در سال ۲۰۱۵، ۵۷۴ مورد حمله به خبر‌نگاران توسط نیروهای رژیم صهیونیستی صورت گرفت که از این میان، ۶۲ مورد علیه زنان بوده‌ است. در این حملات ۲ روزنامه‌نگار شهید و بیش از ۱۹۰ نفر زخمی شده‌اند.

 رژیم صهیونیستی در سال گذشته میلادی ۵۷۴ بار رسانه‌ها را هدف قرار داده است

به گزارش قدس انلاین  و به نقل از تسنیم،نیروهای متجاوز صهیونیستی در سال 2015 با توسل به خشونت و زور، مطبوعات، خبرنگاران و وسایل ارتباط جمعی را در فلسطین سرکوب کرده‌ تا آنها را از صحنه دور نموده و مانع پوشش رسانه‌ای حوادث انتفاضه قدس شوند. امری که موجب شده است خبرنگاران و عکاسان بیش از هر گروهی در معرض خطر باشند و برای ادامه کار خود، بهای سنگینی بپردازند تا واقعیت‌ها را همانگونه که در میدان‌های فلسطین اشغالی در جریان است به گوش جهانیان برسانند.

در این راستا دفتر  اتحادیه رادیو و تلویزیون‌‌های اسلامی در فلسطین، اقدامات تجاوزکارانه نیروهای صهیونیستی به روزنامه‌نگاران در سال 2015 را شناسایی و ثبت کرده است.

بر اساس گزارش سالانه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، در سال 2015، 574 مورد حمله به  خبر‌نگاران توسط نیروهای رژیم صهیونیستی صورت گرفت که از این میان، 62 مورد علیه زنان بوده‌ است.

بر اساس این گزارش، ماه اکتوبر که آغاز انتفاضه فلسطین در سال گذشته بوده است پرخشونت‌ترین ماه بود. به طوری که خبرنگاران با گلوله جنگی، گازهای سمی و گاز فلفل هدف قرار گرفتند. آنها همچنین مورد ضرب و شتم، تهدید و خشونت واقع شده و کرامت انسانی آنها مورد اهانت قرار گرفت. همچنین برخی خبرنگاران زندانی شده و مدت زندان برخی دیگر تمدید شده است. نیروهای صهیونیست همچنین خانه‌ها و ابزار کار خبرنگاران را نیز مورد تعرض قرار دادند و مانع تصویر برداری و پوشش فعالیت‌ها و راهپیمایی‌ها نیز شده و از خبرنگاران به عنوان سپرهای انسانی استفاده کردند. ضمن اینکه از تردد و سفر خبرنگاران نیز ممانعت به عمل آورده، و برخی از آنها را از قدس اشغالی دور و برخی مؤسسه‌های رسانه‌ای را تعطیل و یا برخی دیگر از این مؤسسات را تهدید به تعطیلی کردند.

دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در فلسطین تعدادی از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی  در طول سال 2015 را به ترتیب ماه‌ها ثبت کرده است که به شرح زیر می‌باشد:

ژانویه 26 مورد، فوریه 27 مورد، مارس 28 مورد، آوریل 28 مورد، می 31 مورد، ژوئن 23 مورد، جولای 18 مورد، اوت 65 مورد، سپتامبر 41 مورد، اکتوبر 159 مورد، نوامبر 66 مورد و در ماه دسامبر 62 مورد تعدی به خبرنگاران و رسانه‌ها در فلسطین انجام شده است.
علاوه بر این، دفتر اتحادیه در فلسطین، تمامی اقدامات تجاوزکارانه نیروهای شغالگر صهیونیستی بر حسب نوع تعدی را به تفصیل زیر تهیه کرده است:

شهادت

شهادت 2 تن از تصویربرداران به نام‌های احمد جحاجحه 23 ساله که لقب عکاس شهدا در فلسطین اشغالی را دارد و احمد الهرباوی در نواز غزه.

