قدس/ فناوری/ یاسمین مشرف: آیا فناوری «مهندسی کودکان» به ایجاد نسل جدیدی از انسان‌ها منجر خواهدشد؟

  ایجاد نسل جدید با مهندسی کودکان

دانشمندان و کارشناسان غربی بر این باورند که این فقط جنگ، سیاست یا فقر نیست که ماهیت انسان را تهدید می‌کند، بلکه طراحی‌های جدید درزمینه ساخت هوش مصنوعی و پیشبرد برنامه
designer babies یا «کودکان انتخابی» می‌توانند تهدیدهای بزرگ تری برای انسان امروزی باشند.
«ست شوستاک»، مدیر تحقیقات مؤسسه هوش فرازمینی معتقد است، توسعه فناوری در این
زمینه ها، به ایجاد گونه‌های جدید «نا آشنا»یی از انسان‌ها منجر خواهدشد: «ما در نهایت خواهیم توانست نسلی تولید کنیم که به اندازه‌ای که سگ‌ها با گرگ‌های خاکستری تفاوت دارند، با ما متفاوت باشند.» مدیر تحقیقات مؤسسه هوش فرازمینی می‌گوید: جدای از تهدیدات خود مخربی که در حال حاضر بشر متوجه خود ساخته است، سه چیز بزرگی که در قرن 21 اتفاق خواهد افتاد، این‌ها هستند: نخست اینکه ما در نهایت به درک زیست شناسی در سطح مولکولی خواهیم رسید. با پیشرفت در این زمینه انسان قادر خواهد بود تمام بیماری‌ها را درمان کند و با تحقق برنامه کودکان انتخابی، آغاز عصری جدید را رقم بزند.  وی همچنین معتقد است، انسان به انگیزه دستیابی به منابع بیشتری از موادی مثل مس، روی و پلوتونیم به دنبال دست اندازی به فضاهای مجاور زمین نیز خواهدبود که این البته حل مشکل جمعیت را نیز درپی خواهدداشت.
با پیشرفت فناوری انتظار می‌رود نوادگان انسان‌های کنونی بتوانند کوچ نشین هایی در ماه یا مریخ ایجاد کنند، اما گزینه بهتر، ایجاد زیستگاه هایی است که شما بتوانید در آن‌ها بدون لباس فضانوردی زندگی کنید.
کافی است «ایستگاه فضایی بین المللی» را چند هزاربرابر بزرگ‌تر تصور کنیم. تعداد نامحدودی از انسان‌ها می‌توانند در این فضاهای مهندسی شده اسکان داده شوند و درنهایت ما نسلی ایجاد می‌کنیم که به اندازه‌ای که سگ‌ها با گرگ‌های خاکستری تفاوت دارند با ما متفاوت هستند. اما این فقط توسعه ایده کودکان انتخابی و ایجاد زیستگاه‌های فضایی نیست که بشری را که ما امروز می‌شناسیم، تهدید می‌کند. پیش از سال 2100 ما خواهیم توانست فناوری هوش مصنوعی فراگیر(GAI) را گسترش دهیم.
نتیجه توسعه این فناوری این خواهد بود که ماشین‌ها، انجام کارهایی را که به طور معمول توسط انسان‌ها انجام می‌شوند، به عهده خواهند گرفت و این ماشین‌ها لزوماً ماشین‌های بزرگی نخواهندبود. همان طور که ترانزیستوری که روی یک تراشه نصب می‌شود، ابعادی نانومتری دارد، سخت افزار لازم برای ساخت هوش مصنوعی می‌تواند در یک آیپد جاسازی شود. اگرچه دانشمندان ادعا می‌کنند، توسعه این فناوری در بلندمدت از مشکلات سیاست، جنگ و اقتصاد خواهد کاست، اما این فناوری‌ها انسان را هم تغییر خواهندداد. سکونت تعداد زیادی از انسان‌ها در زیستگاه هایی در بیرون زمین درواقع به معنای ایجاد گونه‌ای دیگر از انسان هاست.
تفاوت فیزیکی محیط‌های جدید با زمین، محیط اجتماعی خاص و متفاوتی را نیز ایجاد خواهد کرد و ساکنان زیستگاه‌های مریخی شبیه انسان‌های ساکن زمین نخواهند بود. مهندسی کودکان در برنامه کودکان انتخابی، فناوری دیگری است که به این تغییر نسل انسانی سرعت می‌بخشد. هرچند این تغییرات، تغییراتی فوق العاده چشمگیر خواهند بود، اما این روبات‌های فوق هوشمند هستند که بیشترین تأثیر را بر سازندگان خودشان به جا خواهند گذاشت.
این فناوری‌ها به جای آنکه راهی برای پیشرفت نسل انسان باشد، آن‌ها را با گونه هایی مهندسی شده جایگزین خواهندکرد. شاید جاسازی تراشه‌ها در مغز بتواند ظرفیت یک ماشین را در آن ایجاد کند، اما به طور قطع انسان‌های آینده شبیه چیزی که ما 50 هزار سال است آن را می‌شناسیم، نخواهند بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.