وزیر نیرو گفت: ایران هفتمین کشور جهان است که می‌تواند بیش از ۹۰ درصد از نیاز خود را به تجهیزات صنعت برق تأمین کند.

 ایران جزو ۷ کشورِ قادر به تامین بالای ۹۰ درصد تجهیزات برقی مورد نیاز است

به گزارش قدس انلاین  و به نقل از تسنیم،حمید چیت چیان در مراسم اختتامیه ششمین کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی کشور، اظهار داشت: در بخش برق روی تولید متمرکز شده‌ایم و در تولید برق نیز روی نیروگاه‌های حرارتی متمرکز شده‌ایم چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا 50 سال آینده نیز همچنان نیروگاه‌های حرارتی مهمترین منبع تولید برق جهان هستند.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت نصب شده تولید برق در ایران 73 هزار و 744 مگاوات است که از این رقم 60 هزار و 95 مگاوات نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و بخاری است و یک هزار و 191 مگاوات نیروگاه‌های دیزلی است و همانطور که مشخص است حدود 85 درصد از کل ظرفیت نیروگاهی کشور به نیروگاه‌های حرارتی اختصاص دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون بیش از 60 درصد نیروگاه‌های حرارتی ایران در دست بخش خصوصی است، گفت: ما نیاز داریم طی 10 سال آینده 47 هزار مگاوات تا 50 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم که از این نیاز، 26 هزار مگاوات فقط در برنامه ششم توسعه دیده شده که این به معنی آن است که باید سالی 6.7 درصد ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور افزایش پیدا کند.

چیت چیان افزود: در حال حاضر متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور 37 درصد است که باید تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به 41 درصد برسد.

وی از پیش بینی احصا و بهره برداری از 4 هزار و 700 مگاوات ظرفیت جدید در انرژی‌های تجدیدپذیر در طی سالهای برنامه ششم خبر داد و گفت: هر سال باید در کشور حدود 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم و از آنجایی که هر نیروگاه سه سال طول می‌کشد که وارد مدار شود یعنی در هر لحظه باید 12 هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث داشته باشیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم‌اکنون می‌توانیم بیش از 90 درصد کل نیازهای صنعت برق کشور را در داخل تولید کنیم، گفت: در سراسر دنیا کشورهای ژاپن، چین، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا هستند که می‌توانند بیش از 90 درصد نیاز صنعت برق کشور خود را در داخل کشورشان تولید کنند و اکنون ایران هفتمین کشوری است که در جهان می‌تواند بیشتر نیاز صنعت برق خود را به تجهیزات در داخل کشور تولید و تأمین کند.

چیت چیان با تأکید براینکه در شرایط امروز دنیا بدون رقابت‌پذیری امکان توسعه وجود ندارد، گفت: اگر صنعتی با مکانیزم‌هایی مثل حمایت دولتی شرایط انحصاری ایجاد کند و در این شرایط رشد کند به مرور زمان هزینه‌های داخلی‌اش بالا می‌رود و با کاهش کارایی و دیگر مشکلات عدم بهره‌وری مواجه شده و در نهایت متوقف می‌شود.

وی افزود: صنعت نیروگاهی ایران باید متوجه این مسئله باشد و همواره خود را در سطح رقابت‌پذیری جهانی نگه دارد چرا که اگر صنعتی امروز موفق است هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد که این صنعت موفق بماند مگر آنکه همواره خود را در شرایط رقابت‌پذیری جهانی نگه دارد.

وزیر نیرو بیان کرد: در صنعت نیروگاهی برای باید از توربین‌های کلاس E عبور کرده و به توربین‌های کلاس F و بالاتر وارد شویم.

چیت چیان خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌هایی که در وزارت نیرو انجام شده با توجه به قیمت‌های پایین انرژی‌های فسیلی در شرایط فعلی، اگر از توربین کلاس F استفاده کنیم تمام سرمایه گذاری انجام شده از محل صرفه جویی گاز طبیعی بازمی‌گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.