بازداشت، صدور احضاریه و محاکمه

بازداشت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سال 2015 به شکل قابل توجهی رو به افزایش نهاد به طوری که بیش از 85 مورد بازداشت، توقیف، تمدید بازداشت و احضاریه، شناسایی و ثبت شده است که یک خبرنگار خارجی نیز میان آنها بوده است. همچنین در میان بازداشت‌شدگان، 10 خبرنگار زن بودند که 2 تن از آنها به قدس شریف تبعید شده و از 4 نفر دیگر به عنوان سپرهای انسانی استفاده شد که البته پس از چندی آزاد شدند. هنوز هم حداقل 17 روزنامه‌نگار  در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

حملات و مجروحیت‌ها

در سال گذشته 190 خبر‌نگار  و عکاس مورد حمله قرار گرفتند و مجروح شدند که از این تعداد 19 خبرنگار زن و 3 خبرنگار خارجی بوده‌اند. این حملات یا مستقیم و یا غیر مستقیم  بوده و از طریق گلوله جنگی و شلیک گازهای سمی و گاز فلفل  صورت گرفته است. 144 مورد حمله دیگر نیز از طریق  واردآوردن ضربات باتوم، فحاشی، زیر گرفتن با خودرو، و شلیک بمب‌های صوتی ثبت شده است که از میان، 24 تن از کسانی که مورد حمله واقع شدند، زن بودند.

جلوگیری از پوش خبری، اشکال‌تراشی در پوشش و حملات ناگهانی

در این باره 81 مورد  ثبت شده است که 5 مورد آن در خصوص خبرنگاران زن بود. 2 مورد دیگر نیز تخلف مالی صادر شده است که هدف از آن منع خبرنگاران از فعالیت رسانه‌ای در حین درگیری‌ها، تفتیش، مصادره وسایل و ابزار یا شکستن دوربین‌ها، رایانه‌ها، گوشی‌های همراه و ابطال کارت‌های خبرنگاری بوده است.

ممنوعیت سفر

37 مورد ممنوعیت سفر از غزه به کرانه باختری شناسایی و ثبت شده که 28 خبرنگار مرد و یک زن میان این تعداد بوده‌اند.
تعطیلی، تهدید رادیو‌ها و مؤسسات مطبوعاتی و هک برخی پایگاه‌ها.

21 مورد تعطیلی یا تهدید به تعطیلی مؤسسات رسانه‌ای به ثبت رسیده است که مواردی از آزار، پارازیت و تحریک آنها، هک پایگاه‌های الکترونیکی و مصادره تجهیزات نیز میان این تعداد بوده است.

تعدی‌های داخلی در فلسطین

در چارچوب حمله به رسانه‌ها در خاک فلسطین در کرانه باختری اشغالی و غزه، در سال 2015 بیش از 164 مورد به ثبت رسیده است که از این تعداد، 77 مورد بازداشت، توقیف و احضاریه بوده که 5 خبرنگار زن در میان آنها بوده است. 39 مورد حمله و مجروحیت نیز ثبت شده است که یکی از خبرنگاران در جریان یک جنایت در غزه کشته شد. اتحادیه همچنین 17 مورد رسوایی، تهدید و اتهام ثبت کرده است و 31 مورد دیگر نیز ممنوعیت از کار، اشکال تراشی و توقیف فعالیت و مصادره ابزار و آلات رسانه‌ای نیز بوده است.

جزئیات اقدامات تجاوزکارانه‌ای که دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در فلسطین در سال 2015 به ثبت رسانده به ترتیب ماه به شرح زیر است:

ژانویه

26 مورد تعدی در ماه ژانویه 2015 از سوی نیروهای اشغالگر صهیونیستی عیله رسانه در فلسطین صورت گرفته است. این اقدامات شامل بازداشت و توقیف 7 روزنامه‌نگار از جمله یک زن بوده که رژیم صهیونیستی وی را از شهر قدس تبعید کرده است.

علاوه بر این در این ماه، 8 روزنامه‌نگار مورد اصابت قرار گرفتند و 8 نفر دیگر در طی پوشش خبری در کرانه باختری و قدس اشغالی مورد حمله واقع شدند. یک رونامه‌نگار دیگر برای بازجویی احضار و بازداشت 2 نفر دیگر نیز تمدید شد.

در حوزه داخلی در فلسطین: در این زمینه 17 مورد شناسایی و ثبت شده است از این میان 2 نفر دستگیر و 4 نفر دیگر احضار شدند. 3 نفر نیز از جمله یک خبر نگار زن از سوی تعدادی ناشناس مورد حمله واقع شدند. 4 نفر دیگر بازداشت شده و محاکمه یک روزنامه‌نگار نیز به تعویق افتاد. 2 نفر دیگر مورد اتهام و افترا قرار گرفته‌ و از فعالیت یک تیم تصویر بردار جلوگیری شد.

