قدس آنلاین: رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان با ابراز تأسف از اینکه رکود اقتصادی در سال ۹۴ سبب بیکاری ۱۰ هزار نفر در سطح کشور شده است، بیان کرد: بر طبق آمارها عمده‌ترین بیکاری‌ در بخش صنعت بوده و آنهایی که قطعه‌ساز برای شرکت‌های بزرگ بودند، اکنون بیشترین ضربه را متحمل شده‌اند.

امسال رکود اقتصادی ۱۰ هزار نفر را در کشور بیکار کرد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، مجتبی مولیایی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه  رکود ایجاد شده تنها ناشی از مبحث تحریم‌ها نیست،ادامه داد: عدم برنامه‌ریزی دقیق، نبود حمایت‌های واقعی و شعار بدون عمل از دیگر علل رکود اقتصادی در کشور است.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان با ابراز تأسف از اینکه رکود اقتصادی در سال 94 سبب بیکاری 10 هزار نفر در سطح کشور شده است، بیان کرد: بر طبق آمارها عمده‌ترین بیکاری‌ در بخش صنعت بوده و آنهایی که قطعه‌ساز برای شرکت‌های بزرگ بودند، اکنون بیشترین ضربه را متحمل شده‌اند.
وی با بیان اینکه رکود فشار مضاعفی بر جامعه کار و کارگری متحمل کرده است، تاکید کرد: امسال تعداد بسیاری از کارگران صنعتی بالای 10 تا 15 درصد در واحدهای که هنوز هم مشغول به فعالیت هستند نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و این مساله دغدغه‌های برای صندوق و جامعه ایجاد می‌کند.
مولیایی پیرامون اینکه چه تعداد کارگر امسال در واحدهای صنعتی تعدیل شده‌اند، یادآور شد: نمی‌توانیم آمار دقیقی ارایه دهیم، زیرا چنانچه خبرها موثق نباشد دچار مشکل می‌شویم، اما برطبق آمارها 10 هزار نفر امسال در سطح کشور بیکار شده‌اند.
وی در پاسخ به اینکه آیا آماری از تعطیلی و یا تعدیل کارگران در استان اصفهان موجود است، گفت: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است به طبع از مابقی استان‌ها بیشتر متحمل این زیان شده و در سال جاری با تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی؛ 10 تا 15 هزار نفر به تعداد بیکاران این استان اضافه شده است.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان تصریح کرد: تحریم‌ها و رکود اقتصادی سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک زیر 4 تا 5 نفر در سطح استان اصفهان شده است.
وی پیرامون به تعویق افتادن حقوق کارگران، اظهار کرد: تا سال 93 که بحران تحریم نبود حقوق‌های معوقه نداشتیم، اما امسال 90 درصد واحدهای صنعتی حقوق کارگران را به موقع پرداخت نکرده و 3 تا 4 ماه حقوق‌های معوقه دارند.
مولیایی تاکید کرد: کارگران با حقوق 700 هزار تومانی دیگر قادر به ادامه زندگی در رکود اقتصادی حاکم بر جامعه نیستند.
وی اضافه کرد: در ماه‌های پایانی سال 94 مبحث شورای عالی کار و مساله حقوق کارگران مطرح می‌شود، امیدواریم رکود دستمزدها را تحت تاثیر خود قرار ندهد و بهانه‌ای برای عدم افزایش نباشد.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان با انتقاد از اینکه بازی‌های سیاسی و جناحی در زمان انتخابات در رکود اقتصاد نقش بسزایی دارد، گفت: متاسفانه بیشترین تمرکز دولتمردان در این موقیعت به بازی‌های سیاسی و جناح‌بندی‌ها است و حمایت از تولید و صنعت در اولویت آخر آنها قرار دارد که این خود مشکلاتی را در جامعه کار ایجاد می‌کند.
وی با درخواست از جامعه کارگری که با فریاد تشکل‌های کارگری برسد و بیان کرد: هیچ‌گونه توقعی از دولت در بحث کمک‌های مدنی نداریم، نمی‌خواهیم وام‌دار دولت باشیم، خواستار مستقل بودنیم.
مولیایی با تاکید بر اینکه احیای تشکل‌های کارگری همت و همدلی کارگران را می‌طلبد، ادامه داد: با حفظ این تشکل‌ها مطالبات کارگران را رسیدگی می‌کنیم، زیرا با نابودی تشکل‌های کارگری در مبحث اجرای قوانین دچار سردرگمی خواهیم شد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.