۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 341326

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: گرچه " سندروم تخمدان پلی کیستیک" یک بیماری مزمن و جدی محسوب می شود اما به کمک درمان های مناسب می توان علائم آن را کنترل کرد و زندگی طبیعی داشت.

این مطلب را حتما خانم ها بخوانند!

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری های دستگاه تولید مثل خانم ها و مربوط به غدد درون ریز است که در سنین نوجوانی و ابتدای جوانی بسیار رایج است. جزئیات راجع به این بیماری طی چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و متخصصان بیش از پیش به ضرورت توجه به آن در همه جوامع هشدار می دهند.

 به نظر می رسد 5 تا 10% خانم های جوان مبتلا باشند و بسیاری از خانم ها نیز اطلاعی از مشکل خود ندارند. سندروم تخمدان پلی کیستیک تغییرات جدی در بدن ایجاد می کند و در موارد خیلی شدید می تواند منجر به نازایی و افت شدید کیفیت زندگی شود.

علل و عواقب بیماری

سندروم تخمدان پلی کیستیک یک ناهماهنگی هورمونی است که با تاثیرات منفی مانند خونریزی های نامنظم قاعدگی، رویش غیر عادی موهای زائد و آکنه مزمن همراه است.

این بیماری به دلیل تشکیل کیست های کوچک به نام فولیکول و افزایش جدار خارجی تخمدان ها ایجاد می شود که معمولا درمان طولانی را نیاز دارد. البته می توان علائم و تاثیرات آن را کنترل کرد تا خانم ها زندگی سالم و فعالی داشته باشند. در این صورت لازم است خانم ها علائم شروع بیماری را بشناسند تا بتوانند در مراحل اول بیماری را تشخیص دهند تا به ناراحتی مزمن و سختی تبدیل نشود.

 علائم هشدار دهنده ابتلا به سندروم " تخمدان پلی کیستیک"

در بسیاری از موارد علامت بارزی برای تشخیص این بیماری دیده نمی شود. اما اگر خانم ها دچار سیکل های قاعدگی نامنظم و خونریزی های غیر عادی هستند باید حتما به متخصص مراجعه کنند. اما از جمله برخی دیگر از علائم مهم به خصوص در صورت پیشرفت بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آکنه

آکنه رایج ترین نشانه سندروم تخمدان پلی کیستیک است که البته شدت آن متغیر است. آکنه به سختی درمان می شود و تاثیر زیادی در اعتماد به نفس افراد دارد. این اختلال پوستی در نتیجه تولید بیش از حد تستوسترون است که این هورمون باید در حد کاملا متعادل به خصوص در خانم ها ترشح شود. در صورتی که سندروم تخمدان پلی کیستیک علت آکنه باشد نیاز به درمان است تا کنترل شود.

  • هیرسوتیسم

هیرسوتیسم یا افزایش غیر عادی موهای زائد مشکلی است که بسیاری از خانم ها با آن روبرو هستند. گرچه رویش موهای زائد طبیعی است اما اگر بسیار زیاد و ضخیم مانند موهای بدن آقایان باشد حتما باید جدی گرفته شود. این مشکل نیز مانند آکنه ناشی از افزایش تستوسترون است زیرا پوست و فولیکول های مو نسبت به ترشح زیاد این هورمون بسیار حساس هستند.

  • لکه های تیره روی پوست

بسیاری از نوجوانان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستسک دچار افزایش زیاد انسولین خون می شوند که با بروز لکه های تیره روی قسمت های مختلف بدن مانند گردن، زیر بغل، صورت، دست ها و قسمت بالایی باسن همراه است.

  • اختلالات باروری

بعضی از خانم های مبتلا به این بیماری از وضعیت سالم رحم و تخمدان برخوردارند اما گروهی دیگر از بیماران دچار کاهش قابل توجه تخمک گذاری هستند که تاثیرات جدی بر باروری می گذارد. اما خوشبختانه روش های درمانی می تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کند و قدرت باروری را بهبود دهد.

  • چاقی

به نظر می رسد 50% از خانم ها مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک حتی به رغم رعایت رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

طاسی یا ریزش بیش از حد مو در خانم ها یکی از علائم بسیار جدی این بیماری در خانم هاست. گرچه علل دیگری نیز ممکن است زمینه ساز ریزش موها شوند اما نباید این بیماری را نادیده گرفت زیرا تغییرات هورمونی به طور مستقیم بر سلامت موها تاثیر می گذارند.

به خاطر داشته باشید که در صورت وجود سابقه خانوادگی این بیماری حتما علائم را جدی بگیرید و به موقع به پزشک مراجعه نمایید.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.