فوریه

در این ماه 27 مورد تعدی به رسانه‌ها در فلسطین صورت گرفت که از این میان 2 نفر از خبرنگاران زن توقیف و از مسجد الاقصی اخراج شدند. علاوه بر این رژیم صهیونیستی، محاکمه 8 خبرنگار  دیگر از جمله دو زن را به تعویق انداخت.

همچنین 13 خبرنگار دیگر مورد اصابت قرار گرفته و 4 مورد اهانت، تهدید و بستن دفاتر کار نیز شناسایی شده است. بستن خبرگزاری شهاب، تهدید به تعطیلی ایستگاه تلویزیونی وابسته به دولت خودگردان فلسطین به اتهام تحریک مردم نیز از دیگر اقدامات دشمن صهیونیستی در این ماه است.

در حوزه داخلی در فلسطین: 9 مورد اقدامات علیه خبرنگاران شناسایی شده که ربوده شدن چند خبرنگار در غزه؛ بازداشت و احضار 5 روزنامه‌نگار در کرانه باختری و غزه؛ تمدید زمان توقیف دو خبرنگار دیگر و منع فعالیت رسانه‌ای یک خبرنگار زن نیز ثبت شده است.

مارس

نیروهای اشغالگر صهیونیستی در این ماه 28 بار خبرنگاران را مورد آزار قرار دادند که عبارتند از: بازداشت، تمدید بازداشت، توقیف 9 روزنامه‌نگار، ممنوعیت 6 خبرنگار از پوشش خبری، یک مورد ممنوعیت سفر، مجروح شدن 12 خبرنگار پس از ضرب و شتم آنها و شلیک بمب‌های گاز سمی در حین پوشش خبری،

در حوزه داخلی در فلسطین: 7 مورد تعدی در این ماه شناسایی و به ثبت رسیده است که عبارت است از: توقیف، تمدید بازداشت 4 خبرنگار و حمله به 3 تن دیگر.

آوریل

28 مورد تعدی از سوی نیروهای اشغالگر صهیونیستی در این ماه به خبرنگاران انجام شده است که 14 مورد اصابت با گلوله جنگی، پلاستیکی و چند مورد ضربه با قنداق تفنگ بر دست یا پای خبرنگاران (11 روزنامه‌نگار آرژانتینی و 2 روزنامه‌نگار زن) بوده است. علاوه بر این، بازداشت و توقیف 3 خبر نگار دیگر از جمله یک زن، 5 مورد جلوگیری از پوشش رسانه‌ای، 6 مورد کاربرد خشونت و ابطال کارت‌های خبرنگاری و شلیک بمب‌های صوتی از جمله جنایت‌های رژیم صهیونیستی در  این ماه بوده است.

در حوزه داخلی فلسطین: در این ماه 18 مورد تعدی شناسایی و ثبت شده است که کشته‌ شدن کمال ابونحل از تلویزیون فلسطین در غزه در پی یک جنایت، حمله به 11 نفر، بازداشت یک نفر، اخراج 4 دانشجوی اهل غزه  و یک مورد حمله ناگهانی و مصادره اموال خصوصی از آن جمله است.

می

31 مورد تعدی از سوی نیروهای اشغالگر صهیونیستی در ماه می به خبرنگاران شده است. اصابت 19 نفر از جمله 3 روزنامه‌نگار زن (یکی از آنان ایتالیایی بوده است)؛ بازداشت و توقیف  یک زن خبرنگار؛ ضرب و شتم و ممانعت از پوشش خبری؛ مصادره دوربین و تجهیزات 10 خبرنگار (از جمله 4 زن)، حمله به یک منزل مسکونی و یک مورد احضار نیز بوده است.

در حوزه داخلی فلسطین: در این ماه 9 مورد اذیت و آزار  ثبت شده است که 4 مورد آن ضرب و شتم، احضار و بازداشت 2 خبرنگار زن و 3 مورد توقیف و تمدید توقیف بوده است.

ژوئن

در ماه ژوئن 23 مورد مزاحمت از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفت که توقیف و تمدید توقیف و احضار 3 نفر، 12 مورد جلوگیری از پوشش خبری و توقیف، اخراج یک روزنامه‌نگار زن از قدس به مدت 15 روز، حمله الکترونیکی و هک وبسایت مای ارینا و 4 مورد کاربرد خشونت و توهین شناسایی و ثبت شده است.

