، وی به شبکه تلویزیونی "ام اس ان بی سی" در این خصوص که خطاب به همپیمانان آمریکا از جمله اسرائیل و برخی کشورهای غرب آسیا بگوید توافق هسته ای در بلند مدت علاوه بر اینکه به نفع ایران است به نفع آنان هم هست، گفت: امروز دنیا امن تر شده است. قبل از آنکه ما این توافقنامه را داشته باشیم ، ایران برنامه هسته ای کاملا مخفی، بدون پاسخگویی و بدون راستی آزمایی داشت.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: آنها 19 هزار سانتریفوژ و به اندازه کافی مواد هسته ای در اختیار داشتند که 10 تا 12 بمب هسته ای بسازند. به سمت  برنامه ای شتاب می کردند که تقابل را اجتناب ناپذیر می کرد. امروز این مسئله وجود ندارد و کاملا برعکس شده است.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود:  ما اکنون نه تنها یک راستی آزمایی بی سابقه  را داریم بلکه آنها برنامه شان را به عقب رانده اند ، مواد هسته ای شان را به بیرون از کشور فرستادند ، راکتور پلوتونیوم خود را از بین بردند، فعالیت های غنی سازی را در تاسیسات مخفی فرود متوقف کردند و اجازه دادند که یکصد و سی بازرس دیگر از آژانس بین المللی انرژی اتمی به این کشور بروند و این مسئله را در ادامه راستی آزمایی کنند. ما از یک زمان گریز دو ماهه به یک زمان گریز بیش از یکسال رسیدیم .
جان کری در بخش دیگری گفت: پس این کشورها امن تر شده اند. پرسشی که اکنون وجود دارد این است که آیا ما قادر خواهیم بود که به همراه همپیمانان خود کار کنیم تا به سایر موضوعاتی بپردازیم که در مورد ایران مایه نگرانی است؟ در واقع موضوعات دیگر وجود دارد. ما این ها را با ایران مطرح کرده ایم.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.