سامان سالور می‌گوید یک مدیر غیر از قانون‌مندی باید جسارت کافی را در انجام کارهایش داشته باشد.

جشنواره نشان داد که بلد است اجحاف کند
به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سامان سالور، کارگردان سینما در خصوص پیگیری روند جشنواره فجر امسال و کیفیت آن تا به این لحظه گفت: جشنواره را در این حد می‌شناسم که یکسری فیلمساز زمان نزدیک به جشنواره، تصمیم به ساخت فیلم می‌گیرند و این چرخه در این برهه زمانی سریعتر می‌چرخد. در خصوص امسال نیز به نظرم به لحاظ تولیدی سال بدی باشد و تا آنجایی که اطلاع دارم، از نسل‌های مختلف حضور دارند و بسیار شلوغ شده است.
 
وی افزود: با همه تفاسیر امیدوارم جشنواره قابل توجهی داشته باشیم؛ چون به ناگزیر آیینه تمام نمای سینمای ایران است. در کل امید آن دارم که بعد از گذشت سی ‌و سه دوره سینما و جشنواره ما به جسارت و تفکر جدیدی به جای رابطه برسد و هیئت انتخاب و داوران غیر از سلیقه به انصاف و وجدان نزدیک شوند تا در نتیجه خستگی به تن فیلمسازان و در پی آن سینما نماند.
 
وی ادامه داد: متأسفانه در جشنواره‌های فجر فیلمسازی که با استعداد بوده و با جسارت کارش را انجام داده و این موضوع را در فیلم‌هایش عرضه کرده، دیده نشده است. به عنوان نمونه و بدون اغراق سالی که «چند کیلو خرما» ساخته شد، در عین حیرت همگان به بخش مسابقه راه پیدا نکرد و جشنواره نشان داد که بلد است اجحاف کند.
 
کارگردان «تمشک» در خصوص آشنایی با محمد حیدری دبیر جشنواره و قانون‌مند بودن او عنوان کرد: از نزدیک با حیدری ملاقات نداشتم و او را نمی‌شناسم؛ اما باید توجه داشت که قانون‌مند بودن یک طرفه دردی از دردهای جشنواره را دوا نمی‌کند؛ بلکه یک مدیر خوب باید در کنار قانون شجاعت نیز داشته باشد و با عملکردی مناسب به نفع تولید سینمای ایران قدم بردارد.
 
سالور تصریح کرد: معمولاً هیئت انتخاب در جشنواره‌های فجر نام‌ها را کنار نمی‌گذارند و با دوستان فیلمساز و افرادی خاص رودربایستی دارند. این موضوع در جشنواره امسال نیز نمود کرد که حیدری باید با جسارت و محکم بودن و با قاطعیت با این موضوع از همین ابتدا برخورد کند.
 
وی افزود: به شخصه در هر جشنواره خارجی که بنا به هر دلیلی حضور داشتم، شاهد بودم که انتخاب و اظهارنظر هیئت انتخاب و داوری بر اساس سلیقه جمعی بوده و تعارفات و رودربایستی‌ها دخالتی نداشت. متأسفانه در ایران کمتر اتفاق می‌افتد که فیلم‌ها بر اساس سلیقه جمعی انتخاب می‌شوند.
 
این کارگردان عنوان کرد: اگر زمانی در جشنواره فیلم فجر هیئت انتخاب و داوری به درستی و منصفانه کار خود را انجام دادند، وظیفه سینماگران است که مردانه به پای آرای آن‌ها بایستند و این عده را حمایت کنند که متأسفانه در این بخش نیز کمتر اتفاق می‌افتد.
 
سالور خاطرنشان کرد: مسائل پشت پرده باعث شده که هر ساله کیفیت جشنواره فیلم فجر، تحت‌الشعاع عملکرد آن‌ها قرار بگیرد و ضرب‌المثل «هر سال می‌گیم دریغ از پارسال» را برای جشنواره فجر به کار ببریم و تأسف بخوریم.
 
وی با بیان این مطلب که می‌توان عملکرد جشنواره فجر را به راحتی پیش‌بینی کرد، گفت: دو سال پیش و یک ماه قبل از برگزاری جشنواره برنده‌ها را پیش‌بینی کردم که متأسفانه یا خوشبختانه نزدیک به 80 درصد درست بود. می‌خواهم بگویم که ما به نحوی با این رویداد مهم برخورد کردیم که جایگاه خود را از دست داده. در صورتی که جشنواره‌های فیلم یا هر مجمع بین‌المللی فرهنگی دنیا برای مخاطبان غافلگیری دارد و با ارائه آثار فیلمسازان جوان و ناشناخته و مطرح کردن آن‌ها اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای را برای همه رقم می‌زنند.
 
این کارگردان بیان کرد: البته باید افتخار کنیم جزو کشورهایی هستیم که سالیانه 70-60 فیلمساز را وارد سینما می‌کنیم و برخی از آنها مورد توجه سینماگران دنیا قرار می‌گیرند. پس باید با برنامه‌ریزی مدون و دقیق در خصوص حمایت از آن‌ها گام‌های بلند و مثبتی برداریم و از پتانسیل‌های نهفته آن‌ها بهترین بهره‌برداری را انجام دهیم.
 
وی افزود: البته انتقادهای من و کسانی که با من هم عقیده هستند، فقط متوجه جشنواره فیلم فجر نیست. بلکه فیلمسازان به خصوص آنهایی که با تولید بد باعث دفع مخاطب و پایین آوردن سطح کیفی جشنواره می‌شوند و قرار است خوراک جشنواره و یک سال سینما را تأمین کنند، نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
 
سالور در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: اگر قرار است شاهد جشنواره و سینمایی پویا باشیم، باید دست از حسادت و خودخواهی برداریم. جسارت نه گفتن منصفانه بین هیئت انتخاب و داوری به وجود آید. افرادی که به صورت غیر هنری دست به ممیزی می‌زنند سایه خود را کنار بکشند و از زمان صدور پروانه ساخت تا پایان اکران از فیلمساز حمایت کافی شود و مسائل مختلف و اساسی دیگری که همه ما به آن‌ها واقف هستیم را به درستی رعایت و اجرا کنیم. یعنی می‌توان گفت قانونمندی شرط لازم است، اما شرط کافی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.