در حوزه داخلی فلسطین: در این ماه 28 مورد ثبت شده است که 10 مورد توقیف و تمدید توقیف، احضار و بازداشت؛ 8 مورد ممانعت از پوشش خبری؛ 6 مورد توهین، ضرب و شتم و مجروحیت؛ 2 مورد تهدید به قتل و تکفیر؛ 2 مورد حمله به دفاتر و مصادره تجهیزات بود.

جولای

در ماه جولای رژیم صهیونیستی 18 بار به خبرنگاران و تصویربرداران فلسطینی تعرض کرد که شامل 8 مورد ضرب و شتم و مجروحیت (از جمله 3 زن)، 8 مورد جلوگیری از پوشش خبری، بازداشت و احضار دو نفر از جمله یک زن بود.

در حوزه داخلی فلسطین: در این ماه 16 تعرض شناسایی و ثبت شده است که شامل 8 مورد توقیف و تمدید توقیف، بازداشت و احضار؛ 4 مورد ضرب و شتم و شکنجه؛ 3 مورد ممنوعیت پوشش خبری و یک مورد تهدید بوده است.

اوت

در ماه اوت گذشته 65 مورد تعرض از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفت که موارد زیر شناسایی و ثبت شده است: 12 مورد مجروحیت و تعدی؛ 5 مورد حمله به محل کار و مصادره و یا تخریب تجهیزات؛ 11 مورد توقیف، بازداشت، احضار و بازجویی که یکی از خبرنگاران از قدس نیز میان این افراد بوده است؛ 5 مورد ممنوعیت از سفر؛ 28 مورد ممنوعیت سفر از غزه؛ 3 مورد ممنوعیت پوشش خبری و جریمه نقدی؛ و تهدید به توقف پخش رادیویی شبکه الریف در الخلیل.

در حوزه داخلی فلسطین: در این ماه 15 تعرض شناسایی و ثبت شده است، شامل 5 مورد توقیف، بازداشت و احضار (از جمله یک زن)، یک مورد مجروحیت؛ یک مورد حمله به منزل مسکونی؛ 2 مورد ممنوعیت پوشش خبری و تصویربرداری؛ 3 مورد مصادره و شکستن تجهیزات فنی؛ و 3 مورد تهدید به حمله.

سپتامبر

در ماه سپتامبر گذشته 41 مورد تعرض از سوی رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد که عبارت است از: حمله و مجروح کردن 24 تن که 3 تن از آنان زن بودند و یکی از این زنان ایتالیایی بود، 11 مورد ممنوعیت پوشش خبری؛ 6 مورد (از جمله یک زن) توقیف و تمدید مدت توقیف و بازداشت.

در حوزه داخلی فلسطین فلسطین: در این ماه 15 مورد تعرض شناسایی و ثبت شده است که 4 مورد ممنوعیت پوشش خبری؛ 8 مورد توقیف و بازداشت؛ یک مورد حمله ناگهانی به محل سکونت؛ یک مورد تعدی و یک مورد تهدید بوده است.

اکتبر
اکتبر گذشته 159 مورد تعرض رژیم صهیونیستی به خبرنگاران فلسطینی بود از جمله: شهادت احمد الهرباوی شهید 19 ساله انتفاضه که دانشجوی دانشکده ارتباطات و رسانه در دانشگاه غزه بوده است؛ 30 مورد مجروحیت که از این میان 16 مورد اصابت با گلوله فلزی و پلاستیکی، 8 مورد اصابت با گاز فلفل و گازهای سمی و 6 مورد با گلوله جنگی بوده است؛ همچنین 98 مورد حمله  که 12 مورد آن علیه خبرنگاران زن بوده است و 20 مورد دیگر آن در غزه اتفاق افتاد؛ 4 مورد استفاده از خبرنگاران از جمله 2 خبرنگار زن به عنوان سپرهای انسانی؛ یک مورد تهدید به قتل یک خبر نگار زن؛ 7 مورد ممنوعیت پوشش خبری؛ 9 مورد توقیف و بازداشت؛ 4 مورد تحریک علیه رسانه‌ها و پارازیت از جمله پارازیت تلویزیون فلسطین و شبکه قدس و شبکه قدس در شبکه‌های اجتماعی که منجر به بسته شدن صفحه «شارک» وابسته به این شبکه شد.

