قدس/ ایستگاه/ مجید تربت زاده : نیمه شب ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۵ نیروهای آمریکایی مستقر در عراق به دفتر نمایندگی ایران در اربیل حمله می‌کنند و پنج دیپلمات ایرانی را با خود می‌برند... دو نفر از دیپلمات‌ها کمتر از یکسال بعد و سه نفر دیگر در سال ۸۸ آزاد می‌شوند.

جاسوس بازی  / سخنگوی کاخ سفید: «لوینسون» در ایران نیست

  اول: فایننشیال تایمز
 ماجرای بالا هیچ ارتباطی به ناپدید شدن «رابرت لوینسون» ندارد، اما فایننشیال تایمز سه ماه بعد آن را به ماجرای گم و گور شدن او در جزیره کیش (اسفند85) گره می‌زند. فروردین سال 1386 و کمتر از یک ماه پس از ناپدید شدنش می‌نویسد: «رابرت لوینسون که چندی پیش در ایران ناپدید شده بود، از سوی مقام‌های ایرانی دستگیر شده است»
این روزنامه در ادامه ادعاهایش می‌نویسد:« ممکن است دستگیری «رابرت لوینسون» پاسخی باشد به دستگیری پنج ایرانی که در اربیل دستگیر شدند»!

  دوم : آسوشیتد پرس
از سال 86 تا مدتی در رسانه ها، خبر و گزارشی آن چنانی از این ماجرا دیده نمی شود، جز ادعا و اصرار مقام‌های آمریکایی و تکذیب مقام‌های ایرانی. سال 89 محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسش یک خبرنگار می‌گوید: «...از دستگاه اطلاعاتی خواسته ام به دستگاه اطلاعاتی آمریکا برای یافتن او کمک کند». در این میان چراغ اول را آسوشیتدپرس روشن می‌کند. آذر ماه سال 90 در گزارش خود به ویدیویی که ادعا می‌شود، به ایمیل خانواده لوینسون ارسال شده، اشاره کرده و نتیجه می‌گیرد که این تصاویر نشان می‌دهد، لوینسون در ایران نیست، بلکه جایی در پاکستان یا افغانستان به سر می‌برد.

  سوم: ارسال دوباره فیلم و عکس
حالا سال 91 است و شش سال از ناپدید شدن لوینسون که آمریکایی‌ها بارها ادعا کرده اند، کارمند بازنشسته اف بی آی است، می‌گذرد. آسوشیتدپرس باز هم گزارشی دیگر منتشر می‌کند و این بار هم ادعا می‌شود با توجه به فیلم و عکس‌های جدیدی که به ایمیل خانواده اش ارسال شده، به نظر می‌رسد لوینسون در ایران است و ایرانی‌ها تصمیم دارند از او به عنوان برگ برنده در مذاکرات استفاده کنند!

  چهارم: گند جاسوسی بالا می‌آید!
21 آذر سال 92 آسوشیتدپرس گزارشی جنجالی را منتشر می‌کند: رابرت لوینسون در پوشش بررسی قاچاق سیگار و در واقع برای جاسوسی از مسایل هسته ای و رابطه ایران و حزب الله به کیش اعزام شده است// کاخ سفید اعلام می‌کند او در حین دستگیری، کارمند دولت نبوده است// ایران به صورت رسمی خواستار توضیح آمریکا می‌شود// سنای آمریکا از ایران درخواست می‌کند، به یافتن این فرد کمک کند// ظریف اعلام می‌کند، او در ایران نیست// سیا برای یافتن آقای جاسوس جایزه 5/1 میلیون دلاری تعیین می‌کند// وکیل خانوادگی لوینسون: اگر می‌دانستم جاسوس است، وکالتش را قبول نمی کردم// خانواده لوینسون: سیا و اف بی آی خیانت کرده اند که جاسوس بودن او را پنهان کرده اند// سازمان سیا به دنبال تحقیقات داخلی سه نفر را اخراج و چند نفر را توبیخ می‌کند...

   پنجم: بالاخره جاسوس کجاست؟
 پس از 10 سال هنوز کسی چیزی نمی داند. البته به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها در این مدت بیش از هرکسی علاقه مند بودند هر از چندی با بهانه‌های گوناگون، ماجرای «رابرت لوینسون» را به رسانه‌ها بکشانند.
اواخر سال 1393 و پس از مدتی سکوت در باره افتضاح جاسوسی لوینسون، سازمان سیا جایزه یافتن این فرد را از 5/1 میلیون به پنج میلیون دلار افزایش می‌دهد. چندی بعد مجلس نمایندگان آمریکا، هرگونه توافق هسته ای را به آزادی سه جاسوس و همکاری برای یافتن لوینسون منوط می‌کند. اما همین سه روز قبل و پس از اعلام اجرای برجام، برخی مقام‌های آمریکایی اعلام می‌کنند، او در اسارت مرده است! سناریو تا دیروز و اعلام رسمی سخنگوی کاخ سفید ادامه پیدا می‌کند: «آقای جاسوس در ایران نیست»! این نخستین اعتراف رسمی و محکم آمریکایی‌ها به شمار می‌رود.
لوینسون حالا در میان شهروندان آمریکایی، رکورد دار طولانی‌ترین دوره اسارت در خارج کشور است. هنوز نمی دانیم کجاست؟ شاید آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده تصاویر رها کردن جسدش را در دریا منتشر کنند! به نظر شما این بار جسد لوینسون نصیب کوسه‌های کدام دریا می‌شود؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.