قدس/ یزد/ سمیه شرف دینی : نزدیک به یک دهه از فعالیت تنها کشتارگاه صنعتی استان می‌گذرد و این واحد که هرگز نتوانست در برابر کشتارگاه‌های سنتی قد علم کند، این روزها در حال واگذاری از سوی شهرداری است.

سلاخی تنها کشتارگاه صنعتی یزد

شهرداری با توجه به فشارهای بانک پرداخت‌کننده تسهیلات برای ساخت کشتارگاه، چوب حراج به این واحد مکانیزه و صنعتی زده تا شاید از محل فروش آن بدهی بانک تسویه شود.

 دولت به تعهداتش عمل نکرد
شهردار یزد اصلی‌ترین دلیل موفق نبودن این کشتارگاه صنعتی را عمل نکردن دولت به تعهداتش برای تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی عنوان کرد و اظهارداشت: شهرداری سرمایه‌گذاری برای ساخت کشتارگاه را متعهد شد و به تعهدات خود هم عمل کرد. محمدرضا عظیمی‌زاده افزود: کار ساخت این کشتارگاه در سال 84 با پرداخت تسهیلات دولتی و مشارکت شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه صنف قصابان، شهرداری و سازمان همیاری شهرداری‌ها ‌آغاز شد. وی تصریح کرد: الزام قصاب‌ها به رعایت شرایط کشتار در کشتارگاه صنعتی از جمله کشتار از سوی سلاخ و نگهداری 24ساعته گوشت در سیستم پیش‌سرد و از همه مهم‌تر طی مسافت 45 کیلومتر از مرکز شهر به محل کشتارگاه موجب شد که استقبال از کشتارگاه صنعتی رفته رفته کاهش یابد. به این ترتیب بخش عمده‌ای از کشتار شهر یزد با تعطیل شدن کشتارگاه سنتی مرکز استان به کشتارگاه سنتی مهریز سوق داده شد، زیرا فاصله این کشتارگاه تا مرکز استان بمراتب کمتر از فاصله شهر یزد تا کشتارگاه صنعتی است.
وی با تأکید بر جانمایی نادرست محل ساخت کشتارگاه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان، افزود: به این ترتیب تنها کشتارگاه سنتی که در استان تعطیل شد، کشتارگاه تفت بود که البته دام‌های این شهرستان در حال حاضر در باغ‌ها کشتار می‌شوند.
عظیمی‌زاده با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی استان توان رقابت با واحدهای سنتی ندارد، گفت: این در حالی است که شاهد صدور مجوزهای جدید برای ساخت کشتارگاه‌های جدید صنعتی در استان هستیم و کشتارگاه‌های سنتی میبد و اردکان نیز نیمه صنعتی شده است، در حالی که کشتارگاه صنعتی دام یزد با یک سوم ظرفیت فعال است و زیرساخت‌های فراهم شده در این کشتارگاه، این شرایط را فراهم کرده تا بتوان بخش قابل توجهی از گوشت استان یزد را تأمین کرد، اما در حال حاضر فقط با یک سوم ظرفیت خود فعال است.
وی خــاطر نشـــان ســـاخت: دام‌پزشکی نیز نظارت چندانی بر کشتارگــاه‌های سنتی ندارد و وقتی کشتارگاه سنتی تعطیل نشود، بازهم استقبالی از کشتارگاه صنعتی نخواهد شد.
وی با انتقاد از واگذاری زمین برای ساخت کشتارگاه صنعتی در مهریز گفت: چنانچه این کشتارگاه ساخته شود، کشتارگاه فعلی دام یزد تعطیل خواهد شد.
شهردار یزد با بیان اینکه برای ساخت این کشتارگاه تسهیلات بانکی نیز گرفته شده، گفت: بانک برای مانده تسهیلات خود که معوق است، فشار وارد می‌کند، اما به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط تسهیلات
نتوانسته ایم پاسخگوی بانک باشیم.
وی از آمادگی شهرداری برای خرید کامل سهم سهام داران و واگذاری به بخش خصوصی خبر داد و گفت: شرکا تصمیم به واگذاری سهام خود را داشتند، اما امور پشتیبانی دام و طیور با این واگذاری مخالف است و سهام خود را واگذار نمی‌کند.

 از ابتدا اشتباه بود
استاندار یزد نیز در خصوص وضعیت کشتارگاه صنعتی دام یزد و گلایه‌های موجود از این کشتارگاه اظهار داشت: ساخت این کشتارگاه از ابتدا کاری اشتباه و بیهوده بود.
وی افزود: فاصله ۴5 کیلومتری کشتارگاه از سطح شهر و ضعف‌هایی که این مکان دارد، نشان می‌دهد که مطالعه و کارشناسی برای ساخت آن نشده بود.
«میرمحمدی» از اعضای شورا و شهردار خواست تا پیشنهادها و راهکارهای لازم را برای برون رفت از مشکلات کشتارگاه صنعتی دام و جلب رضایت قصابان برای فعالیت در این مجموعه ارایه کنند.

 قابل‌قبول نیست
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد نیز گفت: كشتارگاه صنعتي دام 11سال پیش‌ساخته شده و اكنون اعضاي شوراي شهر از مسؤولان ارشد استان مطالبه می‌کنند.
سید محمدرضا سید حسینی افزود: در یک مقطعی کشتارگاه‌های میبد و اردکان را تعطیل کردیم و برنامه داشتیم که کشتارگاه مهریز را هم تعطیل کنیم، ولی نمی‌توانستیم یک شبه آن را تعطیل کنیم. شهرداری اردکان کشتارگاه خود را با بیش از صرف یک میلیارد تقریباً صنعتی کرد. میبد هنوز تعطیل است، اما شهرداری میبد هم دارد به سمت نیمه صنعتی کردن می‌رود.
سید حسینی اظهار داشت: کشتارگاه مهریز میزان کشتار زیادی دارد. علت تمایل قصابان هم این است که از صاحب کشتارگاه دام نسیه خریداری کرده‌اند. از طرفی صاحب کشتارگاه مهریز حاضر است، کشتارگاه یزد را نیز بخرد.

 شورای شهری‌ها چه می‌گویند؟
عضو شورای شهر یزد هم با انتقاد از وضعیت موجود کشتارگاه دام اظهار داشت: از نظر شورای شهر یزد، این مشکل مانند زخمی بر تن شهر جلوه می‌کند که با سرمایه‌گذاری هنگفتی ساخته شده است.
محمدفقیه خراسانی افزود: اگر کشتارگاه دام یزد با تمام ظرفیت خود فعال بود و از فعالیت‌های جنبی که برای آن تعریف شده بهره می‌برد، اکنون به این وضعیت دچار نشده بود که در آستانه تعطیلی باشد.
با تمام آنچه گفته شد، چند پروژه مهم دیگر در شهر یزد وضعیتی مانند این کشتارگاه دارند و متأسفانه بودجه‌های هنگفتی نیز در این مورد هزینه شده است، اما زمان بهره‌برداری با هزار مشکل جدید مواجه می‌شویم!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.