در حوزه داخلی فلسطین: در این ماه 17 مورد تعدی علیه آزادی رسانه شناسایی و ثبت شده است که در فلسطین و نوار غزه به وقوع پیوست. از این میان 14 مورد در غزه و 3 مورد دیگر در کرانه باختری صورت گرفته است که شامل یک مورد بازجویی؛ 9 مورد توقیف؛ 3 مورد اصابت؛ 3 مورد حمله ناگهانی؛ یک مورد بستن دفتر کار و پلمپ دفتر روزنامه "الغد العربی" بوده است.

نوامبر

در ماه نوامبر گذشته 66 مورد تعرض از سوی رژیم صهیونیستی ثبت شد که بستن 3 شبکه رادیویی در الخلیل(منبر الحریه، دریم، شبکه رادیویی الخلیل) از جمله آنها است. اموال این شبکه مصادره و اغلب تجهیزات آن تخریب شد. قریب به 100 روزنامه ‌نگار و کارمند در این سه شبکه فعالیت می‌کردند که توسط رژیم صهیونیستی تعطیل شد. علاوه بر این، زیان‌های مالی بسیاری ناشی از مصادره و نابودی تجهیزات و تعطیلی این شبکه‌ها به مدت 6 ماه وارد آمده است. این خسارت‌های مالی، صدها هزار دلار تخمین زده شده که از سرگیری فعالیت این شبکه‌ها را مختل خواهد کرد. همچنین تهدید به بستن 3 مؤسسه رسانه‌ای دیگر (2 شبکه رادیویی ناس با مرکزیت پخش جنین، و شبکه رادیویی وی اف ام با مرکزیت پخش الخلیل، و تلویزیون وطن الخلیل) و اتهام این شبکه‌ها، تحریک‌ علیه ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.

مجروحیت 21 خبرنگار که 4 نفر آنها از غزه بودند؛ 11 مورد بازداشت و ابطال کارت‌های خبرنگاری، منع پوشش خبری و شلیک که البته تلفاتی در بر نداشت؛ 17 مورد حمله به مؤسسات و تجهیزات رسانه‌ای و شکستن آنها.

ممنوعیت سفر یک خبرنگار زن؛ 7 مورد تهدید به قتل، تلاش برای زیر گرفتن آنها با خودرو، توهین و ناسزا به خبرنگاران؛ 3 مورد حمله ناگهانی به منازل مسکونی خبرنگاران.

در حوزه داخلی فلسطین: در این ماه 6 مورد تعرض شناسایی و ثبت شده است که بازداشت یک نفر از کادر شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای الاقصی، ارسال 2 نامه تهدیدآمیز به مؤسسات رسانه‌ای؛ بستن یک دفتر رسانه‌ای و توقیف و بازداشت یک خبرنگار زن از این میان بوده است.

دسامبر

در ماه دسامبر گذشته 62 مورد تعرض از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفت؛ شهادت احمد جحاجحه عکاس 23 ساله که ملقب به عکاس شهدا است از جمله این تعرض‌های رژیم صهیونیستی است. 25 مورد مجروحیت ناشی از حمله مستقیم (از جمله 3 زن)؛ 10 مورد حمله غیر مستقیم؛ 9 مورد بازداشت و توقیف از جمله یک خبرنگار خارجی؛ محمد القیق روزنامه‌نگار زندانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بیش از 7 بار مورد تعرض، شکنجه و سوء رفتار در بازجویی‌ها قرار گرفت. وی از ملاقات با وکیل و بستگانش منع می‌شد؛ 5 مورد ممانعت از پوشش خبری و ابطال کارت‌های خبرنگاری؛ حملات ناگهانی برای تفتیش دفاتر و مصادره تجهیزات رسانه‌ای و بستن دفاتر و مؤسسات رسانه‌ای؛ بیش از 5 مورد هک پایگاه‌های الکترونیکی.

در حوزه داخلی فلسطین: در این ماه 8 مورد تعرض شناسایی و ثبت شده است. ممنوعیت از کار و ایجاد مزاحمت برای شبکه ماهواره‌ای الاقصی؛ 4 مورد احضار، بازجویی و بازداشت و 3 مورد تعدی در ماه دسامبر صورت گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.